2009-07-13, 17:01
Medlem
Marviils avatar
Hej! Ska göra en fondvägg (7 m2) av IKEAs laminatgolv "Tundra" (mörkbrun). Ska alltså ut som en mörk trävägg. Planken ska gå lodrätt från golv till tak.

Jag har slipat och spacklat väggen slät. Tänkte att jag ska använda sättlim för att fästa golvet på väggen. Dessutom klickas golvplanken ihop, som sig bör.

Till frågan...Kommer detta att hålla med detta limmet? Kommer jag behöva skruva fast golvet i väggen? Vill ju helst inte ha synliga skruvar i väggen.

Tacksam för svar!
Citera
2009-07-13, 17:05
Medlem
dunderdasens avatar
Panelclips borde väl fungera bra, eller bara spika direkt i urfräsningen?

*edit* Glöm det om panelclipsen, men spika i skarven liksom, borde väl fungera. Vet inte riktigt hur såna där klickgolv fungerar.
Senast redigerad av dunderdasen 2009-07-13 kl. 17:07.
Citera
2009-07-13, 17:06
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marviil
Hej! Ska göra en fondvägg (7 m2) av IKEAs laminatgolv "Tundra" (mörkbrun). Ska alltså ut som en mörk trävägg. Planken ska gå lodrätt från golv till tak.

Jag har slipat och spacklat väggen slät. Tänkte att jag ska använda sättlim för att fästa golvet på väggen. Dessutom klickas golvplanken ihop, som sig bör.

Till frågan...Kommer detta att hålla med detta limmet? Kommer jag behöva skruva fast golvet i väggen? Vill ju helst inte ha synliga skruvar i väggen.

Tacksam för svar!

KOmmer för det första se för jävla dumt ut... Golven är alldeles för blanka att sätta upp på vägg; det kommer bli massa konstiga reflexer och skit. Men om du nu ska göra detta, så kan du nästa dem (med tunn dyckert som försänks) i "spånten" (eller den del som ska ligga "mot golvet").
Citera
2009-07-13, 17:07
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Marviil

Tacksam för svar!

Golvet väger inte mer än tjockt kakel så det går nog bra att limma, förutsatt att underlaget är starkt nog. Annars kan man ju spika med dyckert i kanterna man bara förborrar så att det inte spricker. Spiken måste sänkas så långt att det går att klicka på nästa skiva.
Citera
2009-07-13, 17:11
Medlem
FetFulElaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Golvet väger inte mer än tjockt kakel så det går nog bra att limma, förutsatt att underlaget är starkt nog. Annars kan man ju spika med dyckert i kanterna man bara förborrar så att det inte spricker. Spiken måste sänkas så långt att det går att klicka på nästa skiva.
Inte limma... Plankorna rör sig, vettu... Kommer lossa, samt se skumt ut i not/spånt när de krymper/växer..
Citera
2009-07-13, 17:29
Medlem
stilltons avatar
jag har limmat en öppning som är ca 80x200 cm, det fungerar. men som nämnts tidigare är nog risken att det spricker nånstans när trät rör på sig på en större yta.
Citera
2009-07-13, 17:52
Medlem
Går säkert att limma med pl 400. Inte mer trä än panel i laminat.

Men, jag hade skruvat upp 25mm. läkt, förborrat noten i laminaten och sedan skruvat fast ..Tar du tjockare regel, så kan du fälla in olika grejer..
Skruvar du utan att förborra, så spricker det..
Citera
2009-07-13, 18:11
Medlem
Går fint o limma, plus att du säker ska ha nån sorts list både uppe o nere. under den kan du ju för borra o skruva.
Citera
2009-07-14, 00:25
Medlem
Satsa på ett fanergolv eller riktigt parkett om du ska ha det, laminat ser ut som bara skit imho.
Till frågan, pl400 lär funka men du kommer få ett helvete att få bort det sen.
Citera
2009-07-18, 17:20
Medlem
Marviils avatar
Tacksam för alla bra svar!

Kommer limma med pl400 eller liknande. Eventuellt spika med dyckert i de smala kanterna på klickgolvet så spiken inte syns. Kommer även ha lister uppe och nere.

Lär få klart det hela om nån vecka. Återkommer med resultat.
Citera
2009-07-18, 18:15
Medlem
MaZtoRs avatar
Lägg gärna ut bilder efteråt. Skulle vara intressant att se hur det blev.
Citera
2009-08-04, 07:07
Medlem
Marviils avatar
Kan meddela att allt är klart nu och resultatet blev oerhört bra. Dels utseendemässigt, men också praktiskt då väggen fäste bra och blev helt jämn. Limmade plankorna med sättlim innan jag klickade ihop dem. Även små spik i tak och golvlisten.

Har tyvärr bara bild på min facebook.

Tack för inläggen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in