Citat:
Hur svårt är det att etablera sig på webbdesigns marknaden? Kan tänka mig att det finns hur många företag som helst som sysslar med det nu för tiden.
Fanns 400 webdesignföretag/webbprogrammering för två år sedan som var aktiva enligt internetworld. Idag vet jag inte. Bara att svenska marknaden är ganska värdelös. Ofta alldeles för dåligt betalt per timme.
Citat:
Hur mycket är folk beredda att betala för en hemsida om man kollar i pengar per timme som hemsidan kräver i arbete?
"Folk" 25-120 kr per timme. Företag 100-till fantasibelopp / per timme.
Citat:
Har jag möjligheten att lyckas med endast gymnasieutbildning eller vill större professionella företag se en högre utbildning från de som gör jobben?
Större professionella företag vill ha en avvägning mellan referenser och utbildning. Inom just design så är referenser värt mycket. Inom programmering så är det bra att ha gått civilingenjör - systemteknik/infotek el. liknande.
Vägen utan utbildning, utan referenser är jävligt jobbig, om du inte kan tänka dig jobba på helger och 60-80 timmar i veckan i början så är du chanslös. Allt beror på om du har motivationen.
Citat:
Utbildning har ingen betydelse.
Det beror på, jag skulle aldrig anställa någon (exempelvis) java-webb-programmerare utan utbildning/certifiering om det nu inte finns några vettiga kandidater så måste man kolla upp referenserna sjukt noga (är det autentisk kod, etc). HTML/CSS/CSS2/CSS3 är dock sjukt lätt att lära sig för en någorlunda normalbegåvad person.
Citat:
Tänkte att man kanske skulle kunna köra lokalt o ringa runt till små företag i närheten och fråga om de behöver hjälp med att sätta upp hemsidor etc.
Det är vad de flesta mindre webbyråerna gör.