2009-07-21, 11:31
Medlem
Sista_Bossens avatar
Hej!
Från 1:a Januari 08 så har arbetsgivare rätt att kräva sjukintyg från första sjukdagen om det finns särskilda skäl.

Är det någon som har någon länk där man kan läsa om detta, hellst där det står paragrafer o.s.v. som man kan läsa exakt vad som gäller.
Citera
2009-07-21, 11:53
Medlem
Lagen om sjuklön http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19911047.htm
Läs om ändringen http://www.notisum.se/rnp/sls/sfs/20071004.PDF
Citera
2009-07-21, 16:27
Medlem
Sista_Bossens avatar
Tack så mycket!
En fråga då, har läkaren rätt att neka en person ett sjukintyg?
Och finns det något skrivet om det?
Citera
2009-07-21, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sista_Bossen
Tack så mycket!
En fråga då, har läkaren rätt att neka en person ett sjukintyg?
Och finns det något skrivet om det?

Ja är du inte sjuk så får du väl inget intyg om det är en seriös läkare.
Citera
2009-07-22, 09:27
Medlem
Sista_Bossens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pumpferhuhne
Ja är du inte sjuk så får du väl inget intyg om det är en seriös läkare.

Jag är i detta fall arbetsgivaren, så frågan blir istället om det finns någon som säger att läkaren kan neka förstadagsintyg även om arbetstagaren faktiskt är sjuk. (detta händer ofta tydligen)
Citera
2009-07-22, 10:11
Medlem
wildhorsess avatar
Läkare är skyldig att utfärda intyg om arbetsförmåga, dock ej med retroaktiv verkan. Jag föreställer mig att problemet uppstår då arbetstagaren ej lyckats etablera kontakt med läkare eller vårdcentral vid första sjukdag, utan att intyget utfärdas vid sjukdag två eller tre.

För att läkaren skall utfärda ett intyg från första sjukdag måste arbetstagaren säkerställa att den vårdgivande enheten journalför kontakt vid första sjukdag, även om den fysiska läkarundersökningen sker vid ett senare tillfälle.
Citera
2010-12-16, 10:35
Medlem
SpaderSexs avatar
Hallå

Jag ahr förstadagsintyg från min arbetsplats. För oss brukar det räcka att ha med ett kvitto på att du har varit på vårdcentralen så får du ersättning.

Har vi inget kvitto att visa upp får vi og. Det första ja tänker på är att om man bara är sjuk en dag så får man ju ändå inget betalt då man har en karensdag? Sen om det står sjuk eller ogiltig frånvaro på schemat skiter faktiskt jag i. Om det inte hade vart så att jag har drabbats av nån influensa eller liknande och är sjuk för andra dagen i rad. När jag ringed igår till vårdcentralen så hade dom ingen tid. Hur är det meningen att man ska får nått förstadags intyg då? Jag orkar väll fan inte åka runt som fan att hitta en vårdcentral när jag är sjuk? Tycker det är en idiotisk grejj detta.
Citera
2010-12-16, 20:25
Medlem
Menar du att arbetstagaren varit på plats hos läkaren, som då har vägrat att skriva ut intyg? Förutsatt att personen i fråga verkligen är sjuk, så ska detta inte vara ett problem.

Däremot vet jag att man inom vården inte uppskattar att personer med exempelvis "vinterkräksjuka" belastar sjukvården enkom för att få ett förstadagsintyg utskrivet. Jag kan förstå att man avråder personen från att komma till vårdcentralen i det läget.
Senast redigerad av Angelman 2010-12-16 kl. 20:35. Anledning: stavning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in