2009-07-20, 21:06
Medlem
QuackDucks avatar
OBS: Är detta skrivet i fel tråd så flytta.

Hejsan flashbackare!
Igår installerade jag VentriloMIX (från www.ventrilomix.net). När jag laddade ner filen så fick jag ett meddelande om att filen är skadlig men valde ändå att installera den eftersom en kompis hade programmet installerat.
Sökte igenom installationsfilen med Norton Antivirus men hittade inget. Men idag när jag spelade CSS så hörde jag ett windows-ljud (ni vet när man ska spara någonting men trycker utanför rutan). Jag stängde ner CSS och såg ett meddelande som löd:
infektor jest uruchomiony, wersja: 2.1.0 (polskt skit). Öppnade aktivitetshanteraren och stängde ner processen WinCE3.exe, då försvann rutan. Sökt lite på goggle utan resultat.
Filen ligger under: C:\Documents and Settings\(namn)\Start-meny\Program\Autostart\WinCE3.exe

Nu när jag tittar på sidan i efterhand ser jag ett det är en gratishemsida och att kontaktinformationen består av en gmail.

Prövar att ha HijackThis loggen som en spoiler.
Kan tilläggas att winCE3.exe alltid startar när jag har startat datorn.

Tacksam för all hjälp.
Senast redigerad av QuackDuck 2009-07-20 kl. 21:12. Anledning: Bättre rubrik.
Citera
2009-07-20, 21:22
Medlem
truperts avatar
Den ligger i autostart om du läser vad du själv skrev.. Därför den startar. Ladda ner mbam och se om det kan hitta och lösa problemet.
Citera
2009-07-20, 22:06
Medlem
QuackDucks avatar
Hittade en fil när jag körde en snabb sökning, raderades. Programmet är kvar. Sökte även i mapen, testade även att avinstallera ventriloMIX. Programmet fortfarande kvar.
Citera
2009-07-20, 22:18
Medlem
Doctors avatar
Inpackad i installationsfilen (ventriloMIX.exe) så ligger det ytterligare en exe-fil som ser mycket misstänkt ut som heter ner.exe

Virustotal på den visar att det är väldigt dålig detektion på den [4/41], så antivirus lär inte hjälpa dig speciellt mycket innan de har detektion:

http://www.virustotal.com/sv/analisi...693-1248119795

Den verkar installera dessa filer:

%Programs%\Startup\WinCE3.exe
%Windir%\inout2.dll
C:\Documents and Settings\Administrator\Start Menu\Programs\Startup\RCX2.tmp

Threatexpert rapport:
http://www.threatexpert.com/report.a...e9bf85b0d305b4
Citera
2009-07-20, 22:34
Medlem
QuackDucks avatar
Ohshit, detta var inte kul. Ser detta nu i Nortons historik. Ventrilomix.exe har modifierat ner.exe. Sedan har ner.exe gjort 4 ändringar i Windows startinställningar: inout2.dll , wince3.exe , rcx94.tmp (2 gånger där).
Hjälper en systemåterställning, och vad kommer att förloras förutan det som har hänt efter återställningspunkten?
Citera
2009-07-21, 05:57
Medlem
927s avatar
och tankar man från brothersoft så följer det med en en fil som heter svchost.exe, jag har skickat båda filerna till avira, kaspersky och malwarebytes
Citera
2009-07-21, 11:12
Medlem
QuackDucks avatar
Det är bra, såg i en annan tråd att någon hade skickat till avira också.
Citera
2009-07-21, 12:35
Medlem
Doctors avatar
Jag skickade in ner.exe till F-secure igår och de detekterar den som Trojan:W32/Delf.DSU nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in