Citat:
Ursprungligen postat av
inkboy
Jag tycker den här tråden ligger i fel forum, men vill inte starta en ny tråd om honom när det redan finns en existerande tråd.
Jag undrar ifall man fortfarande kan kalla honom för Gustaf "Niggern"Josefsson. Jag förstår att tiderna ändras, men benämningen på denna landslagsspelare var aldrig rasistisk. På engelska Wikipedia så nämns han som Niggern, men på svenska Wikipedia så har de märkligt nog plockat bort ”Niggern”, trots att detta var hans smeknamn.
Att kalla honom för Gustaf "n-ordet" Josefsson funkar inte, men att plocka bort namnet ”Niggern” blir minst lika konstigt. Ungefär som att sluta kalla Ulf Nilsson för Lill-Pröjsarn eller Leif Holmqvist för Honken, fast med skillnaden att dessa smeknamn inte uppfattas som rasistiska.
Min fråga är om det fortfarande är möjligt att kalla denna fotbollsspelare för Gustaf "Niggern"Josefsson, utan att det anklagas för rasistiskt språkbruk.
Jag undrar också ifall det fanns någon kriminell verksamhet, med tanke på var tråden är placerad, då jag aldrig hört talas om detta innan.
Jag har aldrig hört talas om denne, eventuellt långfingrade, fotbollsspelare förut. Intressant.
Som svar på din fråga så menar jag att folk numera är så fasansfullt lättkränkta att det säkert kommer att finnas någon idiot som får för sig att du är rasist bara för att du citerar ett gammalt öknamn på någon, från en tid då rasism i sig var allmänt accepterat eller i vart fall ett mindre kontroversiellt begrepp än idag. Det är något som vi alla måste leva med. Så länge du citerar dessa öknamn i ett sammanhang där du diskuterar ett historiskt fenomen kan du i alla fall inte åka dit för hets mot folkgrupp. Din avsikt är ju inte att hetsa mot någon folkgrupp utan bara att berätta att Gustaf kallades "Niggern".
Den sortens öknamn med rasistisk ton var ju vanliga på sin tid, utan att de som använde dem nödvändigtvis var genomonda nazister men ändå använde "neger/nigger" i nedsättande syfte. Jag tänker på "Negerbyn" i Stockholm, som var nödbostäder från 1910-talet som låg där Södersjukhuset nu ligger, eller på att några på 1950-talet kallade Volvos förenklade basmodell, PV 444 Export, för "negercykel". Det är ju därför möjligt att anledningen till att Gustaf fick sitt öknamn inte bara var hans krulliga hår, utan att de som kallade honom det tyckte att han också på något sätt var klandervärd.
Vad jag minns från min barndom var att de krullhåriga fick öknamn som "Krulle", "Krullo" eller "Krullbagge", däremot inte "Neger/Nigger".