Flashback bygger pepparkakshus!
2009-07-21, 00:04
Medlem
Flashdances avatar
Hej, jag åt precis en konservburk tonfisk och började oroa mig lite för botulism faktiskt. Är det någon som har koll på det?

Finns det anledning att oroa sig? Jag har ätit mycket konserver nyligen och har haft ett par burkar som var dåligt konserverade (vätskan hade försvunnit), de slängde jag direkt.

Burken som jag åt ur nu pyste lite när jag öppnade den (inte mycket, men ändå). Som sagt, bör jag oroa mig?
Citera
2009-07-21, 00:08
Medlem
sommarlovs avatar
Undvik buckliga burkar och vitlök som inte marinerats korrekt, så klarar du dig säkert från bolulism.
Citera
2009-07-21, 00:13
Medlem
in-vino-veritass avatar
Tror inte ens att det har varit 15 fall på över 40 år, då var det i och för sig främst fiskkonserver, inlagd sill och gravad lax det handlade om.
Botuliniumtoxin denatureras om det hettas upp, det är ett protein, så tillagar du bara maten är det ingen fara.

Buckliga burkar ska man inte äta från, inte heller ska man ha öppnade burkar länge i kylen men det är för att metallen avlagras i maten i närvaro av syre så du kan få förgiftning på grund av det.
Citera
2009-07-21, 10:42
Medlem
Bellossoms avatar
Risken att få botulism från en konservburk som är hel och nyöppnad är lika med 0.
Ytterst ovanligt i Sverige. Vanligaste orsaken är felaktigt tillredda livsmedel. Där är fallgroparna
-hemkonservering felaktigt utförd,
-fiskinläggningar där man varit för snål med saltet (det är bakteriedödande) eller använt Seltin i stället för vanligt salt
-att man förvarat rått/inlagt kött eller fisk för varmt.

http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/botulism/
Citera
2009-07-21, 15:20
Medlem
klybans avatar
Trasiga fogar på burken var en av dom vanligare förr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in