2009-07-16, 14:19
Bannlyst
Harry Ljushammar fick mig att tänka på Niggern Josefsson - han var AIK-are och kallades allmänt för Niggern fast han inte var neger - visst är det kul idag.

Vet att han i alla fall gjorde inbrott och satt inne ett antal gånger - några AIK-are FotBollsFanatiker som vet mer.
Citera
2009-07-16, 15:33
Medlem
Skaraborg2s avatar
[quote=MachoDemon]Harry Ljushammar fick mig att tänka på Niggern Josefsson - han var AIK-are och kallades allmänt för Niggern fast han inte var neger - visst är det kul idag.

Vet att han i alla fall gjorde inbrott och satt inne ett antal gånger - några AIK-are FotBollsFanatiker som vet mer.[/QUO

Verkar vara en intressant man denne "Niggern" Josefsson - ur kriminalhistorisk synvinkel. Har aldrig hört talats om honom.

Du vet inget mera om den fotbollspelande Josefsson? Varför fick han detta öknamn?
Citera
2009-07-16, 15:41
Bannlyst
Skara - han skall enligt uppgift

ha haft krulligt hår.
http://www.aik.se/fotboll/aikindex.html?/fotboll/historik/500aikare/erikalmg.html

'
Finns en bild här - lagbilden
Citera
2009-07-16, 17:01
Medlem
Skaraborg2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MachoDemon
ha haft krulligt hår.
http://www.aik.se/fotboll/aikindex.html?/fotboll/historik/500aikare/erikalmg.html

'
Finns en bild här - lagbilden

Tack för länken med bilde på Gustaf "Niggern" Josefsson.

Intressant fall. Hoppas att någon har något mera att berätta om denne fotbollsspelares kriminella karriär?
Citera
2009-07-18, 08:07
Bannlyst
Kollade Länken - Niggern Platsar på AIK-Bild

men är inte sökbar på namn som AIK-spelare - har förmodligen även begått brott mot AIK och är därför NamnPortad/Blockad/PersonaNonGrata
Citera
2009-07-18, 22:20
Medlem
http://74.125.77.132/search?q=cache:LZksG9oUyU8J:stockholms.lans.museum /skolan/platsidentitet/2003/nr/sofieh.pdf

"Kända profiler från den tiden var bl.a. ”Niggern” Josefsson från AIKs
allsvenska lag och även landslagsspelare. Enligt ryktet hade han krängt
AIKs matchtröjer."
Citera
2009-07-18, 22:51
Medlem
Skaraborg2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av parta
http://74.125.77.132/search?q=cache:LZksG9oUyU8J:stockholms.lans.museum /skolan/platsidentitet/2003/nr/sofieh.pdf

"Kända profiler från den tiden var bl.a. ”Niggern” Josefsson från AIKs
allsvenska lag och även landslagsspelare. Enligt ryktet hade han krängt
AIKs matchtröjer."

Vilken lirare - i dubbel bemärkelse. Lär knappast ha blivit så populär precis, när han krängde lagets matchtröjor?
Citera
2009-12-10, 19:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Tack för länken med bilde på Gustaf "Niggern" Josefsson.

Intressant fall. Hoppas att någon har något mera att berätta om denne fotbollsspelares kriminella karriär?

Kan fixa en bild på han då han gick i åttan eller nian. Vill minnas att han har på sig en Iron Maidentröja och upp-och-nedvänt kors..Samt pottfrilla och nördbrillor.
Citera
2009-12-11, 00:46
Medlem
Atlantiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sfc
Kan fixa en bild på han då han gick i åttan eller nian. Vill minnas att han har på sig en Iron Maidentröja och upp-och-nedvänt kors..Samt pottfrilla och nördbrillor.

Jadu, fixar du fram ett skolfoto från 30-talet där någon bär Iron Maiden-tröja blir det nog stora applåder från församlingen
Citera
2024-05-17, 10:03
Medlem
inkboys avatar
Jag tycker den här tråden ligger i fel forum, men vill inte starta en ny tråd om honom när det redan finns en existerande tråd.

