2009-07-12, 18:11
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
PeterSundin verkar tro detta är en allmän klagomur och har för detta belönats med en tillsägelse. Som vanligt, håll er till ämnet eller håll tyst.

OT raderat

// Mod
Citera
2009-07-12, 18:11
Medlem
Jesusvodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antagonisten
Fast vad är syftet med ett sådant system om man ändå behåller inläggsräknaren?
Är det tänkt att stjärnorna ska visa vilken kvalitet inläggen håller, eller?

Mer för att få folk skriva mer djupa och längre inlägg istället för små chatter som förstör diskussionen. Läs mitt första inlägg i den här tråden så förstår du vad jag menar, jag menar alltså inte att stjärnorna ska bidra med någon kvalité utan att de ska hjälpa folk att fokusera mer på sina inlägg alltså nå högre status.
Citera
2009-07-12, 18:12
Medlem
Blääh, då kan vi ju lika gärna bli lunarstorm med sin ''status'' som man kan uppdatera då och då.
Citera
2009-07-12, 18:18
Medlem
CravenKittens avatar
Om något så borde man kunna ge en person ett plus för ett mycket informativt och bra inlägg, och när man har ett visst antal "plus" från diverse olika personer så får man en liten stjärna eller någonting.
Någonting som visar på att en person har skrivit kvalitativa inlägg som andra användare finner hjälpande.
Citera
2009-07-12, 18:22
Medlem
ojns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reproach
Vetifan om den där verkligen efterföljs.
Eller så är det modsens egna åsikter som avgör sånt.
Med tanke på hur många som bannats på grund av KFK tycker jag det gör det. Och vad moderatorerna anser är faktiskt ganska oväsentligt då det är admin - och bara admin - som stänger av användare för KFK. Visst kan moderatorer uppmärksamma admin på KFK-användare, men det kan ju även användarna.
Citat:
Men det finns ju en del användare som man råkat på som har stor respekt och att ge dem nån slags stjärna och sen att admin följer upp dem
så borde vi ju få fram fler vettiga mods.
Nya moderatorskandidater "scoutas" ständigt, det behövs inget "stjärnsystem" för detta.
Citat:
Och för att få bort trollinläggen och chattarna så får väl admin ta och hårdkolla modsen i trådar där många anmält just sånt.
Citat:
Känns just nu som de enskilda modsen i olika forum har lite för stor makt i urskiljande av trams.
Inte säker på vad du menar när. Menar du att moderatorer överhuvudtaget inte ska få radera troll- och tramsinlägg utan att admins godkännande? Eller menar du att inlägg raderas godtyckligt och/eller efter moderatorers subjektiva åsikter och inte forumets regler. Om det senare: Jag vill klaga på en Moderator/ett beslut av en Moderator
Citera
2009-07-12, 18:33
Medlem
antagonistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CravenKitten
Om något så borde man kunna ge en person ett plus för ett mycket informativt och bra inlägg, och när man har ett visst antal "plus" från diverse olika personer så får man en liten stjärna eller någonting.
Någonting som visar på att en person har skrivit kvalitativa inlägg som andra användare finner hjälpande.
Problemet med ett sådant system är att det skulle missbrukas.
Citera
2009-07-12, 18:41
Medlem
CravenKittens avatar
Citat:
Antagligen, men har man så att det krävs väldigt många "plus" för att få en liten stjärna och sedan lika många "plus" till för att få en större stjärna/ännu en liten stjärna så kommer det bli svårare att missbruka. Och nu pratar jag om säg.. 100-400 "plus" för att komma någonstans.
Det är ingenting som händer över en natt då.

Alla system kommer att missbrukas utav diverse användare. Man behöver tänka ut hur de kan missbruka det och sedan komma på vad man kan ha som lösning på det. =)
Citera
2009-07-12, 18:48
Moderator
rotadents avatar
Citat:

Precis, det förekommer redan en massa ryggdunkande. Det som ses som ett kvalitativt inlägg i I&I eller Cannabis kanske inte gör det i övriga forumet dessutom? Jag är inte säker på att det skulle säga så mycket. Jag tycker att det går rätt snabbt att se vilka skribenter som är vettiga redan nu, bara genom att läsa det de skriver...
Citera
2009-07-12, 18:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ojn
Inte säker på vad du menar när. Menar du att moderatorer överhuvudtaget inte ska få radera troll- och tramsinlägg utan att admins godkännande? Eller menar du att inlägg raderas godtyckligt och/eller efter moderatorers subjektiva åsikter och inte forumets regler. Om det senare: Jag vill klaga på en Moderator/ett beslut av en Moderator

Tack för ditt klargörande!

