2009-07-16, 19:00
  #1
Bannlyst
Min katt är från 1990. Den lever fortfarande.
Är det inte bra om jag skickar in lite hår från katten till ett froskningslab. För dagens froskare är ganska fokuserad när det gäller livslägd på liv som t.ex. människor.

Är det vanligt att katter blir 20 år?
Citera
2009-07-16, 19:04
  #2
Medlem
MoPos avatar
Så ovanligt är det la inte om inte katten råkat ut för olyckor. Har själv haft 2 katter varav den ena blev 22 år och den andra 19. Så det känns som om dom lätt kan bli gammla
Citera
2009-07-16, 19:09
  #3
Medlem
Din katt är "bara" 19 år.... det är 2009 nu
Citera
2009-07-16, 19:10
  #4
Medlem
6its avatar
min katt blev 19, då fick avliva den pga av sjukdomar
Citera
2009-07-16, 19:11
  #5
Medlem
Eliza CTs avatar
Även om större delen av katterna inte blir så gamla så är det inte sällsynt med katter som är 20+. Jag har träffat ett antal. En god vän hade samtidigt 3 st som alla blev 19 resp. 20+ år. Innekatter som lever en skyddad tillvaro är det väl i första hand men även ute på landet har jag träffat på en 22-åring.
Mvh
Citera
2009-07-16, 19:11
  #6
Medlem
http://home.swipnet.se/~w-13892/katt/nio.htm

Den genomsnittliga livslängden för en tamkatt är 15 år. Det är inte ovanligt att
finna de som blivit äldre, men få når den höga åldern av 20 år. Rekordet är
36 år, men det finns en obekräftad uppgift om att en katt blev 43 år.
Citera
2009-07-16, 19:13
  #7
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av zal_zal
Din katt är "bara" 19 år.... det är 2009 nu

Jag vet men han blir 20 tidigt i januari.
Citera
2009-07-16, 19:29
  #8
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persson121
Jag vet men han blir 20 tidigt i januari.

Får gratulera till en god kattskötsel.
Gratulera honom i januari.
Citera
2009-07-16, 19:41
  #9
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Får gratulera till en god kattskötsel.
Gratulera honom i januari.

Joo. Jag hoppas att han överlever. Det piper när han sover. Det låter konstigt i lugan. Men det kanske går över.


Hur som helst behöver jag ny hjälp med framtida katt.
Jag vill att den ska vara.
* Korthårig
* Fet
* Sprallig och korkad
* Rolig
* Söt
* Kraftig byggd för att den ska inte gå sönder
* Stor
* Aktiv som fan

Vilken kattras passar det in på. Jag har sökt på Britisk korthår, men dom är inte aktiv. Dom uppfyllar alla krav utom den viktigaste. Sparllig och aktiv.

Finns det någon annan kattras som passar in på min beskrivning?

http://www.kittenstork.com/images/british_shorthair_4e1f.jpg Den eller
http://www.cfanorthatlantic.org/2007/chartreux1.jpg den. Ful och söt

Någon av dom.
__________________
Senast redigerad av persson121 2009-07-16 kl. 19:44.
Citera
2009-07-16, 19:56
  #10
Medlem
Din beskrivning låter som mitt ex bonnkatt...
Förutom korthårig... var "normalhårig" för att vara katt.
Men resten stämmer... väger man 10 kg så är man fet,
kraftig och stor. Dessutom var det sprallig, halvkorkad,
rolig, söt och aktiv.... speciellt om man jäklades med
att leka med en laserpekare
För att stämma in på korkad så trodde den att min lampkrok
i taket var en insekt och satt och stirrade på den i timmar.
Det även efter att man lyft upp honom för att få se kroken
på nära håll.... väl på golvet så var han ju tvungen att sitta
och stirra i några timmar igen
Citera
2009-07-16, 20:11
  #11
Medlem
Trance_Nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persson121

http://www.kittenstork.com/images/british_shorthair_4e1f.jpg Den eller
http://www.cfanorthatlantic.org/2007/chartreux1.jpg den. Ful och söt

Någon av dom.

Båda dom där ser ju ut som russian blue katter. Jag hade en likadan sådan, dom är precis som du beskriver

Citat:
Ursprungligen postat av zal_zal
Din beskrivning låter som mitt ex bonnkatt...
Förutom korthårig... var "normalhårig" för att vara katt.
Men resten stämmer... väger man 10 kg så är man fet,
kraftig och stor. Dessutom var det sprallig, halvkorkad,
rolig, söt och aktiv.... speciellt om man jäklades med
att leka med en laserpekare
För att stämma in på korkad så trodde den att min lampkrok
i taket var en insekt och satt och stirrade på den i timmar.
Det även efter att man lyft upp honom för att få se kroken
på nära håll.... väl på golvet så var han ju tvungen att sitta
och stirra i några timmar igen

Haha precis så var min kisse, bruno hette han, Ser ut precis som bilderna där åvan.

Lyfte upp han till kroken en gång så börja den pilla på den, skulle den fått fäste skulle den säkert hängt kvar där
Citera
2009-07-16, 21:31
  #12
Medlem
matfreaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 6it
min katt blev 19, då fick avliva den pga av sjukdomar
RIP

haha jag hade ingen aning om att katter kunde bli över 12 år typ
haha fan vad sött
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in