2009-07-19, 17:19
Medlem
Har sökt men inte fått något tillfredställande svar.

Jag och min familj har målat vitt i en friggebod och jag har varit nogrann men tydligen inte alla av oss som målat. För det första har det kommit spill på golvet (som inte är så grovt) och sedan har det kommit på det vitbetsade innertaket (som är lite grövre). Jag tänkte på värmepistol men är det någon som har ett annat mirakeltips?
Citera
2009-07-19, 17:37
Medlem
Maximus23s avatar
Bästa sättet att ta bort färg på trä är att använda sig av infrarödvärme och en färgskrapa.
Infrarödvärme är det bästa sättet eftersom det inte ger skadliga ångor från färgen.

Varmluftspistol är ett alternativ till infrarödvärme. Men den ger obehaglig och skadliga ångor. Risken är stor att träet bränns.
Citera
2009-07-19, 17:44
Bannlyst
vad är det för slags färg ?
Citera
2009-07-19, 18:29
Medlem
Tack för grymt snabba svar.
Det är Alcro servalac oljetäckfärg, det kanske jag borde ha skrivit.
Låter coolt det där med infrarödvärme men det får nog bli varmluftspistol med min brutala gasmak i sådana fall.
Citera
2009-07-20, 17:51
Bannlyst
gå in och fråga din lokala alcro handlare om delfin färgborttagare klarar den,(det som hette Bums innan)

Problemet med trä är att det ofta går ganska så djupt in så att det kan vara svårt att få bort den helt och utan synliga märken om man inte använder lösningsmedel
Senast redigerad av greenfighter 2009-07-20 kl. 17:52. Anledning: omformulering
Citera
2009-07-20, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greenfighter
gå in och fråga din lokala alcro handlare om delfin färgborttagare klarar den,(det som hette Bums innan)

Problemet med trä är att det ofta går ganska så djupt in så att det kan vara svårt att få bort den helt och utan synliga märken om man inte använder lösningsmedel

Ja. Jag undrar dock om det inte är lite för starkt eftersom det är en betsad yta. Jag prövade varmluftspistol och en tunn, vass skrapa och det funkade. Tack för alla tips.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in