2009-07-14, 10:41
Medlem
Hej - är nybörjare på detta med bildbehandling.

vad skall jag välja? Indesign eller Quarken eller vad rekommenderar ni?

Jag ska mest sitta hemma och kanske starta upp en liten reklamfirma som hobbyverksamhet. Göra lite hemsidor etc etc.

Tack för svar.
Citera
2009-07-14, 10:52
Medlem
LiLWizs avatar
Tveklöst Indesign. Ingen använder väl Quark Express idag? Känns som 10 år tidigare. Rätta mig om jag har fel.
Citera
2009-07-14, 11:16
Medlem
BoyGoneBads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FredrikG123

Jag ska mest sitta hemma och kanske starta upp en liten reklamfirma som hobbyverksamhet. Göra lite hemsidor etc etc.

Tack för svar.

Jo Indesign är nog att föredra nuförtiden. Kombinerat med Photoshop (bilder) och Illustrator (loggor, vektoriserade bilder). Fast om du ska göra hemsidor så vete fasen. Då är det väl dreamweaver i adobeserien, fast där finns det nog en uppsjö av program.

Hemsidesprogram har jag taskig koll på, men Indesign är ju inte anpassat för det, däremot en hel massa andra grejor.
Citera
2009-07-14, 13:18
Medlem
systems avatar
Citat:

Varken QuarkXpress eller Indesign har med bildbehandling att göra.

Citat:
Inte heller hemsidor gör man i något av programmen – iallafall inte om man vill vara seriös.

Om du däremot är ute efter ett layoutprogram är du på rätt väg, och jag föreslår isåfall att du bekantar dig med Indesign som i Sverige är det vanligaste – vilket gör att du har bäst chans att få hjälp, störs möjlighet att hitta litteratur etc.
Citera
2009-07-16, 15:07
Medlem
FRA-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BoyGoneBad
Jo Indesign är nog att föredra nuförtiden. Kombinerat med Photoshop (bilder) och Illustrator (loggor, vektoriserade bilder). Fast om du ska göra hemsidor så vete fasen. Då är det väl dreamweaver i adobeserien, fast där finns det nog en uppsjö av program.

Hemsidesprogram har jag taskig koll på, men Indesign är ju inte anpassat för det, däremot en hel massa andra grejor.

Det är Adobe (Dreamweaver) där också som gäller som du nämnde.
Citera
2009-07-17, 19:46
Medlem
InDesign är ett mycket enkelt program att lära sig, alla möjliga spännande funktioner finns massor med outforskade områden för mig inom detta program också. Kör hårt.
Citera
2009-07-19, 11:39
Medlem
Herr_Oins avatar
Citat:

Tack för svar.
Alltså...

Dreamweaver för hemsidor
InDesign för layout
Illustrator för, som tidigare nämnts, vektoriserade bilder och logotypes. Bland annat.
Photoshop för bildbehandling.

Quark Express tycker jag att du kan glömma.

Jag är mer nyfiken på varför du, uppenbarligen utan skolning, får för dig att driva reklambyrå som hobby.
Citera
2021-09-13, 20:43
Medlem
trickydicks avatar
Är det ens någon som använder Quark idag?
Affinity Publisher Är väl snarare den man kan ställa mot InDesign
Citera
2021-09-14, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av system
Varken QuarkXpress eller Indesign har med bildbehandling att göra.

Inte heller hemsidor gör man i något av programmen – iallafall inte om man vill vara seriös.

Om du däremot är ute efter ett layoutprogram är du på rätt väg, och jag föreslår isåfall att du bekantar dig med Indesign som i Sverige är det vanligaste – vilket gör att du har bäst chans att få hjälp, störs möjlighet att hitta litteratur etc.

Ja. Dessutom störst chans att kunna få uppdrag från institutioner, som är ju övertygade om att Indesign är det som gäller.
Eller som redan HAR ett påbörjat projekt, men vederbörande flyttade, och så måste de i all hast hitta någon som kan fortsätta.

Så, Indesign samt dess syskonprogram i första hand.
Citera
2021-09-14, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trickydick
Är det ens någon som använder Quark idag?
Affinity Publisher Är väl snarare den man kan ställa mot InDesign
Affinity är inget jag hade satsat på. De är borta om några år och då sitter man där med en jävla massa original som inte går att öppna och allt man gjort är borta. Dessutom är det inte helt hundra vad gäller funktioner.
InDesign och Quark är de enda valen om man har planer på att hålla ut några år.
Quark är ett riktigt bra program och inget att förakta.
Citera
2021-09-14, 20:34
Medlem
trickydicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Affinity är inget jag hade satsat på. De är borta om några år och då sitter man där med en jävla massa original som inte går att öppna och allt man gjort är borta. Dessutom är det inte helt hundra vad gäller funktioner.
InDesign och Quark är de enda valen om man har planer på att hålla ut några år.
Quark är ett riktigt bra program och inget att förakta.

Jag tror snarare tvärtom, majoriteten av alla Quark-filer är från 90-talet eller tidigt 2000-tal.
Affinity kan öppna InDesign-filer(nåja hyffsat). Quarkxpress känns rätt obsolete idag.

Jag tror kampen kommer stå mellan Affinity och Adobe.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in