2009-07-22, 02:09
Medlem
Joakwims avatar
Vet inte ifall tråden är speciellt välplacerad men jag kunde inte komma på något bättre alternativ...

Hursomhelst, vad kallas det argumentationsfel när motståndaren syftar tillbaks på något man själv sagt, fast han säger ordet annorlunda?

För att citera situationen kortfattat:

Han: "Hur kan du ens bry dig om att..."
Jag: ..."jag tar inte illa upp alls"...
Han: "Och om du inte brytt dig..."

Enligt honom menade jag att jag inte brydde mig när jag sade "jag tar inte illa upp alls", vilket jag inte gjorde - isåfall hade jag ju sagt att jag inte brytt mig . Senare i diskussionen syftar han tillbaka på det jag sade, och då skrev han "Och om du inte brytt dig", precis som om jag hade skrivit att jag inte brytt mig.

Detta är vad jag förstått ett argumentationsfel av honom, själv kallar jag det att fiffla med ord, men det är ju givetvis inte den 'officiella' definitionen. Så vad heter detta argumentationsfel egentligen?

Ursäkta för eventuella missuppfattningar pga halvsömnigt tillstånd från mitt håll och tack på förhand!
Citera
2009-07-22, 03:37
Medlem
Anteauss avatar
Det är en lättare form av halmdocka/-gubbe. På engelska kallat straw man.
Citera
2009-07-22, 10:10
Medlem
Egon3s avatar
Här är ett par förslag till termer:

1. vinklad referens
2. skruvad tolkning
3. skruvade synonymer
4. träkarl (som ungefärlig översättning av halmkarl)

Någon etablerad svensk term kommer jag inte på, utom möjligen partiledardebatt.
Citera
2009-07-22, 10:15
Medlem
syrabatteriets avatar
Något det finns ett överflöd av i trådarna här på FB.

EDIT: Vilket även jag gjort mig skyldig till några gånger.
Citera
2009-07-22, 11:40
Moderator
Pojken med guldbyxornas avatar
Kanske även något slags ekvivokation, om det nu handlar om att vederparten uttolkar bry sig som 'lägga märke till', 'engagera sig' i medveten missuppfattning av den avsedda betydelsen 'ta illa upp'?
Citera
2009-07-22, 12:58
Medlem
Joakwims avatar
Tack så mkt! Precis detta jag sökte efter .
Citera
2010-06-13, 19:31
Medlem
Bumpar denna tråd istället för att starta en ny då mitt googlande inte blev framgångsrikt.

Jag söker uttrycket (latin?) när motståndaren i en argumentation uppmanar mig att hitta bevis eller källa för hans/hennes påstående.
Citera
2010-06-16, 02:55
Medlem
Joakwims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1
Bumpar denna tråd istället för att starta en ny då mitt googlande inte blev framgångsrikt.

Jag söker uttrycket (latin?) när motståndaren i en argumentation uppmanar mig att hitta bevis eller källa för hans/hennes påstående.
Nu tror jag något blev fel.. Det är väll inte du som ska bevisa motståndarens punkt ?

Du kanske söker detta?
Citat:
Ursprungligen postat av Wikipedia
Argumentum ad ignorantiam (argument till okunnigheten), att hävda att frånvaron av bevis är ett motbevis.
Eget exempel (som man tyvär stöter på..):
Citat:
Ursprungligen postat av debatt
Kristen: Det är bevisat att gud finns.

Jag: Vilket är beviset?

Kristen: Jo, det är bevisat eftersom att ingenting bevisar att han inte finns.

Jag:
Citera
2010-06-16, 12:17
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joakwim
Citat:
Ursprungligen postat av Powerless1

Nu tror jag något blev fel.. Det är väll inte du som ska bevisa motståndarens punkt ?
Jag tror att Powerless1 menar att när motståndaren i en argumentation lägger på ansvaret på en själv att motbevisa hans påståenden.

Du kan inte bevisa att jag har fel, alltså har jag rätt, typ. Mycket vanligt bland konspirationsteoretiker, pseudovetenskapsanhängare och den allmänna typen av foliehattar. Man kan kanske klassificera också detta som en form av argumentum ad ignorantiam, men den har vad jag vet ingen specifik beteckning.
Citera
2010-06-16, 12:57
Medlem
Käg Malaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Jag tror att Powerless1 menar att när motståndaren i en argumentation lägger på ansvaret på en själv att motbevisa hans påståenden.

Du kan inte bevisa att jag har fel, alltså har jag rätt, typ. Mycket vanligt bland konspirationsteoretiker, pseudovetenskapsanhängare och den allmänna typen av foliehattar. Man kan kanske klassificera också detta som en form av argumentum ad ignorantiam, men den har vad jag vet ingen specifik beteckning.
Man kan ju också tänka sig att Powerless1 menar situationer där motdebattören skriver typ "Det finns hur många undersökningar som helst som bevisar mitt påstående, jag orkar inte leta åt dig". Men att det skulle finnas någon latinsk term för det tvivlar jag på.
Citera
2010-06-17, 09:23
Medlem
Tack för inkomna svar.
Citat:
Ursprungligen postat av Joakwim
Nu tror jag något blev fel.. Det är väll inte du som ska bevisa motståndarens punkt
Ja, det är just det som är det tokiga!
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Man kan kanske klassificera också detta som en form av argumentum ad ignorantiam, men den har vad jag vet ingen specifik beteckning.
Hmm, det var den formen av ignoratiam som jag (kanske) sett ett speciellt namn på. Men jag kan minnas fel.

Citat:
Ursprungligen postat av Käg Malax
Men att det skulle finnas någon latinsk term för det tvivlar jag på.
I just detta fallet var det inte riktigt det, men det vore ju fint om alla dessa argumentationsfel fick latinska uttryck så man kunde briljera i debatter
Citera
2010-06-17, 10:44
Medlem
Egon3s avatar
Det lilla ordet »ju« har relevans i detta sammanhang.

– Modern forskning visar ju att mobilstrålning i normala doser har ingen dött av.

Ordboken:
¹ju adv. = vilket faktiskt får sägas vara bekant eller sant anv. för att markera att talaren vill ha medhåll el. vet att lyssnaren redan känner till det talaren säger...
Adverbet »ju« har diskuterats ingående på åtminstone en särskild tråd.

Det finns en mera infam situation, när talaren förutsätter medhåll av publiken och gör detta i kraft av formell auktoritet eller med hänvisning till Monsantos eller SKB:s eller BP:s försäkringar. Det handlar om att ta ett tolkningsföreträde för givet. Det handlar om en missriktad altruism, viljan att inte göra Näringslivet besviket. Näringslivet har en känslig själ, särskilt nu i efterdyningarna till den värsta lågkonjunkturen i mannaminne, ju. Om ni inte begriper inlindade partsinlagor, så begriper ni väl att folk blir blåsta på pensionerna om inte Näringslivet får koka vatten med fissionskraft. Normala doser av strålning har ju ingen dött av. Dessutom kommer ju fjärde generationens reaktorer att bränna de isotoper som vi så förutseende har sparat i mellanlager. Javisst, G4-mobiler kräver starkare sändare, men mobilstrålning i normala doser är oskadligt. Annars blir pensionfonderna blåsta.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in