Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2009-07-15, 17:48
Medlem
Videotens avatar
Tänkte grilla kycklingfileer imorgon och ha en "droppform" under där jag lagt rödvin morötter lök som får ta emot droppet från kycklingen sen tänkte jag bara pytsa i lite creme fraiche för att få en enkel sås av det hela.
Men har ni tips på vad övrigt som kan tänkas behövas för att få till en god sås.
Citera
2009-07-15, 17:56
Medlem
My©s avatar
Lite fänkål (om man gillar lakrits) och hela vitlöksklyftor som du kan mosa ner i såsen. Fast då bör den silas så det kanske blir för mycket jobb... Vitlök blir väldigt mild och god när den brässeras så var inte alltför bekymrad över mängden.

Har du några persiljestjälkar så passar det också... Överhuvudtaget lite färska örter. Fick lära mig ett knep en gång - ta stjälkarna eller hela kvistar, lägg dem på en kvadratisk bit bomullstyg (t ex en sönderklippt gammal skjorta), knyt om så det blir en liten påse och koka med i såsgrunder, buljonger osv... Har hört om de som använder en oanvänd nylonstrumpa (farmors?) som de knyter ihop, men jag vet inte... Skulle inte vilja ha ett sådant material i min mat.

/My©
Citera
2009-07-15, 18:08
Medlem
Videotens avatar
Undrar om man bör tillsätta någon form av buljong eller om det räcker med vinet, grönsakerna och örterna.
Älskar vitlök så det får följa med
Citera
2009-07-15, 18:15
Medlem
My©s avatar
Glömde säga... Släng ner vitlöksklyftorna med skal och allt! När de har gottat till sig så är det bara att pressa ur inanmätet och vispa runt i såsen.

Vad gäller buljongen så hade jag väntat med den. Kanske en slatt flytande kalvbuljong på slutet, vid avsmakning, men inte hela tiden... Den kommer att salta ner hela såsen så jag tror att det är bättre att i så fall tillsätta den om den behövs.

/My©
Citera
2009-07-15, 19:14
Medlem
Riddarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Videoten
Tänkte grilla kycklingfileer imorgon och ha en "droppform" under där jag lagt rödvin morötter lök som får ta emot droppet från kycklingen sen tänkte jag bara pytsa i lite creme fraiche för att få en enkel sås av det hela.
Men har ni tips på vad övrigt som kan tänkas behövas för att få till en god sås.

Snackar vi bröst från ica-kycklingar kan du glömma att få till någon schysst kycklingsmak på såsen. Jag tror knappt att bröst från en bättre majskycklingen skulle vara nog. Du behöver skrov, vingar, kycklingfötter, innanmäte osv för att det skall fungera. Sedan hade jag nog valt ett vitt vin...

Kycklingbröst bör egentligen inte grillas. Välj istället lårfilé, hela lår eller en hel kyckling.

Det här kanske är något för dig: http://barbecueweb.com/bbq_chicken/
Senast redigerad av Riddaren 2009-07-15 kl. 19:18.
Citera
2009-07-15, 21:23
Medlem
Videotens avatar
Nu blir man hungrig såhär på kvällskvisten.
Beer Can Chicken måste definitivt testas nån dag.
Tyvärr är bröst det enda jag har hemma så jag vet inte riktigt hur jag ska lyckas med grillningen av detta då...
Ska man helt skippa vinsåsen som står i droppkorgen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in