2009-07-25, 23:01
Medlem
Drumsticks avatar
Det beror vel helt å hållet på hur "varnvårda" defineras.
om ungen inte får mat pga. att familjen inte har råd skall inte anmälas, men däremot om föräldrarna med flit inte ger mat då äre klart att man kanske borde göra nått åt saken
Citera
2009-07-26, 04:03
Medlem
Fil0sofias avatar
Alla barn har rätt till en bra uppväxt, så funkar det inte hemma borde de flyttas till en schysst fosterfamilj.
Tyvärr så är soc bara en hög retards. Bli inte förvånad att de inte bryr sig, för det är soc. Soc skiter i folk.
Kolla bara på fallet i Vetlanda för något år sen. Det tog fem år för soc att ta hand om tjejen som bodde i en bil med sin farsa som pundade och våldtog henne.
Bryr de sig inte om så allvarliga fall så skiter de nog i det mesta.
Citera
2009-07-26, 22:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fil0sofia
Alla barn har rätt till en bra uppväxt, så funkar det inte hemma borde de flyttas till en schysst fosterfamilj.
Tyvärr så är soc bara en hög retards. Bli inte förvånad att de inte bryr sig, för det är soc. Soc skiter i folk.
Kolla bara på fallet i Vetlanda för något år sen. Det tog fem år för soc att ta hand om tjejen som bodde i en bil med sin farsa som pundade och våldtog henne.

Om "Soc" som figurerar här i tråden. Jag jobbade på "Soc" i många år. Vi brydde oss så vi grät blod. Tyvärr säger oftast politiker och höga chefer nej till insatser för att de kostar för mycket när ärendet dras. Att omhändertaga barn undviks in i det sista för att det är svindyrt och inte bra för budgeten. Som en av mina chefer uttryckte saken på ett socialnämndssammanträde; "omhändertaganden är inte bra för koncernnyttan och ska undvikas".
Citera
2009-07-27, 12:39
Medlem
Fil0sofias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SFSS
Om "Soc" som figurerar här i tråden. Jag jobbade på "Soc" i många år. Vi brydde oss så vi grät blod. Tyvärr säger oftast politiker och höga chefer nej till insatser för att de kostar för mycket när ärendet dras. Att omhändertaga barn undviks in i det sista för att det är svindyrt och inte bra för budgeten. Som en av mina chefer uttryckte saken på ett socialnämndssammanträde; "omhändertaganden är inte bra för koncernnyttan och ska undvikas".

Jojo, så klart. Jag menade aldrig att alla som jobbar på soc är känslolösa vider, för det är inte de som skiter i folk. Soc bryr sig inte, även om de som jobbar där kanske gör det. Om man säger så.
Citera
2009-08-01, 08:45
Medlem
Citat:
Jojo, så klart. Jag menade aldrig att alla som jobbar på soc är känslolösa vider, för det är inte de som skiter i folk. Soc bryr sig inte, även om de som jobbar där kanske gör det. Om man säger så.

Det finns inget "soc". Soc är de som jobbar där. Ingenting annat.

Ontopic, självklart så ska man anmäla om man tror att barn far illa. Socialtjänsten avgör sedan om man ska gå vidare med en utredning.
Citera
2009-08-01, 22:22
Medlem
multimegas avatar
Citat:

Jag tycker att man ska anmäla ifall ett barn mår dåligt.
Men solskenskanin verkar vara en "retard", och anmäler en massa skit som inte borde anmälas pga hennes egen fantasi.
Därav har de inte lika mycket resurser att utreda missköta barn, för att idioter anmäler när barn inte får glass på ica, etc.
Citera
2009-08-02, 06:24
Medlem
Siddhartas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solskenskaninen
Jag har flera gånger slagit larm och anmält till såväl socialen som till andra myndigheter när barn har farit illa i familjer där föräldrarna vanvårdat barnen.
Inte en enda gång har socialen tagit barnen från föräldrarna. Varför?
Vad ska man göra?
I ett av fallen så anmälde jag en kommissarie i Eskilstuna för att vanvårda sina barn men inget hände trots att han gick till prostituerade och umgicks med kriminella vilket ledde till att hans barn mobbades i skolan. I dag mår hans 4 barn jättedåligt och har stora problem.
Du låter nästan som en rättshaverist som anmäler folk till höger och vänster. Varför ska soc omhänderta barnen varje gång du gör en anmälan?
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in