2009-07-21, 20:57
Medlem
bongiovis avatar
Jag var i Göteborg i helgen. Bodde på Gothia Towers eller va fan det hette. (stora silverskrapor mittemot Liseberg).
Det var så jävla varmt på rummet så jag höll på avlida.
Kostade på mig ett dyrare rum för att ha det riktigt bra, trodde jag ja..

Efter att ha vaknat upp helt genomblöt efter en timmes tupplur på sängen, så tog jag mig en kalldusch. Lyfte luren.. blev kopplad till guestservice.
Jag frågade om det var något fel på aircondition på rummet? Det kommer ingen kall luft.
Dom förklarade att dom inte har aircondition. Men jag kunde få en fläkt uppskickad. Jag tackade ja till fläkten.
När dom kom upp med den så undrade jag hur det kommer sig att dom inte kan ha kalla sköna rum.
-njaaeeh de é så att om alla gäster öppnar fönstret så försämras all kall luft som finns inne i systemet.

Drog åt mig fläkten och bad henne lämna rummet.
Satte igång fläkten och knäckte en kall öl. La mig på sängen och tänkte på flashback.

HUR FAN KAN ETT * * * * stjärnigt hotell vara utan aircondition?!!!
Citera
2009-07-22, 14:52
Medlem
En portabel AC räcker ju långt. Den portabla kan med fördel tas med i bilen ut till stugan.

Det dåliga med den portabla är att den drar ganska mycket el. Den svenska elen brukade vara väldigt billig, så det har helt enkelt inte varit någon vinst i att bygga in effektiv AC i husen för att spara el under beskedliga svenska värmeböljor.

Kanske är det värt det med dagens elpriser? Du kan föreslå det till värden eller föreningen...

Tills dess: köp en en portabel AC och var nöjd!
Citera
2009-07-22, 15:03
Medlem
epiqs avatar
kul tråd, AC i sverige
tror det är fel forum för detta, borde vara på humor istället
Citera
2009-07-22, 19:44
Medlem
Drexls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av epiq
kul tråd, AC i sverige
tror det är fel forum för detta, borde vara på humor istället

Idag installerar var och varannan villaägare luftvärmepumpar med AC-funktion. Jag lyckas inte se humorn men väl komforten i det hela.

Mvh
Citera
2009-07-22, 19:50
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drexl
Idag installerar var och varannan villaägare luftvärmepumpar med AC-funktion. Jag lyckas inte se humorn men väl komforten i det hela.

Mvh

Precis min tanke, luftvärmepumparna gör ju att många husägare får AC på köpet. Det är inte så dumt, njöt av det senast jag var på föräldrarnas landställe mitt i värmeböljan.
Citera
2009-07-22, 20:16
Medlem
Unbelivers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Agent
Känns som du överskattar det svenska klimatet. Det är typ två veckor per år då temperaturen ligger stadigt över 20 grader. AC behövs inte resterande 50 veckor, varför det heller inte finns installerat någonstans.
nu har jag bara läst första sidan.
Vi har AC. Den går året runt. Värmer på vintern å kyler på sommaren. Skitfunkis.
Luftvärmepump... tja det kanske e en sån vi har, den både värmer å kyler iaf
Citera
2009-07-23, 05:36
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsSparta
Det borde så klart ingå i bostaden - precis som värmeelement.

Vadå "ingå i bostaden"? Allt som finns i en bostad får du ju betala för när du bygger den, vare sig det är fönster, vattenkranar eller värmeanläggning. Vill man ha AC så betalar man självklart för det, på samma sätt som man betalar för att få en ytterdörr. Bor du i lägenhet så är det ju inte svårare än att du köper en fristående anläggning och ställer in. Du får en för 3-4000 kr, och det är förstås ingenting mot vad det kostar att ha den igång om du nu har så väldigt varmt så länge, så det är småpengar. Men du kanske hade tänkt att driftskostnaden skulle vara gratis på något sätt också?
Citera
2009-07-23, 10:13
Medlem
Drexls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhantomBlot
Vadå "ingå i bostaden"? Allt som finns i en bostad får du ju betala för när du bygger den, vare sig det är fönster, vattenkranar eller värmeanläggning. Vill man ha AC så betalar man självklart för det, på samma sätt som man betalar för att få en ytterdörr. Bor du i lägenhet så är det ju inte svårare än att du köper en fristående anläggning och ställer in. Du får en för 3-4000 kr, och det är förstås ingenting mot vad det kostar att ha den igång om du nu har så väldigt varmt så länge, så det är småpengar. Men du kanske hade tänkt att driftskostnaden skulle vara gratis på något sätt också?

