2009-07-21, 04:14
Medlem
526s avatar
Vore bra med en tråd för alla båtmänniskor i brist på eget forum.

Jag börjar:
Har haft min båt på land i två år. Plastbåt inbakad i presenningar.
Hur mycket mögel blir det? Hur svårt är det att ta bort möglet?
Citera
2009-07-21, 04:24
Medlem
Wu-Tangs avatar
Kan tyvärr inte svara på frågan TS, dock har jag en egen.

Varför väjer ingen nu för tiden? Jag fick under dagen (åkte och tankade, 25 minuter bort) väja tre gånger för folk med familjerna i sina motorbåtar som helt enkelt körde rakt emot mig, utan att tänka på att de var på väg in i sidan utav min båt.. Jag blir galen.
Citera
2009-07-21, 06:53
Medlem
Siefmans avatar
Vilken riktning kom dem farande ifrån?Motorbåt har alltid väjningsplikt för segelbåt, om jag inte minns fel
Citera
2009-07-21, 08:48
Medlem
core_s avatar
Tanken må förvisso vara god, men en samlingstråd om båtar håller icke.

Frågor om båtar är precis lika välkomna i nya trådar som alla andra, rubriken är således justerad till något mer specifikt.
/Mod
Citera
2009-07-21, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wu-Tang
Kan tyvärr inte svara på frågan TS, dock har jag en egen.

Varför väjer ingen nu för tiden? Jag fick under dagen (åkte och tankade, 25 minuter bort) väja tre gånger för folk med familjerna i sina motorbåtar som helt enkelt körde rakt emot mig, utan att tänka på att de var på väg in i sidan utav min båt.. Jag blir galen.

det är faktiskt så att det finns sjö vägs regler som gäller och det är dom du skall följa, och det säjer också utan tvekan när du skall väja eller han du möter ,,
när du läst det så skall du också kunna förklara varför man inte bör ha radar ombord,

om du inte klarar det har du inte på sjön att göra

sen när detb gäller mögel på plast så är det väl bara att tvätta med klorin eller något annat hälsofarligt blekmedel
Citera
2009-07-21, 22:24
Medlem
ariers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fet&elak
det är faktiskt så att det finns sjö vägs regler som gäller och det är dom du skall följa, och det säjer också utan tvekan när du skall väja eller han du möter ,,
när du läst det så skall du också kunna förklara varför man inte bör ha radar ombord,

om du inte klarar det har du inte på sjön att göra

sen när detb gäller mögel på plast så är det väl bara att tvätta med klorin eller något annat hälsofarligt blekmedel

Vad har radar med den frågan att göra?
Citera
2009-07-21, 22:45
Medlem
Mulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Har haft min båt på land i två år. Plastbåt inbakad i presenningar.
Hur mycket mögel blir det? Hur svårt är det att ta bort möglet?

Tja, var glad att forumet heter "båtar" iallafall. Vi har haft den här diskussionen angående forumsnamn och delar förut men admin tycker som han gör..

Nåja. Står båten på land är de tinte så smart att ha den inbakad helt i presenningar, utan det räcker med en som skyddar från regn och skit uppifrån. Sen bör man ha luftväxling för att inte fukten ska göra båten grön. Men det finns inget man inte klarar med lite båtschampo och en borste.
På plasten är det bara att skura bort. Kapell och vinyl kan det sätta sig lite hårdare på men klorin alternativt särskilda mögelborttagningsmedel (finns på båtaffären) fixar det också.
Citera
2009-07-22, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arier
Vad har radar med den frågan att göra?
jo det är det som är viktigt att veta för det har en stor påverkan ,,
enligt sjö lagen är du väjningsplikt om mål som syns på radarn ,
det i klar text säjer då att dom sjövägs regler som gäller alla på sjön gäller likvärdigt så länge du inte har sostifikerad utrustning om du skulle ha det då plötsligt förändras regelverket och den där radarn gör att dina skyldigheter ökar i förhållande till om man skulle slänga skiten i sjön
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in