2009-07-14, 07:27
Medlem
Fordies avatar
Tjena

Jag är en gammal tjock oengagerad ex-pundare som försöker komma tillbaka till samhället. Mkt snack om träning och sund kost när jag pratar om min mentala ohälsa, kosten kan jag inte göra något åt, den kommer alltid vara osund, men vill ändå börja träna och få upp lite flås och kanske lite sötare kropp.

Problemet är bara att jag vill fan inte gå ner på gymmet. Jag är snart 23 bast och min tjej som knappt är 18 bast är nästan lika stark som mig, så jag skulle skämmas ihjäl där.

Har funderat på att köpa boxningssäck och slå och sparka på hemma, men tränar det verkligen hela kroppen?

Hört mycket om att simning är bra på alla sätt och vis, bra träning fysiskt, bra träning för lungorna etc etc.. Så vad tror ni om det?
Men då är det väl främst sån där simning som han i ondskan simmar och det kan inte jag, är det svårt? Jag kan bara det dära simsättet som man lärde sig i grundskolan typ..

Vad fler finns det för alternativ? Funderar på att köpa en cykel för att få bort fettet, men det är ju knappast man bygger upp en lite stabilare muskeluppbyggnad av.

Tips och råd om sporter/aktiviteter/träning som tränar HELA kroppen fysiskt och som inte innebär att jag måste stå bland massa folk som lyfter min bil med lillfingret uppskattas och tas emot väldigt tacksamt!

Peace out

/Fordie
Senast redigerad av Fordie 2009-07-14 kl. 07:45. Anledning: en stor felskrivning
Citera
2009-07-14, 07:55
Bannlyst
Köp hantlar, gör armhävningar, spring i skogen
Citera
2009-07-14, 08:25
Medlem
cannaBes avatar
Sämsta ursäkten till att inte gå till gymmet som jag någonsin har hört. Du fattar väl själv att folk går till gymmet för att bli starkare? Att du är klen är ju anledningen till att du behöver ta dig till gymmet. Suck it up och gå ner med dig.
Citera
2009-07-14, 08:30
Medlem
Fordies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wempen
Köp hantlar, gör armhävningar, spring i skogen

Tränar det verkligen hela kroppen?

/Fordie
Citera
2009-07-14, 08:34
Medlem
libbens avatar
Om du gör alla övningar rätt så i princip ja!
Citera
2009-07-14, 08:37
Medlem
Fordies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cannaBe
Sämsta ursäkten till att inte gå till gymmet som jag någonsin har hört. Du fattar väl själv att folk går till gymmet för att bli starkare? Att du är klen är ju anledningen till att du behöver ta dig till gymmet. Suck it up och gå ner med dig.

Jaså? Socialfobi har jag och den lär ju inte direkt försvinna när jag ska in på ett ställe med massa vältränade testosteronstinna tokar.
Sen vill jag inte göra 49 olika träningar för olika muskler, utan jag vill göra en, två, kanske tre olika träningsgrejer som tränar precis HELA kroppen.
Gärna ryggen, då jag redan börjat få ryggproblem fast jag är så ung.

Vad är riskerna med anabola? En polare var som mig, började trycka anabola och en månad senare är han hur vältränad som helst och påstår att han mår skitbra. Men jag som redan är smått agressiv och psyket på nån annan planet kanske ska hålla mig ifrån det? Har läst i princip alla trådar om olika kurer och att såna som jag absolut inte ska ta det, men vafan...? Och nu menar jag endast om jag ska gå på gym då.

Måste ju finnas någon aktivitet som tränar hela kroppen samtidigt, tycker jag.

/Fordie
Citera
2009-07-14, 08:51
Medlem
Bästa träningen är den du tycker är kul för det är den du kommer att fortsätta med.

Boxning är kanon och tränar verkligen hela kroppen om du tränar det fullt ut. Men då är det inte bara att slå på säcken litegrann men kan vara en bra början. Det krävs kunskap att lägga upp bra pass. Kolla om du gillar det då kan du sen gå med i en klubb.

Det där om att alla är vältränade på gym är en myt men jag förstår att du inte vågar. Har själv varit där.

Promenader är bra att börja med. Försök gå så fort du kan, välj ut en sträcka och ta tid och sen försöker du slå dig själv varje gång. Ha ett par sträckor så du kan variera i längd. Du kommer få upp ett bra flås om du trycker på i stegen. Sen kan du börja springa, då blir övergången ganska lätt.