Såvida du inte bor i en lerhydda med stampat jordgolv så ingår förmodligen ett antal olika vitvaror och funktioner som mer eller mindre standard. Köket brukar innehålla en kyl, frys och diskmaskin, badrummet innehåller dusch/badkar etc. I takt med att utvecklingen går framåt så kan man ju önska att nya saker börjar ingå som standard. Torrdasset på gården har ju numera för de flesta bytts ut mot en vattentoalett inomhus så varför är det så svårt att förstå att ett stort antal människor idag önskar en högre komfortstandard i form av inbyggd microvågsugn, AC, IP-kommunikation i någon form, dimmers mm? Sedan får man givetvis betala för vattnet i duschen, elen till micron och så vidare men det vore mycket skönare om man kunde utgå från att det finns en i-landsstandard på lägenheterna/husen när man köper dem.

Mvh
Citera
2009-07-23, 10:17
Medlem
Drexls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhantomBlot

Dessutom kräver normalt en AC någon form av genomföring för evakueringsslangen och det är inte i alla lägen som man önskar ha fönstret öppet för att hänga ut slangen.

Mvh
Citera
2009-07-23, 10:19
Medlem
backflasharns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThisIsSparta
Under månaderna maj till augusti har vi i Sverige sommar. Ofta är det varmt, 25-30 grader är ju inte ovanligt. I många andra länder där det blir så varmt, som i USA, har man luftkonditionering, så att det alltid är 20 grader inne. Men inte i Sverige. I Sverige tycker vi att det är helt normalt att ha 25-30 grader varmt inne i flera månaders tid.

Varför?

Jag har AC. Jävligt svalkande och prisvärt.
Citera
2009-07-23, 17:31
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drexl
Såvida du inte bor i en lerhydda med stampat jordgolv så ingår förmodligen ett antal olika vitvaror och funktioner som mer eller mindre standard. Köket brukar innehålla en kyl, frys och diskmaskin, badrummet innehåller dusch/badkar etc. I takt med att utvecklingen går framåt så kan man ju önska att nya saker börjar ingå som standard. Torrdasset på gården har ju numera för de flesta bytts ut mot en vattentoalett inomhus så varför är det så svårt att förstå att ett stort antal människor idag önskar en högre komfortstandard i form av inbyggd microvågsugn, AC, IP-kommunikation i någon form, dimmers mm? Sedan får man givetvis betala för vattnet i duschen, elen till micron och så vidare men det vore mycket skönare om man kunde utgå från att det finns en i-landsstandard på lägenheterna/husen när man köper dem.

Mvh

Du kan förstås inte utgå från någonting när du köper en bostad utan du får betala för det du vill ha. Det finns t.ex ingen lag som föreksriver att man skall ha en frys, utan anledningen till att frysar är ganska vanliga är att folk i allmänhet vill ha frys och därför betalar för det. Det finns gott om både äldre lägenheter och hus som säljs eller hyrs ut utan att det finns någon frys; jag har själv bott i en sådan lägenghet och det var förstås inte svårare än att jag fick köpa en. När det gäller mikrovågsugnar, tvättmaskiner och annat som nästan alla har så är det ju ännu vanligare att det inte fanns när man flyttade in.

Vill man ha AC så är det bara att betala för en, på samma sätt som man får betala för allt annat som man vill ha. Det är inte svårare än så.
Citera
2009-07-23, 21:30
Medlem
Moltas666s avatar
I USA har man en helt annan tradition med air conditioning än vi har med luftkonditionering i Sverige. I USA hade nästan varenda skithotell air conditioning på 60-talet, i Sverige är det fortfarande många "lyxhotell" som inte har individuell luftkonditionering på rummet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in