• 1
  • 2
2009-07-30, 18:14
Medlem
Norfairs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UlfHamrin
Brukar det inte komma efter lite då du slutat tvärt?

Komma efter? Hur menar du? När jag har slutat tvärt så tar det 1-2 dagar innan det gått ur kroppen och det jävliga kommer, lite "konstig" i huvudet kände jag mig ganska länge, men det riktigt jobbiga när jag inte ens kunde köra bil satt i ca 3 dagar. Men sen ska jag inte säga allt för mycket eftersom jag använde benso när det var som jobbigast, vilket antagligen var det som gjorde att jag ens klarade av att tvärt avbryta en 200mg dosering.
Citera
2009-07-30, 19:43
Medlem
Trappa!!

Vissa pallar av att trappa från 100mg till 0 "pang bom" men gör inte det!!!
Jag gjorde det och mådde så jävla kasst!!! Drömde mardrömmar som kändes helt verkliga när jag vaknade osv... Trappa iaf ner från 100 till 50mg kör 50mg i minst 2 veckor, sen kan du köra 25mg minst 7 dagar.. Jag lovar du slipper må så dåligt som jag gjorde!!! Jag är verkligen ingen läkare, talar bara av egna erfarenheter..
Citera
2009-08-10, 12:54
Medlem
Zimabardos avatar
Jag har slutat med SRRI flera gånger och då trappat ner långsamt under 2 månaders tid eller så. Efter typ 2 månader har jag börjat känt mig deppig och nere och börjat isolera mig och bara ligga på soffan, förlorat det som kännetecknar mig (humor, lättsamhet, värme) och fått problem med aptiten (jag har en historia av bulimi). Så jag är tillbaka på SRRI (fluoxetin) och det fungerar väldigt bra för mig. Jag har inga planer på att sluta i nuläget men jag går ju till min familjedoktor några gånger per år och reviewar detta med honom. Känner många som fungerar bättre på SRRI. Livet är för kort för att må skit, så känner jag..
Citera
2009-08-11, 06:53
Medlem
Har slutat med citalopram två gånger, första gången trappade jag ner väldigt snabbt, eftersom doktorn sa att jag kunde det, vilket resulterade i att jag mådde fett dåligt i ca en vecka. Andra gången trappade jag ner under lite längre tid och märkte då inga större skiftningar i humöret om jag minns rätt. Detta var dock ett tag sen så kommer inte ihåg jättebra.
Citera
2009-08-11, 11:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kullebangmamma
Hur gjorde ni? trappade ni ner? hur långsamt?
Vill sluta med mina vidriga zoloft. Magen funkar inte alls av dom och de ger mig bara biverkningar. Har trappat ner från 100mg till 50mg nu och tagit 50 mg i 3 dagar. Skulle helst vilja sluta helt i morgon men det kanske är för snabbt?

Jag käkade i två år och slutade helt.
Citera
2009-08-11, 17:39
Medlem
UlfHamrins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norfair
Komma efter? Hur menar du? När jag har slutat tvärt så tar det 1-2 dagar innan det gått ur kroppen och det jävliga kommer, lite "konstig" i huvudet kände jag mig ganska länge, men det riktigt jobbiga när jag inte ens kunde köra bil satt i ca 3 dagar. Men sen ska jag inte säga allt för mycket eftersom jag använde benso när det var som jobbigast, vilket antagligen var det som gjorde att jag ens klarade av att tvärt avbryta en 200mg dosering.

Nu är det förvisso ett tag sedan det här skrevs, men har inte sett att du svarat.

Det jag menade var att jag hört vissa som slutat tvärt med SSRI och det har kommit efter lite senare då de börjat må väldigt dåligt, dvs bli ännu mer depressiva efter någon månad. De som trappat ut har jag förstått ska få en lite bättre balans och inte få en sådan hård eftersmäll. Det är givetvis naturligt att när du är depressiv och satt ut ett SSRI preparat att du givetvis kommer må sämre med största sannolikhet, men detta var alltså som jag förstått i lite större kontrast.
Citera
2009-08-18, 15:50
Medlem
lugna ner digs avatar
Är det värt att börja med SSRI trots att det verkar vara skit att sluta med dom? Verkar ju vara ett helvete..
Citera
2009-08-18, 16:50
Medlem
scrotumsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig
Är det värt att börja med SSRI trots att det verkar vara skit att sluta med dom? Verkar ju vara ett helvete..
Det är nog svårt att säga, det visar sig om du provar De var ingen höjdare att börja med i alla fall, får väl se hur de är att sluta med sen.
Citera
2009-08-18, 18:50
Medlem
Freitag.der.13.s avatar
Slutade cold turkey både med Zoloften, Remeron och Efexor och kan inte minnas att jag hade några direkta utsättningsproblem. Inte värre än biverkningarna jag hade ifrån medicinen iaf.
Citera
2009-08-18, 22:16
Medlem
UlfHamrins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lugna ner dig

Det är ingen annan än du som kan bedöma det. Om du kan reda upp din situation utan SSRI så är det givetvis att föredra då man inte ska äta medicin i onödan.

Det är individuellt hur man upplever utsättningssymtomen och man kan mildra det genom successiv nedtrappning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in