Är du inte så stark så kan du jobba med din kroppstyngd. Gör armhävningar, situps/crunch, försök göra chins eller liknande, benböj, grodhopp, utfall.

Ska du nå bra resultat krävs det att du också tar tag i kosten men jag tror det kommer med tiden.
Citera
2009-07-14, 08:56
Medlem
Citat:
Jaså? Socialfobi har jag och den lär ju inte direkt försvinna när jag ska in på ett ställe med massa vältränade testosteronstinna tokar.
Sen vill jag inte göra 49 olika träningar för olika muskler, utan jag vill göra en, två, kanske tre olika träningsgrejer som tränar precis HELA kroppen.
Gärna ryggen, då jag redan börjat få ryggproblem fast jag är så ung.

dude långt ifrån alla på ett gym är vältränade, skulle tippa på att ungefär 5-10% som tränar på gym är vältränade enligt vad jag tror är dina mått.

49 olika träningar??

Jag skulle säga att det enda du behöver är 3 träningar.

Bänkpress en dag.
Benböj en dag.
Marklyft en dag.

Sen fyller du bara ut med andra olika övningar som du gillar. Skulle nog också rekommendera att du promenerar/cyklar/löper efter gym träning (eller annan tidpunkt) om du försöker få bort en massa fett.

Och socialfobi? Svårt att sse att du har socialfobi i och med att du är 23-bast, pundare och till och med har lyckats få dig en flickvän till på köpet.
Citera
2009-07-14, 09:07
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fordie
Tränar det verkligen hela kroppen?

/Fordie

Finns massor utav olika övningar du kan göra med hantlar, sen kan du köpa gummiband och pilatesboll
Citera
2009-07-14, 09:12
Medlem
Hmm luktar nästan lite troll bitvis men ok...

Börja röra på dig mer i vardagen. Promenera t.ex. Börja sen lägga till ett pass kondition, t.ex. 5km löpning. Stanna och gå om du inte orkar springa hela tiden.

Träna även ett basic upplägg på gym med marklyft, knäböj, bänk- och axelpress. Inte för långt pass, inte för många i veckan så du blir less.

Om du är rädd för att folk ska skratta åt dig så gå dit på udda tider, då. Inte för att nån bryr sig, jag tror du överskattar din egen attraktionskraft där. Varför skulle jag titta på dig när jag pröjsar 500 i månaden för att TRÄNA?

Sen är det lite lustigt att du gett upp om kosten. Du är 23 bast och slår fast att den "kommer alltid vara osund". Låter ju inge vidare det, du.
Citera
2009-07-14, 09:45
Medlem
Fordies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olivia
Bästa träningen är den du tycker är kul för det är den du kommer att fortsätta med.

Boxning är kanon och tränar verkligen hela kroppen om du tränar det fullt ut. Men då är det inte bara att slå på säcken litegrann men kan vara en bra början. Det krävs kunskap att lägga upp bra pass. Kolla om du gillar det då kan du sen gå med i en klubb.

Det där om att alla är vältränade på gym är en myt men jag förstår att du inte vågar. Har själv varit där.

Promenader är bra att börja med. Försök gå så fort du kan, välj ut en sträcka och ta tid och sen försöker du slå dig själv varje gång. Ha ett par sträckor så du kan variera i längd. Du kommer få upp ett bra flås om du trycker på i stegen. Sen kan du börja springa, då blir övergången ganska lätt.

Är du inte så stark så kan du jobba med din kroppstyngd. Gör armhävningar, situps/crunch, försök göra chins eller liknande, benböj, grodhopp, utfall.

Ska du nå bra resultat krävs det att du också tar tag i kosten men jag tror det kommer med tiden.

Boxning tycker jag är enormt kul. Skulle egentligen börja på thaiboxning med en kompis men jag flyttade därifrån så det blev aldrig av.

Nä, planen är inte att slå lite gran, planen är att få ut alla agressioner medans jag tränar, dvs två flugor i en smäll. Jag bankar skiten ur säcken och sparkar och hoppar och grejar tills jag är så trött att jag ramlar bakåt i sängen, för jag tänkte isf placera säcken intill sängen.

Här är alla på gymet vältränade, det är några få som går dit och de flesta är visserligen polare men alla trycker i sig anabola så det är inte ens kul.

