2009-07-20, 23:30
Medlem
Jag har under en tid arbetat i Värmdö kommun utanför Stockholm och har under min tid upptäckt en utbredd korruption.
Då det handlar om mer byråkrati än vad jag någonsin har sett i hela mitt liv.
Och där nya effektiva lösningar motarbetas ständigt i ett försök att hålla kvar det gamla "fungerande" systemet.

som några exempel finns:
Ingen användning av Datorer (Jag skojar inte)
Där nedskrivning av rutiner/regler Rutinmässigt ignoreras.
Mfl.

Min fråga är om någon annan har liknande erfarenheter.
Citera
2009-07-22, 10:43
Medlem
david85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bornhigh
Jag har under en tid arbetat i Värmdö kommun utanför Stockholm och har under min tid upptäckt en utbredd korruption.
Och där nya effektiva lösningar motarbetas ständigt i ett försök att hålla kvar det gamla "fungerande" systemet.

som några exempel finns:
Mfl.

De exempel du ger pekar väl snarare på ineffektivitet än korruption?

Ifall du vill ha exempel så kan en bra plats att börja vara uppköparna på kommunen, jämför deras tillgångar och spenderingsvanor med deras deklarerade inkomst...
Citera
2009-07-23, 23:07
Medlem
glimmandes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av david85
De exempel du ger pekar väl snarare på ineffektivitet än korruption?

Ifall du vill ha exempel så kan en bra plats att börja vara uppköparna på kommunen, jämför deras tillgångar och spenderingsvanor med deras deklarerade inkomst...

Dessa uppköpare för kommun och landsting måste ju vara lagom snurriga. Har släktingar som arbetar inom privata hälsovården. Iaf så har de klinik och tar in anbud när renoveringar och inköp ska utföras. Även dessa företag som nästan enbart säljer till kommun och landsting brukar frågas om priser. Dessa leverantörer till kommuner är alltid svindyra. Möbler som kostar multipel av andra leverantörer och liknande enligt mina släktingar. Skumt det där.
Citera
2009-07-24, 12:56
Medlem
david85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glimmande
Dessa uppköpare för kommun och landsting måste ju vara lagom snurriga. Har släktingar som arbetar inom privata hälsovården. Iaf så har de klinik och tar in anbud när renoveringar och inköp ska utföras. Även dessa företag som nästan enbart säljer till kommun och landsting brukar frågas om priser. Dessa leverantörer till kommuner är alltid svindyra. Möbler som kostar multipel av andra leverantörer och liknande enligt mina släktingar. Skumt det där.

Det är inte konstigt, det är genomkorrumperat. Jag har själv varit i en bransch där detta skedde mot kommuner, landsting, VV etc. Det var utan undantag någon eller några som skulle mutas för att kontrakt skulle skrivas. Den kostnaden läggs sedan direkt på offerten och båda parter tjänar pengar, skattebetalarna får stå kalaset.
Citera
2009-07-24, 22:04
Medlem
Leif Ds avatar
Citat:

Den som äger företaget som skall sälja utrustningen är ofta en släkting eller en kompis till den som fattar beslut om inköpen.
Citera
2009-07-24, 22:08
Medlem
Avsiktarens avatar
Citat:

Vi vet väl hur det fungerar med anbud. I regel går det till politikernas egna företag eller till kamraterna inom frimurarorden eller något annat hemligt sällskap.
Citera
2009-07-25, 11:23
Medlem
slaimans avatar
Har jobbat som miljöansvarig inom industrin under ett antal år.
Kommunen sitter bara på sina feta rövar rädda för att få ta tag i saker.
Det är inga som helst problem att bryta mot kommunala miljöregler om man är lite tummis med dem.
De håller gärna större arbetsgivare bakom ryggen och blundar för både det ena och andra.

Sverige är en bananrepublik.
Citera
2009-07-25, 21:58
Medlem
unsungs avatar
Citat:

Samma sak händer alltid i skattefinansierade byråkratier.
Citera
2009-08-03, 11:22
Medlem
Erikssonss avatar
hur skulle ett seriöst lösningsförslag lyda?
Citera
2009-08-03, 11:43
Medlem
unsungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erikssons
hur skulle ett seriöst lösningsförslag lyda?

Att sluta skattefinansiera eländet.
Citera
2009-08-05, 02:48
Medlem
MrOaikis avatar
Citat:

som några exempel finns:
Mfl.

Jag ser inte riktigt korruptionen i det du skriver. Jag har råkat ut för korruption i både kommun och landsting. Som tur är vann mitt företag i domstol, men att det ska till domstol för att kommuner inte sköter sig är hemskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in