2009-07-18, 22:38
Medlem
Vet inte riktigt om jag hamnat i rätt forumsavdelning men jag testar här. Det är så att jag funderar på att starta ett webbdesignföretag men har en del frågor.

Hur svårt är det att etablera sig på webbdesigns marknaden? Kan tänka mig att det finns hur många företag som helst som sysslar med det nu för tiden.

Vad finns det för potential på marknaden? Finns det potentiella kunder nog att eventuellt skaffa anställda osv i framtiden, eller hur ser det ut?

Hur mycket är folk beredda att betala för en hemsida om man kollar i pengar per timme som hemsidan kräver i arbete?

Har jag möjligheten att lyckas med endast gymnasieutbildning eller vill större professionella företag se en högre utbildning från de som gör jobben? Kan tillägga att jag är medioker på att göra hemsidor (fick MVG i Webbdesign på gymnasiet, men det räknas väll inte ), men hade tänk utvecklas under tidens gång. Kan även grundläggande PHP, har gjort några halv-avancerade hemsidor i det.

Det var alla frågor jag kunde komma på just nu.

Tack på förhand.
Citera
2009-07-18, 23:18
Medlem
Tazquas avatar
Har en kompis som har ett webdesign företag. Han har bara gymnasie utbildning. Han kunde starta sitt företag genom att skapa sig ett rykte helt enkelt. Levde på rekomendationer och fick en del stora kunder genom det.
Citera
2009-07-18, 23:20
Medlem
googlevistas avatar
Vill du komma nånstans, så satsa i så fall på att bli duktig på php, så du kan bygga "hel-avancerade" hemsidor istället för "halv-avancerade". Då kanske du kan få anställning nånstans i framtiden.

Den affärsidé du har dog nog ut nånstans i slutet på 90-talet.
Citera
2009-07-19, 00:12
Medlem
PungPillarens avatar
Satsa på att kunna sådant som kommer att hålla.
  • PHP
  • AJAX
  • CSS
  • Smidig och snygg layout

Det finns så många färdiga templates och gratissidor (t.ex freewebs) så det är lätt att fixa en fungerande hemsida. De enda som kan tänka sig hyra en webbutvecklare är mellanstora företag. De stora företagen har en eller flera som är webbansvariga och dom små företagen har inte råd med det.

Utbildning har ingen betydelse. Det som har betydelse är slutresultaten och ditt rykte. Det är viktigt att dina första jobb blir bra så att du kan få gott rykte inom branschen och att dina klienter ger dig bra rekommendationer.

Lycka till!
Citera
2009-07-19, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av googlevista
Vill du komma nånstans, så satsa i så fall på att bli duktig på php, så du kan bygga "hel-avancerade" hemsidor istället för "halv-avancerade". Då kanske du kan få anställning nånstans i framtiden.

Den affärsidé du har dog nog ut nånstans i slutet på 90-talet.
Så att starta eget vore väldigt svårt då menar du? Tänkte att man kanske skulle kunna köra lokalt o ringa runt till små företag i närheten och fråga om de behöver hjälp med att sätta upp hemsidor etc.
Citera
2009-07-19, 00:21
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grosen
Så att starta eget vore väldigt svårt då menar du? Tänkte att man kanske skulle kunna köra lokalt o ringa runt till små företag i närheten och fråga om de behöver hjälp med att sätta upp hemsidor etc.

Jag tror lätt det skulle fungera - frågan är bara hur kompetent du är. Är du duktig på det du gör samtidigt som du kan snacka omkull folk så är det ju inga problem. Frågan är bara om du är bra på detta?

Lägg upp några exempelsidor så vi får se hur dom ser ut
Citera
2009-07-19, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
Jag tror lätt det skulle fungera - frågan är bara hur kompetent du är. Är du duktig på det du gör samtidigt som du kan snacka omkull folk så är det ju inga problem. Frågan är bara om du är bra på detta?

Lägg upp några exempelsidor så vi får se hur dom ser ut
Har det mesta och bästa jag gjort på mitt konto i skolan :/ Ominstallerade mitt XP rätt så nyligen också så har inte så mycket på min dator hemma just nu, men kan leta runt lite o se om jag hittar nått.

EDIT: Angående min förmåga att snacka omkull folk så vet jag inte riktigt då jag inte testat i detta sammanhang tidigare, men jag får ju pröva mig fram helt enkelt o se vad som funkar. Om jag verkligen vill så går det ju.
Senast redigerad av grosen 2009-07-19 kl. 00:30.
Citera
2009-07-19, 00:30
Medlem
azzus avatar
Visa gärna något du har åstadkommit
Citera
2009-07-19, 00:46
Medlem
Citat:
Hur svårt är det att etablera sig på webbdesigns marknaden? Kan tänka mig att det finns hur många företag som helst som sysslar med det nu för tiden.

Fanns 400 webdesignföretag/webbprogrammering för två år sedan som var aktiva enligt internetworld. Idag vet jag inte. Bara att svenska marknaden är ganska värdelös. Ofta alldeles för dåligt betalt per timme.

Citat:
Hur mycket är folk beredda att betala för en hemsida om man kollar i pengar per timme som hemsidan kräver i arbete?

"Folk" 25-120 kr per timme. Företag 100-till fantasibelopp / per timme.

