2009-07-15, 16:42
Medlem
Paroxyzms avatar
Någon som har koll på just hur taskig kombo det är?
Jag vet att Strattera sänker kramptröskeln och kan leda till fler krampanfall och bipackssedeln gnäller om att man ska undvika tramadol. Men hur allvarlig är det här då, och kan man kanske motverka detta genom att skippa stratteran nån dag? Har tyvärr inte tillgång till diazepam eller annat lösande.
Har ingen koll på halveringstider och shit så jag vet inte hur länge Atomoxetin sitter i kroppen innan en näve trams kan tillämpas. Jag rådfrågar då the best of the best, och hoppas iaf på att någon här har starkare google-kungfu än mig.

Säg att jag hypotetiskt skulle ta typ 250-350mg trams och har hoppat med Stratteran idag, är det onödigt lotteri då eller?
Har krampat några få ggr på tram men då har det handlat om onödigt höga doseringar.

Edit: ANledningen till att jag är så pass nojjig ang kramp är att jag ska på middag, bio och sedan en uppföljande filmkväll. Tänker mer att det skulle vara skämmigt att börja sprattla som en fisk på bion.
Senast redigerad av Paroxyzm 2009-07-15 kl. 17:26.
Citera
2009-07-15, 17:44
Medlem
accidentallys avatar
tycker det är helt befogat om man nojar över kramprisken med tramadol, särskilt i sociala sammanhang.
Det här hittade jag på fass om halveringstiden:

Citat:
Elimination: Den genomsnittliga halveringstiden för elimination efter oral administrering är 3,6 timmar för snabba metaboliserare och 21 timmar för långsamma metaboliserare. Atomoxetin utsöndras primärt som 4-hydroxiatomoxetin-O-glukuronid, huvudsakligen i urinen.

Så om jag var du, om det inte medför stora komplikationer, så skulle jag vänta ett dygn innan jag tog tramadol för att vara på den säkra sidan.
Förstår att du inte vill krampa då det är obehagligt, obehagligt för dem som bevittnar det och går det illa kan du ju alltid ramla och slå dig t.ex.
Annars har du ju ändå ngt att skylla på iom stratteran, och slipper både tramadol-relaterade misstankar och epilepsiutredningar

Lycka till!
Citera
2009-07-15, 19:02
Medlem
Paroxyzms avatar
Tack för ett vettigt svar.
Har i mitt vanliga snurriga sinne ändå glömt bort att stoppa i mig dagens Stratteradosering (Upptäckte det nyss genom att jag hittade mitt dagliga pill liggandes framför datorn, behövde bara lyfta på hörlurarna. )
Jag har lyckats krampa förut på just tram som jag skrev tidigare, men då har det handlat om 800mg +1200mg dagen innan, så då får man ju skylla sig själv. Ett par år senare funderar man innan man vräker i sig en extra näve.

Det är inte speciellt obehagligt själva krampen, då man oftast inte minns ett jota av det, men efteråt när polarna/flickvännen/ambulanspersonalen står och rycker och sliter i en... då kan det kännas obehagligt.

Ah, har inte tänkt på det sista, att man kan skylla på stratteran ifall det skulle gå så pass oturligt att jag faktiskt spattar ur. (ngt att lägga bakom örat.)
Anyways, tack för ett vettigt svar än en gång. Dags att ladda upp med thé, snus, film och allt annat som kan tänkas passa ihop för att förstärka nöjet en aning efter bion när det är dags att inta soffläge.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in