2009-07-15, 21:57
Medlem
Då frågan väcktes på annat håll är jag intresserad av att höra vad muslimer på FB anser i frågan. Kontexten är som följer, i Umeå kommer en moské inom kort att byggas. Sannolikheten är i min mening stor att skolavslutningar (gärna med tillhörande ekumeniska samarbeten) kommer att omväxlande i kyrka och moské. Följdfrågan blir då, vilka - om några - principiella konflikter skulle eventuellt kunna uppstå i fråga om psalmsång. Syftar då självklart primärt på Den blomstertid... vars gudomliga bidrag består av strofen:

"De skola oss påminna Guds godhets rikedom"

Jag vill mena att det inte finns en muslim på jorden som inte skulle instämma i sak, och att det således, bortsett från irrationellt motstånd baserat på rädsla och oförståelse, inte borde vara något större problem att sjunga denna psalm. Visst att sång kanske inte är praxis, men finns det något religiöst baserat motstånd mot tanken på det? Skulle det på något sätt kränka byggnadens religiösa natur?

Ja, ni förstår vart jag vill komma. Är inte särskilt intresserad av spekulationer från kristna, det räcker gott med mitt eget icke-kristna dito. Så, shoot!
Citera
2009-07-15, 23:43
Medlem
Caesar Johansens avatar
Jag tror att chansen att det kommer bli skolavslutningar i Moskéer är mycket liten. Varför tror du det kommer bli så?

Vi religösa är inte så pigga på att blanda våra religioner. Det är ett modernistiskt påhitt. Vi (som inte är fundamentalister) respektera varandra. Vissa av oss kallar varandra kusiner och ser oss som "bokens folk", men vi vill inte ligga och mysa i en stor modern blandreligion. Religion betyder "att binda sig". Mer rimligt är att vi i framtiden inte firar skolavslutningar i någon form av religiös byggnad över huvudtaget.
Citera
2009-07-16, 00:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Caesar Johansen
Jag tror att chansen att det kommer bli skolavslutningar i Moskéer är mycket liten. Varför tror du det kommer bli så?

Vi religösa är inte så pigga på att blanda våra religioner. Det är ett modernistiskt påhitt. Vi (som inte är fundamentalister) respektera varandra. Vissa av oss kallar varandra kusiner och ser oss som "bokens folk", men vi vill inte ligga och mysa i en stor modern blandreligion. Religion betyder "att binda sig". Mer rimligt är att vi i framtiden inte firar skolavslutningar i någon form av religiös byggnad över huvudtaget.

Tjadu, jag känner flertalet religiösa (kristna) som inte har några problem att gå in i en moské, osv. Vad som får mig att tro på skolavslutningar i moskéer är att frågan kommer väckas då flertalet barn i området där moskén byggs är muslimer. Ser dock inget problem överhuvudtaget. Mer förståelse = Mindre problem. Sen har jag inte sagt att religionen ska blandas, det är ju just det som är poängen. En muslim blir inte mindre muslim av att gå in i en kyrka och en kristen blir inte mindre kristen av att gå in i en Moské. Om en kristen i en moské säger Allah tillber han ju Sin Gud, och vice versa. Så vad är problemet?
Citera
2009-07-16, 12:52
Medlem
Fyfan för kristna som går in i moskeer. Bomba bort mecka säger jag bara.
Citera
2009-07-16, 17:17
Medlem
Caesar Johansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RockInRhino
Tjadu, jag känner flertalet religiösa (kristna) som inte har några problem att gå in i en moské, osv. Vad som får mig att tro på skolavslutningar i moskéer är att frågan kommer väckas då flertalet barn i området där moskén byggs är muslimer. Ser dock inget problem överhuvudtaget. Mer förståelse = Mindre problem. Sen har jag inte sagt att religionen ska blandas, det är ju just det som är poängen. En muslim blir inte mindre muslim av att gå in i en kyrka och en kristen blir inte mindre kristen av att gå in i en Moské. Om en kristen i en moské säger Allah tillber han ju Sin Gud, och vice versa. Så vad är problemet?

Kan inte AIK och Bajen dela klubblokal och blanda sina färger och stå tillsammans på fotbollsläktaren? Dem bor ju ändå i samma stad!
Jag är inte jätteironisk nu faktiskt. Jag gillar inte fotboll, och fattar inte fotboll. Gillar man lira boll kan man ju bara dela glädje och ta en varmkorv, varför måste det finnas en sån där trist uppdelning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in