Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2009-07-12, 00:26
Medlem
Nikksters avatar
Hej

jag håller på och bygger en hemsida i php, använder index.php där jag inkluderar allt innehåll på hemsidan, men nu när jag skapar en fil som heter blogg.php (som jag ska jobba med senare), och t.ex skriver <?php echo="hi"; ?> så blir bara sidan vit med texten "hi".

men jag vill ju ha med allt innehåll på sidan, navigeringen som redan är inkluderad etc, så jag kan bara skapa nya PHP filer för varje sida liksom, kan någon hjälpa mig med detta?
2009-07-12, 04:38
Bannlyst
Det du skrev är inte korrekt PHP-kod, detta är:
[PHP]<?php
echo 'hi';
?>[/PHP]

Jag vet inte om det löser ditt problem, det låter lite väl enkelt faktiskt, men ta och posta en länk till din sida här eller all kod till din sida så att vi kan sätta oss in i ditt problem istället för att gissa oss fram till hur din kod är och hur saker och ting ligger till.
2009-07-12, 06:35
Medlem
snousers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikkster
Hej

jag håller på och bygger en hemsida i php, använder index.php där jag inkluderar allt innehåll på hemsidan, men nu när jag skapar en fil som heter blogg.php (som jag ska jobba med senare), och t.ex skriver <?php echo="hi"; ?> så blir bara sidan vit med texten "hi".

men jag vill ju ha med allt innehåll på sidan, navigeringen som redan är inkluderad etc, så jag kan bara skapa nya PHP filer för varje sida liksom, kan någon hjälpa mig med detta?

Det enklaste är att skapa två filer, en som heter head.php och innehåller allt från <html> fram till <body>. Sedan så skapar du en som heter foot.php och lägger in </body></html> i. Dessa inkluderar du sedan på detta viset:
[PHP]
<?php
include "include/head.php";
//Kod som du vill visa på denna sida
include "include/foot.php";
?>
[/PHP]
2009-07-12, 09:50
Medlem
Nikksters avatar
vet inte om ni förstått mitt problem riktigt, och nej det hade inget med php echo att göra, lmao.

jag har redan inkluderat footer.php, header.php, main.php, nav.php

allting funkar, men sen om jag gör en ny fil som heter blogg.php och skriver den i webbläsaren för att checka om den kollar, om den har alla inkluderade redan, så blire bara en vit sida med text "Hi".

skulle det spela nån roll om jag gjorde det som du sa? alltså, skapar en ny mapp som heter includes och lägger i min footer, header, main och nav där istället för att ha dem i samma mapp som dem andra filerna?
2009-07-12, 10:06
Medlem
Maninthemidles avatar
Får du något felmeddelande om du kör error_reporting(E_ALL)?
2009-07-12, 10:14
Medlem
Nikksters avatar
nope :S

men hur måste jag inkludera blogg.php i index.php? alltså, om jag inkluderar den vanligtvis så kommer den texten visas på startsidan, men vill liksom att den inkluderar blogg.php i index.php, sen när man kör 127.0.0.1 och trycker på länken Blogg, så ska man ju komma till blogg.php där texten finns, men där är det bara en vit bakrund med texten "Hi".

nåt borde man väl kunna göra? O.o
2009-07-12, 10:53
Medlem
DOGKAiSERs avatar
Citat:
nope :S

men hur måste jag inkludera blogg.php i index.php? alltså, om jag inkluderar den vanligtvis så kommer den texten visas på startsidan, men vill liksom att den inkluderar blogg.php i index.php, sen när man kör 127.0.0.1 och trycker på länken Blogg, så ska man ju komma till blogg.php där texten finns, men där är det bara en vit bakrund med texten "Hi".

nåt borde man väl kunna göra? O.o

Använd $_GET, så väljer du include beroende på input.
2009-07-12, 11:06
Medlem
Nikksters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DOGKAiSER
Använd $_GET, så väljer du include beroende på input.

det ser bra ut, tror du att du skulle kunna posta hela include koden då också?
2009-07-12, 11:39
Medlem
Citat:
det ser bra ut, tror du att du skulle kunna posta hela include koden då också?
[PHP]if (isset($_GET['blog'])) include 'blog.php';[/PHP]
Adressen på din index.php för att komma åt din blog.php, kommer vara index.php?blog=0 t.ex.
2009-07-12, 11:53
Medlem
Nikksters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kwaa
Adressen på din index.php för att komma åt din blog.php, kommer vara index.php?blog=0 t.ex.

Schysst funkar
2009-07-12, 11:56
Medlem
z0mfg(ish)s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kwaa
Krångligt. If(isset($_get['page'])) och sen if($_get['page']) == "blog") include "blog.php"

Gör en switch sen. Sitter på mobilen så jag orkar inte skriva ut ordentligt.
2009-07-12, 12:15
Medlem
Nikksters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av z0mfg(ish)
Krångligt. If(isset($_get['page'])) och sen if($_get['page']) == "blog") include "blog.php"

Gör en switch sen. Sitter på mobilen så jag orkar inte skriva ut ordentligt.

skulle nog också funka, men om jag skulle använda den koden du skrev, eller den andra, vad skulle skillnaden vara?
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in