Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2009-07-16, 14:24
Medlem
alabassis avatar
Behöver akut hjälp. Min datorj***l la av för nån dag sedan (en fujitsu siemens scaleo p) men när jag försöker få igång den kommer den bara till Windows loggan då den håller på och laddar windows sen startar den om igen. Har försökt trycka på F8 för att köra felsäkert läge (tänkte gör en systemåterställnig) men det enda jag kommer till är en Boot Menu där jag kan "Select a Boot First Device" Hard Disk eller CDROM.
Jag vill inte formatera om med Windows.skivan då jag inte gärna vill förlora allt jag har på hårddisken.

är väldigt tacksam om jag kan få lite hjälp
Citera
2009-07-16, 15:33
Medlem
Har du prövat andra knappar än F8?
Om du kommer in på stället där du kan välja felskäkert läge osv, så klickar på "Använd De Senaste fungerande konfiguration". Då kanske den går igång.
Citera
2009-07-16, 15:44
Medlem
alabassis avatar
Om jag trycker på tab och sedan del så kommer jag till setup, men jag kan inte hitta något alternativ för att starta datorn i felsäkert läge. Inga andra funktionsknappar funkar
Citera
2009-07-16, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alabassi
Om jag trycker på tab och sedan del så kommer jag till setup, men jag kan inte hitta något alternativ för att starta datorn i felsäkert läge. Inga andra funktionsknappar funkar
Du är inte tillräckligt snabb eller så har du fel tajming, det är F8 du skall hamra på för att få upp valet "felsäkert läge". Läste precis i en forumtråd om en med exakt likadan PC som inte lyckades med F8, men efter ett antal försök prickade han rätt.
Citera
2009-07-16, 16:05
Medlem
alabassis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pc4life
Du är inte tillräckligt snabb eller så har du fel tajming, det är F8 du skall hamra på för att få upp valet "felsäkert läge". Läste precis i en forumtråd om en med exakt likadan PC som inte lyckades med F8, men efter ett antal försök prickade han rätt.

hmm, vad dumt att det ska vara så svårt. ska försöka ett tag till så får vi väl se
Citera
2009-07-16, 16:18
Medlem
alabassis avatar
Har äntligen lyckats få upp menyn men när jag väljer att starta i felsäkert läge startar datorn ändå om av sig själv. nån som vet vad problemet kan vara??
Citera
2009-07-16, 16:27
Medlem
Citat:
Har äntligen lyckats få upp menyn men när jag väljer att starta i felsäkert läge startar datorn ändå om av sig själv. nån som vet vad problemet kan vara??
Jo, du kör Vista och har ett Antivirus som orsakade detta genom att blockera skrivning vid installering av en uppdatering.
Rätt vanligt problem, fixat det på många som kört F-Secure/Norton. Verkar ha att göra med att deras programvaror blockerar uppdateringar eftersom de ej känner igen dem. Väl inne i Windows, uppdatera dina Säkerhetsprogram, eller avinstallera. Annars upprepas problemet nästa gång Windows försöker uppdatera. Speciellt vanligt för de som inte haft datorn igång under en längre tid.

Lösningen är följande om du inte formaterar istället: http://support.microsoft.com/kb/949358
Senast redigerad av pc4life 2009-07-16 kl. 16:32.
Citera
2009-07-16, 16:35
Medlem
alabassis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pc4life
Jo, du kör Vista och har ett Antivirus som orsakade detta genom att blockera skrivning vid installering av en uppdatering.
Rätt vanligt problem, fixat det på många som kört F-Secure/Norton. Verkar ha att göra med att deras programvaror blockerar uppdateringar eftersom de ej känner igen dem. Väl inne i Windows, uppdatera dina Säkerhetsprogram, eller avinstallera. Annars upprepas problemet nästa gång Windows försöker uppdatera. Speciellt vanligt för de som inte haft datorn igång under en längre tid.

Lösningen är följande om du inte formaterar istället: http://support.microsoft.com/kb/949358

Jag har dock XP Home Edition och inte Vista, har Nod32 som antivirusprogram. Jag kan inte göra så mycket i nuläget eftersom jag inte lyckas komma in på Windows, när jag väljer felsäkert läge startar datorn bara om igen (i all oändlighet) som sagt. Kan det möjligtvis vara något fel på hårdvaran?
Citera
2009-07-16, 18:32
Medlem
alabassis avatar
Ingen som kan hjälpa?
Citera
2009-07-16, 18:45
Medlem
FRA-mannens avatar
Citat:
Behöver akut hjälp. Min datorj***l la av för nån dag sedan (en fujitsu siemens scaleo p) men när jag försöker få igång den kommer den bara till Windows loggan då den håller på och laddar windows sen startar den om igen. Har försökt trycka på F8 för att köra felsäkert läge (tänkte gör en systemåterställnig) men det enda jag kommer till är en Boot Menu där jag kan "Select a Boot First Device" Hard Disk eller CDROM.
Jag vill inte formatera om med Windows.skivan då jag inte gärna vill förlora allt jag har på hårddisken.

är väldigt tacksam om jag kan få lite hjälp

Jag har också haft fujitsu siemens scaleo och det är inget annat skit enligt mig, jag hade precis samma problem som nämner med att starta upp och så vidare. Jag uppdaterade precis ALLT inom mjukvaruväg på min scaleo utan resultat tills jag bytte ut moderkortet på skiten och då funkade den hyfsat.

Notera att det kan uppstå lite problem med OEM-programvaran när du byter.
Citera
2009-07-16, 18:47
Medlem
Not_mes avatar
Mina föräldrars Fujitsu har också ballat ur. Den kommer fram till inloggningen i windows, innan den bara slocknar och startar om. Felsäkert fungerar inte heller...

Förslag?
Citera
2009-07-17, 03:14
Medlem
SLiPHs avatar
Detta hända min gamla dator och då var det nåt virus eller liknande som hade tagit sig in. Jag formaterade om datorn så funkade allt bra igen.

Det finns förmodligen nån lösning utan att behöva formatera om den men det var iaf det jag gjorde och den funkade som vanligt efteråt.

EDIT: Hittade detta när jag sökte på google.

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=http://support.microsoft.com:80/support/kb/articles/q310/3/96.asp&NoWebContent=1
Senast redigerad av SLiPH 2009-07-17 kl. 03:22.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in