Jag undrar ifall man fortfarande kan kalla honom för Gustaf "Niggern"Josefsson. Jag förstår att tiderna ändras, men benämningen på denna landslagsspelare var aldrig rasistisk. På engelska Wikipedia så nämns han som Niggern, men på svenska Wikipedia så har de märkligt nog plockat bort ”Niggern”, trots att detta var hans smeknamn.

Att kalla honom för Gustaf "n-ordet" Josefsson funkar inte, men att plocka bort namnet ”Niggern” blir minst lika konstigt. Ungefär som att sluta kalla Ulf Nilsson för Lill-Pröjsarn eller Leif Holmqvist för Honken, fast med skillnaden att dessa smeknamn inte uppfattas som rasistiska.

Min fråga är om det fortfarande är möjligt att kalla denna fotbollsspelare för Gustaf "Niggern"Josefsson, utan att det anklagas för rasistiskt språkbruk.

Jag undrar också ifall det fanns någon kriminell verksamhet, med tanke på var tråden är placerad, då jag aldrig hört talas om detta innan.
Citera
2024-05-17, 11:40
Medlem
Josefsson finns det ju en tattarsläkt som hette. Kan möjligen också vara en judisk släkt, med försvenskad stavning av efternamnet. Gissar dock på det förra, vilket förklarar hans svartmuskiga utseende och kriminella beteende
Citera
2024-05-17, 13:08
Medlem
Orm Ondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av inkboy
Jag tycker den här tråden ligger i fel forum, men vill inte starta en ny tråd om honom när det redan finns en existerande tråd.

Jag undrar ifall man fortfarande kan kalla honom för Gustaf "Niggern"Josefsson. Jag förstår att tiderna ändras, men benämningen på denna landslagsspelare var aldrig rasistisk. På engelska Wikipedia så nämns han som Niggern, men på svenska Wikipedia så har de märkligt nog plockat bort ”Niggern”, trots att detta var hans smeknamn.

Att kalla honom för Gustaf "n-ordet" Josefsson funkar inte, men att plocka bort namnet ”Niggern” blir minst lika konstigt. Ungefär som att sluta kalla Ulf Nilsson för Lill-Pröjsarn eller Leif Holmqvist för Honken, fast med skillnaden att dessa smeknamn inte uppfattas som rasistiska.

Min fråga är om det fortfarande är möjligt att kalla denna fotbollsspelare för Gustaf "Niggern"Josefsson, utan att det anklagas för rasistiskt språkbruk.

Jag undrar också ifall det fanns någon kriminell verksamhet, med tanke på var tråden är placerad, då jag aldrig hört talas om detta innan.

Jag har aldrig hört talas om denne, eventuellt långfingrade, fotbollsspelare förut. Intressant.

Som svar på din fråga så menar jag att folk numera är så fasansfullt lättkränkta att det säkert kommer att finnas någon idiot som får för sig att du är rasist bara för att du citerar ett gammalt öknamn på någon, från en tid då rasism i sig var allmänt accepterat eller i vart fall ett mindre kontroversiellt begrepp än idag. Det är något som vi alla måste leva med. Så länge du citerar dessa öknamn i ett sammanhang där du diskuterar ett historiskt fenomen kan du i alla fall inte åka dit för hets mot folkgrupp. Din avsikt är ju inte att hetsa mot någon folkgrupp utan bara att berätta att Gustaf kallades "Niggern".

Den sortens öknamn med rasistisk ton var ju vanliga på sin tid, utan att de som använde dem nödvändigtvis var genomonda nazister men ändå använde "neger/nigger" i nedsättande syfte. Jag tänker på "Negerbyn" i Stockholm, som var nödbostäder från 1910-talet som låg där Södersjukhuset nu ligger, eller på att några på 1950-talet kallade Volvos förenklade basmodell, PV 444 Export, för "negercykel". Det är ju därför möjligt att anledningen till att Gustaf fick sitt öknamn inte bara var hans krulliga hår, utan att de som kallade honom det tyckte att han också på något sätt var klandervärd.

Vad jag minns från min barndom var att de krullhåriga fick öknamn som "Krulle", "Krullo" eller "Krullbagge", däremot inte "Neger/Nigger".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in