2009-07-19, 17:24
Medlem
GogolBordellos avatar
Hallå kära flashbackare.

Nu är det såhär att min flickvän ska börja studera i Örebro.
Hon ska bo där själv, det är därför jag skulle vilja veta lite om områdena i stan. Hittills har hon sökt lägenhet över hela stan, men dom enda som verkar ringa tillbaka och svara har lägenhet på ett område som heter Vivalla(?).

Gjorde en snabb googling och fick upp en massa artiklar.
Är stället verkligen så illa som folk säger?

Kan ni rekomendera några områden?
Citera
2009-07-19, 17:33
Medlem
cannaBes avatar
Vivalla är INTE the shit, låt henne inte bo där under några som helst omständigheter. Bättre att bo kvar där hon bor nu och jobba i kassa på en ica-butik för resten av sitt liv istället för att bo i Vivalla.
Citera
2009-07-19, 17:36
Medlem
Adolfsberg is THE shit,tvivlar dock på att hon har råd att bo där. Annars är ju Öster ett bra område
Citera
2009-07-19, 17:39
Medlem
GogolBordellos avatar
Har fattat att det är ett miljonprograms område av artiklarna jag kikade på. Men är det verkligen så illa?
Citera
2009-07-19, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GogolBordello
Har fattat att det är ett miljonprograms område av artiklarna jag kikade på. Men är det verkligen så illa?
Menar du Vivalla? Isåfall så ja, det är ett inferno 24/7
Citera
2009-07-19, 17:48
Medlem
Mandic!s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GogolBordello
Mycket mycket illa. Öster, adolfsberg och centrum är ju bra områden (finns fler såklart), men kanske svårt att få lägenhet där. På väster kan man få lägenhet väldigt lätt i tex Varberga, Markbacken, men också stökigt och bråkigt där. Låginkomsttagare, mestadelen invandrare av de som bor där, och en del psyksjuka (på hem).
Citera
2009-07-20, 00:43
Medlem
stoppsmälls avatar
Vivalla.... brrrrrr. Undvik till varje pris. Alltid!! Kommer ni ihåg Vivallas slogan: Viva la Vivalla ? ha ha, fy fan.

Om hon ska plugga på Universitetet kan hon ju försöka få en studentlya nära skolan. Eller i Tybble.

//SS
Citera
2009-07-20, 10:52
Medlem
shiranos avatar
Instämmer med alla. INTE Vivalla! Ska hon välja något ytterområde så ska det finnas en del lediga lägeheter i markbacken, int världens bästa område heller men mycket bättre än Vivalla.
Citera
2009-07-20, 19:46
Medlem
håller med alla andra, inte vivalla. rent krasst kan man säga att områdena kring universitetet är bra, med undantag från brickebacken. brickeberg, som ligger precis bredvid, är dock fina fisken, men där får ni inga lägenheter. går vi geografiskt längre och längre ifrån universitetet gäller
tybble - fint
almby - fint
öster - fint
centrum - fint
väster (omkring vasastan) - helt ok, många lägenheter till bra priser. bra förbindelser till universitet.
norr - helt ok

vivalla, oxhagen, markbacken, varberga och områden allmänt väster om "väster/vasastan" är skit. ni får lätt lägenhet, men gå inte ut efter 16 och absolut inte ha bil. eller cykel. vänta inte heller på buss. rånrisk och död väntar.

brickebacken är som sagt helt ok och har många lägenheter. identiska lägenheter överallt och rätt mångkulturellt/trash, men nära universitet och inte så jävla illa ändå.

områdena på campus fungerar allihopa. studentgatan är väl äldst, men fungerar det också. tror att alla är korridor på studentgatan dock. tärnvägen är THE SHIT som student. 4500kr/mån, men 3a och avsett för två studerande (låsbara dörrar inne, gemensamt kök). kolla Tärnvägen med Behrn (gigantiskt bostadsbolag/snubbe i örebro, äger typ allt).
Citera
2009-07-20, 19:46
Medlem
Testade att söka på Örebro ochfick flera träffar som behandlade ämnet, testa du också.

För att bidra till ämnet:

Öster
Almby
Tybble
Sörbyängen/sörby

är områden som är helt okej och inte ligger långt från campus.

Bostadsbolag med studenbostäder i dessa områden är ekströms bygg, asplunds, öbo, svenska kyrkan, behrns.
Citera
2009-07-20, 22:29
Medlem
Tratts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cannaBe
Vivalla är INTE the shit, låt henne inte bo där under några som helst omständigheter. Bättre att bo kvar där hon bor nu och jobba i kassa på en ica-butik för resten av sitt liv istället för att bo i Vivalla.

Personen på cannaBes bild bor i vivalla!

Men undvik Vivalla, Brickebacken och Markbacken

Vad som är bra
Tybble = Nära till universitetet och lungt
Norr = Lungt och nära till stan
Stjärnhusen/Rosa = WT men lungt
Centrum = Nära till allt
Örnsro = Nära till centrum och lungt.

Bra men inte lägenheter:
Mellringe
Hjärsta
Björkhaga
Solhaga
Adolfsberg
Sörby
Almby

Lite sisådär
Varberga = Varning för mycket syrianer men de har bara muskler i munnen
Baronbackarna = Lite invandrare men inget farligt
Citera
2009-07-21, 00:15
Medlem
Som alla tidigare skriver så är Vivalla Örebros sämsta område.
Det bor bara invandrartrash och låginkomsttagare där vilket gör att det är väldigt segregerat.

90% av droghandeln på öppen gata sker i Vivalla. Skulle det vara så att din flickvän skulle vara på väg hem från affären en dag och bevittnade en deal som någon fick syn på så tror jag att det skulle kunna sluta illa för henne.

Finns givetvis bra folk där med, drar inte alla över en och samma kant - Men UNDVIK TILL HÖGSTA MÅN!!!

Jag tycker det är konstigt att ingen nämnt Ladugårdsängen som ett bra alternativ. Det är ett kanonområde på söder i Örebro (ca 10 min gångavstånd till centrum med cykelväg direkt till universitetet (ca 5 min)). Det finns många bostadsrätter här och området har många nybyggda lägenheter. Många hyr ut i andrahand just till studenter.

I övrigt så finns det massa forum på nätet för studenter i Örebro där det finns folk som söker efter inneboende att dela sin lägenhet med som också pluggar.
Googla lite så hittar du snabbt mer info.

Men Vivalla? Kaxiga segregerade invandrare som gärna våldtar, slåss, rånar, förnedrar och förstör... Undvik skiten och om möjligt, kasta in en fet bomb och jämna skiten med marken tillsammans med packet!

Sedan vet jag inte hur det är med uppehållstillstånd och visum till Vivalla nuförtiden... Kan bli ett problem!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in