2009-07-18, 17:43
Medlem
ekaflnorens avatar
Är ingen höjdare på bilar...

Har provat plugga ur batteriet och koppla på igen för att se om det var någon hang-up. Slocknar någon km. Lyser konstant igen och gör så tills jag stänger av bilen. Remmen (är det spårkilsremmen...?) som är strax till vänster om oljepinnen, fast längre ned, ser bra ut, nästan ny. Är det något fel på generatorn? Bilen går att köra som vanligt, hittills i alla fall. Har dock bara kört 10 km.

Måste jag byta generator? Hur gör jag detta? Är det svindyrt eller? Kan jag göra det själv?

Bilen är Lupo 3L TDI.
Citera
2009-07-18, 18:21
Medlem
petters avatar
Nu vet jag inte hur det är på exakt din bil men på de flesta bilar är det såhär:
Mät spänningen på batteriet med motorn avstängd, ska vara 12V. Slå på motorn. Testa spänningen igen. Nu ska den ha ökat och ligga på nästan 14V, ligger den på närmare 12 så laddar den inte som den ska. Laddar den inte som den ska så är det något strul med generatorn, mest troligt så är kolbryggan dålig. Sitter fastskruvad på generatorn och nås från baksidan av remhjulet. Det är den som kablarna är kopplade till på generatorn. Lätt att byta. Det kan även vara laddrelät. Osäker på var det sitter på din bil. På vissa sitter direkt på baksidadan av generatorn, fastskruvat ovanpå baksidan av kolbryggan.

Så kopiera ett par sidor ur en reparationshandbok för din bil på biblioteket eller gå in på en bilverkstad som säljer reservdelar om en snabb titt. Säg att din bil laddar dåligt så du har tänkt byta kolbrygga och/eller laddrelä. Då kan du passa på och be någon kunnig följa med ut till bilen och ta en snabb titt så kan han visa vad du ska byta och ge några tips. Fast då är det nog bäst att du köper reservdelen där också, de gillar inte att folk ber om sån hjälp och sedan kör till biltema.
Citera
2009-07-18, 18:30
Medlem
ekaflnorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av petter
Nu vet jag inte hur det är på exakt din bil men på de flesta bilar är det såhär:
Mät spänningen på batteriet med motorn avstängd, ska vara 12V. Slå på motorn. Testa spänningen igen. Nu ska den ha ökat och ligga på nästan 14V, ligger den på närmare 12 så laddar den inte som den ska. Laddar den inte som den ska så är det något strul med generatorn, mest troligt så är kolbryggan dålig. Sitter fastskruvad på generatorn och nås från baksidan av remhjulet. Det är den som kablarna är kopplade till på generatorn. Lätt att byta. Det kan även vara laddrelät. Osäker på var det sitter på din bil. På vissa sitter direkt på baksidadan av generatorn, fastskruvat ovanpå baksidan av kolbryggan.

Så kopiera ett par sidor ur en reparationshandbok för din bil på biblioteket eller gå in på en bilverkstad som säljer reservdelar om en snabb titt. Säg att din bil laddar dåligt så du har tänkt byta kolbrygga och/eller laddrelä. Då kan du passa på och be någon kunnig följa med ut till bilen och ta en snabb titt så kan han visa vad du ska byta och ge några tips. Fast då är det nog bäst att du köper reservdelen där också, de gillar inte att folk ber om sån hjälp och sedan kör till biltema.

Tack för grymt svar!

Spänningen mäter jag genom att köpa en voltmätare på typ biltema / classe och fäster på batteriet och slår på tändningen?

Vad är en kolbrygga...hur ser den ut, är det en platta eller nåt?
Senast redigerad av ekaflnoren 2009-07-18 kl. 18:37.
Citera
2009-07-18, 18:58
Medlem
jomenvisst84s avatar
Kolbryggan är en (oftast) svart klump som är skruvad i generatorn. Uppskattnigsvis 4x2 cm. Den innehåller en diodbrygga och kan gå sönder om man svetsat på bilen utan att koppla lös jordkabeln på batteriet. Har laddlampan glödit ett tag eller har den börja lysa helt plötsligt? Kan ju vara så att reläet har lagt av om den börjat lysa helt plötsligt.

Spänningen mäter du som du beskrev, bara att mäta på batteriet.
Citera
2009-07-18, 19:03
Bannlyst
EnkelKoll

Ta en skruvmejsel och håll mot lagret på baksidan av gen - är det inte magnetiskt laddar inte generatorn - är det magnetiskt och du är osäker - mät volten!!
Citera
2009-07-18, 20:13
Medlem
ekaflnorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jomenvisst84
Kolbryggan är en (oftast) svart klump som är skruvad i generatorn. Uppskattnigsvis 4x2 cm. Den innehåller en diodbrygga och kan gå sönder om man svetsat på bilen utan att koppla lös jordkabeln på batteriet. Har laddlampan glödit ett tag eller har den börja lysa helt plötsligt? Kan ju vara så att reläet har lagt av om den börjat lysa helt plötsligt.

Spänningen mäter du som du beskrev, bara att mäta på batteriet.

Tack för svaret!

Lampan började lysa från den ena dagen till andra. Inte när jag körde utan när jag startade bilen. Sen har den startat några gånger utan att lysa och börjat lysa efter någon km. När den väl börjat lysa har den dock aldrig slutat lysa, jo vänta, en gång .

Det kan inte vara glapp någonstans då?
Citera
2009-07-19, 15:30
Medlem
ekaflnorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachoDemon
Ta en skruvmejsel och håll mot lagret på baksidan av gen - är det inte magnetiskt laddar inte generatorn - är det magnetiskt och du är osäker - mät volten!!

Tack för svaret!

Ska motorn vara på eller bara tändningen eller spelar det ingen roll?
Citera
2009-07-19, 16:26
Bannlyst
Motorn Måste gå & generatorn Znurra

your dummy - men Believe or not - det här är 100 - lagret blir electromagnet
Citera
2009-07-19, 16:34
Medlem
ekaflnorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachoDemon
your dummy - men Believe or not - det här är 100 - lagret blir electromagnet

Okej, tack.
Citera
2009-07-20, 01:39
Medlem
tryffelsvinets avatar
Det var någon som skrev om laddrelä..

Det var någon som skrev om laddrelä. Det finns inget sådant på din bil och inte på någon annan modern bil heller. Endast på veteranbilar. Däremot så finns det en laddregulator. Sitter i eller på generatorn.
Citera
2009-07-20, 02:32
Medlem
ekaflnorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tryffelsvinet
Det var någon som skrev om laddrelä. Det finns inget sådant på din bil och inte på någon annan modern bil heller. Endast på veteranbilar. Däremot så finns det en laddregulator. Sitter i eller på generatorn.

Tack för svaret!

Tror du att det kan vara fel på den. Vad gör den exakt? Finns det några symptom på att det kan vara laddreläet som det är fel på? Svårt att byta?
Citera
2009-07-20, 11:58
Medlem
ekaflnorens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekaflnoren
Tack för svaret!

Tror du att det kan vara fel på den. Vad gör den exakt? Finns det några symptom på att det kan vara laddreläet som det är fel på? Svårt att byta?

Jag menade förstås laddregulatorn.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in