Promenader är ganska uteslutet då det hänt endel på denna by så alla fjortisar som inte åker bil hatar mig, orkar inte med massa sånt strul. Har försökt komma på några ställen man kan gå på där någon aldrig går, men kommer inte på några. Sen tycker jag det är oerhört tråkigt att vara ute och gå, så jag skulle väl göra det två-tre dagar och sedan lessna.

Armhävningar hade jag tänkt börja med redan imorgon, se om jag orkar några alls, hehe. Körde förut när jag bestämde mig för att rycka upp mig och i början går det ju väldigt fort att öka i muskler och gå ner i vikt, men sen börjar det gå långsammare och jag tappar lätt motivationen.

Jo, skulle verkligen vilja ha en bättre kost. Men jag bor i egen lägenhet med tjejen och våran kost består av typ pizza, kebab, hamburgare eller <insert any> och makaroner. Jag ska börja äta omega3 igen from imorgon, för det mådde jag bättre av då jag åt det sist, men hjälper det något när det gäller träning etc? Kanske är ett plus att få i sig vitaminer? Har några som innehåller omega3 och omega6 i samma kapsel och så ska jag köpa på mig ett rör BCDE-vitaminer och käka en varje dag. Mådde otroligt bra rent fysiskt sist jag körde den kombinationen, faktist.

/Fordie
Citera
2009-07-14, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fordie
Boxning tycker jag är enormt kul. Skulle egentligen börja på thaiboxning med en kompis men jag flyttade därifrån så det blev aldrig av.

Nä, planen är inte att slå lite gran, planen är att få ut alla agressioner medans jag tränar, dvs två flugor i en smäll. Jag bankar skiten ur säcken och sparkar och hoppar och grejar tills jag är så trött att jag ramlar bakåt i sängen, för jag tänkte isf placera säcken intill sängen.

Här är alla på gymet vältränade, det är några få som går dit och de flesta är visserligen polare men alla trycker i sig anabola så det är inte ens kul.

Promenader är ganska uteslutet då det hänt endel på denna by så alla fjortisar som inte åker bil hatar mig, orkar inte med massa sånt strul. Har försökt komma på några ställen man kan gå på där någon aldrig går, men kommer inte på några. Sen tycker jag det är oerhört tråkigt att vara ute och gå, så jag skulle väl göra det två-tre dagar och sedan lessna.

Armhävningar hade jag tänkt börja med redan imorgon, se om jag orkar några alls, hehe. Körde förut när jag bestämde mig för att rycka upp mig och i början går det ju väldigt fort att öka i muskler och gå ner i vikt, men sen börjar det gå långsammare och jag tappar lätt motivationen.

Jo, skulle verkligen vilja ha en bättre kost. Men jag bor i egen lägenhet med tjejen och våran kost består av typ pizza, kebab, hamburgare eller <insert any> och makaroner. Jag ska börja äta omega3 igen from imorgon, för det mådde jag bättre av då jag åt det sist, men hjälper det något när det gäller träning etc? Kanske är ett plus att få i sig vitaminer? Har några som innehåller omega3 och omega6 i samma kapsel och så ska jag köpa på mig ett rör BCDE-vitaminer och käka en varje dag. Mådde otroligt bra rent fysiskt sist jag körde den kombinationen, faktist.

/Fordie
Att gå på gym är väldigt roligt efter 2:a gången eftersom i början sitter det inte i muskelmassan hur mycket du klarar av utan det som du lär dig är hur nerverna ska arbetra och så vidare. Bara av att kroppen får lära sig alla övningarna gör att man orkar rejält mycket mer redan efter första veckan.

Ett tips är att verkligen gå och göra något istället för att lägga upp en plan som innefattar kost, träningsprogram, boxpåse, gymkort osv. Gå till gymmet EN gång och börja känna på det. Känns det inte bra så kom inte tillbaka. Det som är kul med gym det är att man kan se hur man ökar sin prestanda, lite svårt att se att man utvecklas om du hoppar runt och slår en boxningspåse hemmavid.

Edit: Jag tänkte också sådär som du gjorde med att alla ska se ner på en och så vidare, jag gick dock bara dit och satte mig sen körde jag ett litet program jag sett på nätet. Ingen brydde sig, det var tillochmed folk som ville hjälpa till med andras övningar för att få en positiv stämning på gymmet. Sen kommer det så klart finnas folk som säger "du tränar fel" osv. Men om man verkligen gör det så är det väl bara bra att man får korrigera vad man tränar fel istället för att slita sönder muskeln ifråga.
Senast redigerad av kELLk 2009-07-14 kl. 10:07.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in