2009-07-21, 17:17
Medlem
SinXs avatar
Hejsan!

Tanten har ca 8 mils resa t/r till arbetet varje dag. Hennes pappa står på bilen och försäkringen. Har hon trots att hon inte själv står som ägare rätt att få tillbaks på skatten för resor från och till arbete? Låter ju ologiskt om man var tvungen stå själv på bilen. Låt säga att hon skulle låna min bil till jobbet. Borde hon då inte ha rätt till ersättning?
Citera
2009-07-21, 22:46
Medlem
Om hon uppfyller kraven för rätt till avdrag på skatten för resor till och från arbetet så spelar det ingen roll vem som äger bilen.
Citera
2009-07-22, 17:31
Medlem
SinXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hakanh
Om hon uppfyller kraven för rätt till avdrag på skatten för resor till och från arbetet så spelar det ingen roll vem som äger bilen.

UNDERBART!
Citera
2009-07-26, 23:22
Medlem
Bara hon ser till att ha kvitton och liknande för bensinkostnader och andra kostnader för bilen så är det lugnt. Pengarna är trots allt sådana man får för att resa med en BIL och för att man skall ha råd med service, bensin/diesel kostnader och så vidare. Annars kan likaväl skattemasen tro att hon åker buss dit eller att hon åker med en arbetskollega. Så kollar de henne så är det bäst att hon har bevis på sina faktiska kostnader. Ofta gör de också så när du ansöker om ersättning för pendling första gången.

Jag själv bifogade min försäkring på bilen där det står att jag har den förskrad för obegränsat antal mil och reg beviset, så de såg att jag var den faktiska ägaren och så var saken ordnad. Förutom då deras bilaga där man skall förklara varför man inte kan ta andra färdmedel till jobbet och så vidare.
Senast redigerad av Locos 2009-07-26 kl. 23:24.
Citera
2009-07-27, 10:42
Medlem
Skatteverket har gjort kontroll på mig ang detta också, för ungefär samma sträcka. Bilen jag använde då stod ej på mig och de ville ha kvitton för tankning så jag skickade in en kopia på utdraget från mitt bensinkort och mitt schema för hur jag jobbat det gångna året och påvisat att inga bussar går så sent som mina arbetspass slutar och allt blev godkänt.

Sedan dess har de ej gjort fler kontroller på mig då jag jobbar kvar på samma ställe.
Citera
2009-07-27, 17:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil-
Skatteverket har gjort kontroll på mig ang detta också, för ungefär samma sträcka. Bilen jag använde då stod ej på mig och de ville ha kvitton för tankning så jag skickade in en kopia på utdraget från mitt bensinkort och mitt schema för hur jag jobbat det gångna året och påvisat att inga bussar går så sent som mina arbetspass slutar och allt blev godkänt.

Sedan dess har de ej gjort fler kontroller på mig då jag jobbar kvar på samma ställe.

Likadant för mig, första året kontroll och sen arbetat på samma arbetsplats utan kontroll...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in