• 1
  • 2
2009-07-26, 23:01
Medlem
Det låter väl som du/ni har råd med det utan direkta problem. Men sedan är alltid frågan hur mycket man är villig att lägga på boendet. Jag hoppas ni investerar i ett energieffektivt hus med bergvärme och allt sådant för att dra ner driftkostnaderna i det långa perspektivet. Låter vettigt att ni sparar 30 papp varje månad i alla fall för det är väl kring där ni senare kommer ligga kostnadsmässigt per månad. Sen beror det givetvis också på hur mycket ni väljer att amortera varje månad. Men det är väl som sagt upp till er att bestämma hur ni vill ha det.

Har ni kanske tänkt trappa ner på arbetet lite tidigare i livet för att LEVA eller liknande så får man se till att planera/se till att man har råd att amortera av så mycket på lånen så det går när man vill det. Sen är väl det allt det traditionella, hur säkra är era anställningar och så vidare. Som vanligt ska man se väldigt kritiskt på sådant även om allt ser ut som guld och gröna skogar, vem minns inte hur alla resonerade innan finanskrisen.

Låter sunt i alla fall att räkna på ett ränta på 9%, såg det var någon tomte som sade 5%, vilken värld kommer han egentligen ifrån.

Sen gäller väl det traditionella, skaffa ett separat konto dit alla kostnader från lånen dras. Kör alltid in pengar för räntor kring 4-5% där oavsett vad räntan är i dagens läge. Då slipper ni berg och dalbanor på det kontot. Särskilt när det rör så stora summor så blir det en väldigt stor variation om det är kring 2 eller 6 procent att betala i ränta. På så sätt ser man också till att inte "investera" sådana pengar på annat håll.

Gör man lite sådana enkla saker så ser man till att ha en trygghet i sitt boende och sover gott om nätterna.
Citera
2009-07-29, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Locos
Låter sunt i alla fall att räkna på ett ränta på 9%, såg det var någon tomte som sade 5%, vilken värld kommer han egentligen ifrån.

Går själv i tankarna att köpa mig ett eget, svärföräldrarna jobbar på bank och sa att man skulle räkna med 5%. Jag kan dock ha uppfattat det fel men det var iaf så dom sa.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in