Citat:
Har jag möjligheten att lyckas med endast gymnasieutbildning eller vill större professionella företag se en högre utbildning från de som gör jobben?

Större professionella företag vill ha en avvägning mellan referenser och utbildning. Inom just design så är referenser värt mycket. Inom programmering så är det bra att ha gått civilingenjör - systemteknik/infotek el. liknande.

Vägen utan utbildning, utan referenser är jävligt jobbig, om du inte kan tänka dig jobba på helger och 60-80 timmar i veckan i början så är du chanslös. Allt beror på om du har motivationen.

Citat:
Utbildning har ingen betydelse.
Det beror på, jag skulle aldrig anställa någon (exempelvis) java-webb-programmerare utan utbildning/certifiering om det nu inte finns några vettiga kandidater så måste man kolla upp referenserna sjukt noga (är det autentisk kod, etc). HTML/CSS/CSS2/CSS3 är dock sjukt lätt att lära sig för en någorlunda normalbegåvad person.

Citat:
Tänkte att man kanske skulle kunna köra lokalt o ringa runt till små företag i närheten och fråga om de behöver hjälp med att sätta upp hemsidor etc.

Det är vad de flesta mindre webbyråerna gör.
Citera
2009-07-19, 01:28
Medlem
googlevistas avatar
Att tjata till sig hemsidor från små företag som "Åkes Verkstad", som i princip bara behöver en framsida med lite info kanske går. Men jag tror inte man kan bygga nån hållbar business på det. Ganska snart tar dessa småföretag i din närhet slut.

"Webdesign" vet jag inte riktigt om det egentligen existerar längre ens. Det var länge sen man endast behövde en snygg statisk hemsida på ett par sidor. Nu förtiden behöver folk interaktivitet med sidan, man behöver omedelbar respons på det man letar efter, annars drar man vidare.

Jag tror inte du kommer lyckas så som du beskriver dina planer nu. Du får göra ett val, antingen satsar du på designbiten och lär dig allt vad gäller layout, css, bildbehandling och sånt, eller så satsar du på php (ja nu har du ju börjat med php annars skulle jag så klart rekommendera .Net istället) och blir en riktigt bra webbprogrammerare istället.

Du kan naturligtvis göra både och, men det känns som du är en bra bit ifrån det för tillfället, särskilt som du skriver att du är "medioker på att göra hemsidor".
Citera
2009-07-19, 10:27
Medlem
Wobins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av googlevista
Att tjata till sig hemsidor från små företag som "Åkes Verkstad", som i princip bara behöver en framsida med lite info kanske går. Men jag tror inte man kan bygga nån hållbar business på det. Ganska snart tar dessa småföretag i din närhet slut.

"Webdesign" vet jag inte riktigt om det egentligen existerar längre ens. Det var länge sen man endast behövde en snygg statisk hemsida på ett par sidor. Nu förtiden behöver folk interaktivitet med sidan, man behöver omedelbar respons på det man letar efter, annars drar man vidare.

Jag tror inte du kommer lyckas så som du beskriver dina planer nu. Du får göra ett val, antingen satsar du på designbiten och lär dig allt vad gäller layout, css, bildbehandling och sånt, eller så satsar du på php (ja nu har du ju börjat med php annars skulle jag så klart rekommendera .Net istället) och blir en riktigt bra webbprogrammerare istället.

Du kan naturligtvis göra både och, men det känns som du är en bra bit ifrån det för tillfället, särskilt som du skriver att du är "medioker på att göra hemsidor".

Det går att få ett företag att gå runt på halvtaskiga designer, dålig kod och ingen serverside överhuvudtaget. Vet att företag som är ett praktexempel på detta, kruxet ligger då i att dom har kommunen som stamkund. Det vill säga att så fort kommunen startar upp något projekt får dom göra en liten hemsida åt dom, och får nog ganska ordentligt betalt.

Nog otroligt svårt att slå sig in på en sådan marknad, misstänker att Bertil på kommunen är ganska bundis med Leif som gör deras hemsidor vid detta laget och det är nog liknande på fler ställen.

Men gällande att starta ett eget så misstänker jag att det är en otrolig utmaning att lyckas gå nog mycket plus för att betala ut en lön till sig själv som man kan leva på, dock så är det inte speciellt mycket man behöver sätta på spel för att göra ett försök för den delen.
Citera
2009-07-19, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J.C.G.
"Folk" 25-120 kr per timme. Företag 100-till fantasibelopp / per timme.
Vilket företag jobbar för 100kr / timme? Det skulle ju inte i närheten räcka till att ens betala ut lön till den som gör jobbet då ungefär hälften av det man betalar för den anstälda får han inte se (som jag förstått det). Så om en anställd ska få 100kr i timmen kostar det ungefär det dubbla för företaget som anställer honom.

Läste på ett forum nånstans (trådar från 2003 iofs) att folk tog runt 500 kr / timme för webbdesign jobb, och jag tycker det verkar rimligt om man ska ha råd med lokaler, datorer, licens till programvara, betala ut löner etc etc.

Citat:
Ursprungligen postat av Wobin
dock så är det inte speciellt mycket man behöver sätta på spel för att göra ett försök för den delen.
Precis min tanke
Senast redigerad av grosen 2009-07-19 kl. 10:59.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in