2009-07-14, 18:25
Medlem
Jag har ett personkonto på Nordea, sitter och kollar på kontoinformationen där alla utbetalningar och inkommande summor står med. Summorna som är dragna är mellan 10 kr till 48 kr. På bara ett par dagar står dem här utgifterna med kanske 20 gånger?!?! Någon som vet vad det här är för något?

Kortköp AUTOST S.M.CAPUA VET
Kortköp AUTOST CASERTA NORD/
Kortköp AUTOST NOLA/S.M.CAPU
Kortköp AUTOST DIREZ.ENTRATA
Kortköp AUTOST NAPOLI NORD/S
Citera
2009-07-14, 18:52
Medlem
fiskrenss avatar
Om du inte varit i Italien den senaste tiden föreslår jag att du spärrar ditt kort. Gissar att någon använder ditt kortnr för att betala tunnelbana eller liknande.
Citera
2009-07-14, 18:57
Medlem
Får ta kontakt med banken imorgon. Har nog råkat ut för någon typ av skimning.

Någon som vet om det fins en chans att få tillbaka pengarna? Har banken någon skyldighet?
Citera
2009-07-14, 19:04
Medlem
fiskrenss avatar
Det bör du kunna få. Jag fick tillbaka pengar från visa när jag var med om något liknande men det var endel år sedan.

Antar att AUTOST står för autostrada. Googla lite på det och det som står efter. Vägtullar?
Citera
2009-07-14, 19:13
Medlem
Du ska inte alls vänta till imorgon utan ring och spärra kortet nu direkt! Risken är annars att du drar på dig ytterligare kostnader.
Citera
2009-07-14, 19:17
Medlem
Vilket piss alltså.. Autostrada är motorväg på italienska tydligen. 14 uttag den 4 juli t.ex. Förstår ingenting, det har pågått sen i maj också, utan att jag märkt nått.
Citera
2009-07-14, 19:19
Medlem
Har flyttat resten av pengarna till tjejens konto på en annan bank, men jag borde väl spärra kortet ändå antar jag..
Citera
2009-07-14, 19:55
Medlem
Mr_Crowleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rallybil
Har flyttat resten av pengarna till tjejens konto på en annan bank, men jag borde väl spärra kortet ändå antar jag..

Givetvis. Varför vänta? Alla banker har ju ett 24/7-nummer för sådana saker. Tar max 5 minuter av din tid. Sen tar det kanske nån vecka innan du får ett nytt kort. '
Pengarna borde inte heller vara något stort problem att få tillbaks. Reklamera hos din bank.

http://www.nordea.se/Privat/Kort+och...on/797352.html

Citat:
Har du fått obehöriga köp?

Är ditt kort stulet eller har det dykt upp obehöriga kortköp/uttag på kontot, måste kortet genast spärras. Du kan spärra kortet dygnet runt på 08-402 57 10. Gör en polisanmälan och bifoga en kopia av den med din reklamation.

Enligt Konsumentkreditlagen är du betalningsskyldig om

* kortet är utlånat
* kortet förlorats genom grov oaktsamhet
* du inte snarast efter upptäckten, anmält förlusten till banken
Senast redigerad av Mr_Crowley 2009-07-14 kl. 19:59.
Citera
2009-07-14, 20:07
Medlem
JohnnyBeeGoods avatar
Det är lugnt det är bara jag.

Efter att du spärrat kortet ska du göra en kortreklamation där du förklarar att du blivit utsatt för skimning och att du inte genomfört kortköpen. Sedan får du tillbaka stålarna.
Citera
2009-07-16, 01:03
Medlem
svengörans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rallybil
Jag har ett personkonto på Nordea, sitter och kollar på kontoinformationen där alla utbetalningar och inkommande summor står med. Summorna som är dragna är mellan 10 kr till 48 kr. På bara ett par dagar står dem här utgifterna med kanske 20 gånger?!?! Någon som vet vad det här är för något?

Kortköp AUTOST S.M.CAPUA VET
Kortköp AUTOST CASERTA NORD/
Kortköp AUTOST NOLA/S.M.CAPU
Kortköp AUTOST DIREZ.ENTRATA
Kortköp AUTOST NAPOLI NORD/S

Verkar som någon betalat vägtullar i Italien med en kopia på ditt kort.
Citera
2009-07-16, 20:55
Medlem
garanterat maffian! se till att du alltid har cash på kortet, och våga inte dryfta ett ord till länsman så blir nog allt bra ska du se
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in