2009-07-15, 01:43
Medlem
tusental1000s avatar
Undrar vad som är lättast att lära sig spela, elgitarr eller basgitarr?
Citera
2009-07-15, 01:46
Medlem
Idiotpods avatar
Grunderna till bas är lättare, dock att bli riktigt duktig på det tar otrolig talang och en livstid.

Jag är själv basist som spelat gitarr en del då.
Citera
2009-07-15, 01:50
Medlem
Gridiots avatar
jag vet att många skulle säga Bas. själv har jag spelat gitarr ett tag och jag tycker det är ganska enkelt om man övar mycket.
Har aldrig spelat bas själv, men jag har flera polare som lärde sig förvånadsvärt snabbt, fast det kanske rör sig om naturbegånving.

Hursomhelst så tycker jag du ska lära dig det du tycker verkar roligast. Det är ingen ide att lära sig t.ex. bas bara för att det är "lättare" om det inte är kul.
Citera
2009-07-15, 02:28
Medlem
Krabbtasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gridiot
jag vet att många skulle säga Bas. själv har jag spelat gitarr ett tag och jag tycker det är ganska enkelt om man övar mycket.
Har aldrig spelat bas själv, men jag har flera polare som lärde sig förvånadsvärt snabbt, fast det kanske rör sig om naturbegånving.

Hursomhelst så tycker jag du ska lära dig det du tycker verkar roligast. Det är ingen ide att lära sig t.ex. bas bara för att det är "lättare" om det inte är kul.

väl sagt! båda är ungefär lika lätta att lära sig grunderna i, sen handlar det om vad man tycker är roligast som Gridiot skrivit.
Tid tar det att bli ordentligt duktigt oavsett vilket av instrumenten du väljer
Citera
2009-07-15, 02:59
Medlem
Ett-Nolls avatar
Båda är väl tekniskt ganska lika, dom använder ju i princip samma skalor och ackord. Dock anser jag att basen är mer av ett komp-instrument jämfört med gitarren som med lätthet kan hantera både solo- och komp.
Finns fetare utrymme att växa med en gitarr tycker jag.
Dock skall sägas för att bli en bra basist krävs lika mycket övning som på gitarren.

EDIT: lättast är elbas.
Senast redigerad av Ett-Noll 2009-07-15 kl. 03:14.
Citera
2009-07-15, 03:09
Medlem
wzbzs avatar
Det beror på vad för musik man spelar.

Hos Rock/Metal så spelar basen i 90% av fallen rytmgitarrens rotnot. Man spelar sällan mer än en sträng i taget och man byter band långsamt.

Det är ju svårt att definiera "bra", men om du vill bli spelduglig till ett rockband så kommer du behöva lägga ner mycket mer tid på gitarren än basen. Och om någon vill tjaffsa emot så kan man ju säga att en gitarrist kan covra för bas om ingen bassist finns tillgänglig. Tvärtom behöver inte alls funka.

Ett exempel.. jag och två andra brukade lira lite i skolans musiksal för ett tag sen. En var trummis och den andre hade flera års gitarrerfarenhet. Jag hade bara lirat gitarr i några månader och var inte speciellt bra. Då fick jag istället ta hand om basen. Det var inga problem alls. Det var tom första gången jag höll i en elbas.
Senast redigerad av wzbz 2009-07-15 kl. 03:15.
Citera
2009-07-15, 06:29
Medlem
Det är nog inte omöjligt att tänka sig att en gitarrist har lättare för att behärska en bas än vad en bassist har att behärska en gitarr. Men har du som mål att bli duktig krävs det nog precis lika mycket hängivenhet och motivation oavsett vilket instrument du väljer. Så välj det du känner bäst för och inte det som du tror är enklast att lära sig.
Citera
2009-07-15, 06:31
Medlem
wzbzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henk2055
Det är nog inte omöjligt att tänka sig att en gitarrist har lättare för att behärska en bas än vad en bassist har att behärska en gitarr. Men har du som mål att bli duktig krävs det nog precis lika mycket hängivenhet och motivation oavsett vilket instrument du väljer. Så välj det du känner bäst för och inte det som du tror är enklast att lära sig.
Aa jo det är faktiskt sant. Om man enbart tänker börja spela för att bli bra så kommer man aldrig att bli det. Spela det som är/verkar roligast.
Citera
2009-07-15, 06:35
Medlem
Foolis avatar
Gitarr är lättare i längden och det är svårt att bli bra på bas
Citera
2009-07-15, 06:39
Medlem
details avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fooli
Gitarr är lättare i längden och det är svårt att bli bra på bas
Varför skulle det vara svårare att bli bra på bas ? ...
Citera
2009-07-15, 07:51
Medlem
Beror på genre. Rockbas är, som sagt, oftast riktigt lätt. Räcker ofta med att spela ackordföljdens rotnoter i åttondelar.
Citera
2009-07-15, 09:02
Medlem
brainspaces avatar
Jag tänker mig att om man lirar gitarr har man väl lättare för att spela bas, men om man spelar bas har man svårare för gitarr. Bas har ju inga ackord på det sättet. Men bas är jävligt coolt, speciellt om man behärskar slapping : )
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in