Nej, klart modsen ska radera troll o trams,
menar väl snarare att vissa mods kanske har egenintresse i en del troll o tramsinlägg.
Visst det finns regler för allt men allt följs inte för det skulle vara omöjligt på ett forum som detta.

Angående klaga på mods..been there, done that..

Förr hade jag respekt för de som hade tusentals inlägg men idag har jag lärt mej att många av dessa tramsat sig igenom många inlägg.
Trodde verkligen att många inlägg betydde ett genuint intresse och kunnande, för jag själv skrev aldrig förut om jag inte hade insikt och/eller ett intresse av att föra tråden vidare.

Så kanske man inte ska se antalet inlägg någon gjort, det kanske tar bort en del av tramset?
Alltså får man inte "poäng" i form av inlägg så behöver man ju inte tokposta.

Annars kan man ju göra polls i forumen där folk kan få välja användare som passar bäst som moderatorer.
Då slipper vi ju iaf de mest trollande o tramsande användarna.
Citera
2009-07-12, 19:05
Medlem
ojns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av reproach
Visst det finns regler för allt men allt följs inte för det skulle vara omöjligt på ett forum som detta.
Om det är omöjligt får vi väl helt enkelt gilla läget. Vad du menar med egenintresse förstår jag inte riktigt, men jag vill ju tro att samtliga moderatorer arbetar för ett bättre forum i första hand.
Citat:
Förr hade jag respekt för de som hade tusentals inlägg men idag har jag lärt mej att många av dessa tramsat sig igenom många inlägg.
Trodde verkligen att många inlägg betydde ett genuint intresse och kunnande, för jag själv skrev aldrig förut om jag inte hade insikt och/eller ett intresse av att föra tråden vidare.

Så kanske man inte ska se antalet inlägg någon gjort, det kanske tar bort en del av tramset?
Alltså får man inte "poäng" i form av inlägg så behöver man ju inte tokposta.
Jo, så är det ju tyvärr. Flashback är alldeles för stort för att antalet inlägg med automatik innebär intresse/kunnande. Dock kan ju moderatorer se en ratio antal raderade inlägg/antal inlägg totalt, så på så sätt minimeras ju risken att en tramsare som råkar ha många inlägg skulle bli moderator.
Citat:
Annars kan man ju göra polls i forumen där folk kan få välja användare som passar bäst som moderatorer.
Då slipper vi ju iaf de mest trollande o tramsande användarna.
Som sagt, när en ny kandidat diskuteras ses betydligt mer än antal inlägg över. Detta gäller både förgångs- och återvändande moderatorer.
Citera
2009-07-12, 19:08
Medlem
micaeles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesusvodka
Mer för att få folk skriva mer djupa och längre inlägg istället för små chatter som förstör diskussionen. Läs mitt första inlägg i den här tråden så förstår du vad jag menar, jag menar alltså inte att stjärnorna ska bidra med någon kvalité utan att de ska hjälpa folk att fokusera mer på sina inlägg alltså nå högre status.
Vad fan ska vi med status till? Alla är här på lika villkor och kan man inte hantera det kan man ta sitt pick och pack och flytta till Lunarstorm eller annat fjortizplejs.
Det är illa nog att man kan bedöma vissa trådar och sektioner i forumet. Mitt ord är lika mycket värt som vilken annans, även när jag skriver skit.
Citera
2009-07-12, 19:31
Medlem
Jesusvodkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micaele
Vad fan ska vi med status till? Alla är här på lika villkor och kan man inte hantera det kan man ta sitt pick och pack och flytta till Lunarstorm eller annat fjortizplejs.
Det är illa nog att man kan bedöma vissa trådar och sektioner i forumet. Mitt ord är lika mycket värt som vilken annans, även när jag skriver skit.

Du missförstår mig, jag vill inte kalla det status jag vill kalla det ett mål för varje användare att uppnå, vilket innebär att de skriver längre välformelerade inlägg istället för en massa trams och chatt-inlägg, alla folk kommer alltid sträva åt att komma högre upp i form av ranking, i vanliga livet och på arbetsplatsen därför är tycker jag att det är en bra motivationskälla att införa ett rankningssystem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in