Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2009-07-13, 14:13
Medlem
pure.mornings avatar
Har ett jävla problem nu. Det är så att min Macbook pro inte vill starta helt och hållet. Jag kör igång den, efter ca 5 sec kommer det upp att jag ska starta om datorn, jag gör det, sen händer samma grej igen. Testat att starta om den om och om igen, men den vill verkligen inte fungera..
Har varit borta i en vecka nu, och för en vecka sen funkade den utmärkt, så vafan är problemet och vad kan jag göra?
Citera
2009-07-13, 14:31
Medlem
smurfehs avatar
Kernel panic, se: http://support.apple.com/kb/HT1392

Har du något externt inkopplat?
Citera
2009-07-13, 14:39
Medlem
pure.mornings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smurfeh
Kernel panic, se: http://support.apple.com/kb/HT1392

Har du något externt inkopplat?

läste där, men hittade inget som direkt hjälpte mig, vill bara få igång datorn..
Nope, inte vad jag tror iaf? Högtalare och mus har jag kopplat in, men inget annat så sätt. Är ingen höjdare på datorer så.
Citera
2009-07-13, 15:29
Medlem
smurfehs avatar
Händer det direkt? Händer det efter inloggning?

Prova att dra igång strömmen och tryck genast shift och håll shift intryckt hela tiden tills datorn har loggat in/visat loginrutan.(safe boot), se om det gör någon skillnad..

Kernel panic kan vara både HW/SW-fel.

Se: http://support.apple.com/kb/TS1892 , finns på andra språk om du känner att du vill läsa på t.ex svenska.
Citera
2009-07-13, 15:39
Medlem
pure.mornings avatar
Testade att hålla inne shift, blev lite annorlunda, men den startat inte helt o hållet ändå, skärmen blir ljusblå och pilen kommer fram, sen händer det ingenting..
Citera
2009-07-13, 17:16
Medlem
Flärps avatar
Kan du starta upp datorn med en OS X-skiva (In med skivan och håll in tangent C i uppstart) och köra lite diagnostik på disken?
Citera
2009-07-13, 17:34
Medlem
pure.mornings avatar
Grejen är att vi fick datorerna utav skolan, och vi fick datorn och laddare.
Men jag har inte hittat nått fel på disken, jag körde nån slags kontoll, men datorn hittade inget fel..
Citera
2009-07-13, 17:43
Bannlyst
När det kommer sådär direkt, så är det oftast HW eller ett jättetrasigt system... Det kan i stort sett vara vad som helst. Minne, logik, någon kabel, hårddisk..
Citera
2009-07-13, 18:45
Medlem
pure.mornings avatar
Jo, men hur fan ska jag få igång den.. Får lite panik.
Citera
2009-07-13, 19:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pure.morning
Jo, men hur fan ska jag få igång den.. Får lite panik.
Det du kan prova själv är att starta den från en OS X skiva, vilket du iofs inte har men du verkar ju ha tillgång till en dator. Köp en DualLayer DVD och tanka tanka hem en skiva.
Du kan prova med andra minnen, om du t ex. Har någon polare som har en likadan dator så prova med dennes minnen om det fungerar. Du kan också prova att sätta i dennes hårddisk i din dator.
Båda grejerna är enkla, du behöver bara lossa tre skruvar.

Eller så lämnar du in den på service.
Citera
2009-07-13, 20:36
Medlem
smurfehs avatar
Är du inte bekväm med att byta hårddisk så kan du koppla firewire mellan datorerna om du har en sådan kabel.
Citera
2009-07-14, 11:34
Medlem
divinings avatar
Vilken modell är det? Unibody eller Crackbook?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in