• 1
  • 2
2009-07-20, 00:55
Medlem
Nr19UtanBanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smutz
Märker att fiskrätterna lyser med sin frånvara, därför måste jag naturligtvis nämna den makalösa anrättningen stekt strömming, till den kan ni ha potatismos med hackad gräslök och pressgurka.

Fan, man blir hungrig av att skriva i den här forumdelen
.

Visst kan man bli det. Och nu var det ditt fel att jag kommer få sömnsvårigheter pga hunger i natt...
Citera
2009-07-20, 01:40
Medlem
DarkKnights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Hej,

Jag planerar lunchmenyerna på mitt jobb. Kör ibland fast, blir lätt att rätter återkommer med lite för täta mellanrum, skulle uppskattas att få lite tips och ideer. Priset för dagens är 95:-. Brukar vara runt 100 gäster per lunch.

Vi har en kötträtt och en fiskrätt varje dag.

Har ni några tips eller rätter ni skulle vilja att er stamlunchrestaurang skulle ha?

Shiiit 95 kr för en dagens? Lite väl mycket kanske? Där jag bor ligger det på ca 65 kr...
Citera
2009-07-20, 01:51
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DarkKnight
Shiiit 95 kr för en dagens? Lite väl mycket kanske? Där jag bor ligger det på ca 65 kr...

Jo det ligger ju i överkanten men så jäkla hutlöst är det ju inte om maten är bra och ätarna är någorlunda välbeställda. Sedan är det ju meningslöst att jämföra lunchpriser om man inte vet vad som ingår; Kaffe, dricka, ordentligt bröd, sallad, etc. TS får gärna förklara hur det ligger till hos honom/henne.
Citera
2009-07-20, 12:13
Medlem
Helenedals avatar
Precis som konstaterats ovan så är torsk med äggsås ett måste. Kanske en gratäng på torskrygg med purjolök, tomater och grädde + en skvätt vitt kan funka. Varför inte variera sig lite med stekt abborre med rotfruktsmos eller en gräddig gratäng på gädda serverad med smörslungad dillpotatis.

Isterband med stuvad potatis är en gammal favorit, likaså klassikerna dillkött och pepparrotskött.

mvh
Citera
2009-07-20, 13:57
Medlem
Sam.Bogas avatar
Oj samson behöver också den här tråden,har lite ide torka efter allt ölande i helgen.Ös på grabbar så jag får klart menyn denna veckan
tack på förthand
Citera
2009-07-20, 14:49
Medlem
Saknar:

* Stekt panerad fisk med Remouladsås. (Går att alternera med olika såser. Sauce Verte, Skagensås...)

* Boeuf Lyonnaise

* Ugnstekt lax med hollandaisesås (går oxå att variera med olika såser)

* Rimmad lax med dillstuvad potatis

* Lammfärsbiffar med chèvrecreme

* Rimmad oxbringa, rotmos och god senap eller kanske en pepparrotssås

* Viltskavsgryta med rårörda lingon
Citera
2009-07-20, 15:36
Medlem
BridgeRocks avatar
Lappskojs - Enkelt och jävligt gott!
Jägarbiff - Med svampsås och kokt potatis.
Fiskgratäng - Med vitvinsås och räkor.
Flygande Jakob - Med ris
Helstekt kotlettrad - Med kulpotatis och rödvinsky.
Citera
2009-07-20, 17:46
Medlem
Sam.Bogas avatar
Tack för hjälpen!

Menyn är fixad och blev som följer nedan
tirs. pannbiff med lök
ons. rimmad lax dillstvuvade och hovmästarsås
tors. en klassiker.ärtsoppan med pannkakor
fre. Tandurimarinerade kyllinglår med cous cous.
inte världens bästa men är bakfull och lagar mat till
massorna.kom gärna med invändningar
samson
Citera
2009-07-20, 23:10
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smutz
Jo det ligger ju i överkanten men så jäkla hutlöst är det ju inte om maten är bra och ätarna är någorlunda välbeställda. Sedan är det ju meningslöst att jämföra lunchpriser om man inte vet vad som ingår; Kaffe, dricka, ordentligt bröd, sallad, etc. TS får gärna förklara hur det ligger till hos honom/henne.
Dricka/lättöl, kaffe, brödbuffé från bra bageri, välarbetad salladsbuffé (inte bara skålar med majs, tomat, osv alltså, utan lite hemmagjorda blandningar), torr kaka.

Torsk är för övrigt en rätt dyr fisk, men jag har det ändå ibland, får ta nån billigare fisk någon annan dag då för att balansera upp. Och fisken är populär, dock är bra färsk lax svindyrt Men där får jag också balansera upp det och ha nån billigare fisksort och kötträtt någon annan dag (karré eller kotlettrad typ). Hade vi tagit 59:- för dagens hade det blivit fryst "lax" från storleverantören (servera. menigo, eller vad man nu har) och den fisken är inte bra.

Såser kan också vara lite lurigt att komma på ibland, blir lätt lite för många gräddbaserade

Bra tips för övrigt
Citera
2009-07-22, 22:59
Medlem
Åt en riktig god dagens i Stockholm, var stekt fisk (såg ut som torsk, smakade lax) med stekt potatis, stekt lök, stekta morötter, och stekt majs, så en sorts wook. Det med citronpeppar (extrema mängder) salt och en citronklyfta på sidan var guld. Nån kall sås är också en bonus!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in