2009-07-11, 18:34
Medlem
Jag har länge funderat att börja läsa på polkand programmet och undrar vad folk har för åsikter, dels om programmet men även om vart utbildningen anses vara bäst. Ser man till antagningsstatistiken så är Uppsala i en klass för sig men det skulle vara intressant att höra vad folk säger om programmet nere i Linköping och i Stockholm t.ex.
Jag vet inte om jag skulle kunna komma in i Uppsala, kanske skulle jag lyckas höja mitt hp resultat till 1,6 eller vad det är som krävs. Har endast gjort provet en gång.

Men som sagt, vad tror ni om utbildningen? Hur ser arbetsmarknaden ut? Enligt ams kommer det råda stor arbetslöshet trots stora penisonsavgångar men enligt högskoleverket så kommer det lätta upp. I nuläget är jag sugen på utbildningen nere vid Liu, någon som vet hur den är där?

Tacksam för svar
Citera
2009-07-11, 19:01
Medlem
Känns som du kommer börja jobba som statlig utredare på departementet istället för att bli en ansedd diplomat.

Bortsett från diplomatjobbet så har du, tror jag, obefintliga chanser att ta dig utanför Sverige om du nu skulle vilja det senare. Utbildningen är liksom av den naturen att du förväntas jobba inom den svenska offentliga sektorn. En sån behövs helt enkelt inte i näringslivet, tror jag (har väl hört om en väldigt low-level management consult med inriktning miljöskydd, eller nån annan trädkramargrej, men det är väl sällsynt eller?)
Citera
2009-07-11, 19:14
Medlem
Glöm Linköping. Kolla om du kan få fram en dokumentär från SVT som hette "Blåst på karriären". Den handlade om folk som du, som sätter igång att plugga utan någon koll och kommer ut på andra sidan som rålosers.

Men å andra sidan, om du inte har den introduktion till högre studier som krävs för att du ska kunna mäta dig med folk som kommer in på Diplomatprogrammet så spelar det kanske mindre roll. Du kommer att bli anställd inom kommunen med att räkna papper på ett kontor om 3X3 meter.

Saker kommer att förändras men det kommer inte att ske hur som helst. Folk som inte kommer in där man ska gå i Sverige drar utomlands hellre än att överväga att kämpa med underklassutbildningar.

Dag Hammarskjöld pluggade på UU.

Citat:
Ursprungligen postat av patohls
Jag har länge funderat att börja läsa på polkand programmet och undrar vad folk har för åsikter, dels om programmet men även om vart utbildningen anses vara bäst. Ser man till antagningsstatistiken så är Uppsala i en klass för sig men det skulle vara intressant att höra vad folk säger om programmet nere i Linköping och i Stockholm t.ex.
Jag vet inte om jag skulle kunna komma in i Uppsala, kanske skulle jag lyckas höja mitt hp resultat till 1,6 eller vad det är som krävs. Har endast gjort provet en gång.

Men som sagt, vad tror ni om utbildningen? Hur ser arbetsmarknaden ut? Enligt ams kommer det råda stor arbetslöshet trots stora penisonsavgångar men enligt högskoleverket så kommer det lätta upp. I nuläget är jag sugen på utbildningen nere vid Liu, någon som vet hur den är där?

Tacksam för svar
Citera
2009-07-11, 19:20
Medlem
Jag tror jag har en ärlig chans att komma in på Uppsala, men är det verkligen bara det som gäller? Jag menar jobb inom departementen eller på regeringskansliet måste ju gå och nå från liu eller su t.ex. Är det bara diplomatprogrammet som gäller? Hur är karriär möjligheterna utanför just det? Inte fan tänker jag sitta på nåt sunket kontor hos kommunen och jobba, men att studera på UU kan inte vara enda sättet att få något högre än just det. Förstår ju att man kan gå långt även med utbildningar från andra lärosäten men är det fördomar eller är de andra universitetens program så mycket sämre?
Citera
2009-07-11, 19:36
Medlem
Diplomatprogrammet gäller för karriär som diplomat. Finns även möjlighet att bli diplomat på uppdrag men jag minns inga exempel. Då blir man utvald av en ambassadör eller regeringstjänsteman därför att man har kontakter eller kunskaper som behövs.

UU har inget egenvärde. Skillnaden är vem som avgör om det blir en bra utbildning. Det är undervisningen på UU, eftersom det är en av de bäst etablerade skolorna. På ett universitet som LiU är det studenternas driftighet och kreativitet, och val att skriva skolans namn på allt de gör som blir avgörande. Tills dess fortsätter skolorna att tjäna pengar på att studenterna inte orkar informera sig ordentligt inför valet av utbildning.

Som sagt, utan en grundläggande introduktion som pekar mot Oxbridge och möjligen t.ex. Yale så är du villebråd. Tänk framåt från Platon och lär dig att ställa krav snarare än att det är tvärt om, så får du tillslut en bra utbildning. Det är en del av det som kan göra dig intressant för roliga jobb.

Annars sejfa, håll käften, ta höga betyg och plugga på en skola med bra namn.

Jag tror det bästa är att plugga utomlands om man inte orkar hålla på med Högskoleprovet. Det är ett mervärde för din framtida arbetsgivare om du har pluggat utomlands, som klart överstiger värdet av att ha pluggat på UU.

Citat:
Jag tror jag har en ärlig chans att komma in på Uppsala, men är det verkligen bara det som gäller? Jag menar jobb inom departementen eller på regeringskansliet måste ju gå och nå från liu eller su t.ex. Är det bara diplomatprogrammet som gäller? Hur är karriär möjligheterna utanför just det? Inte fan tänker jag sitta på nåt sunket kontor hos kommunen och jobba, men att studera på UU kan inte vara enda sättet att få något högre än just det. Förstår ju att man kan gå långt även med utbildningar från andra lärosäten men är det fördomar eller är de andra universitetens program så mycket sämre?
Citera
2009-07-11, 21:11
Medlem
Tack för alla svar =) Det är alltid intressant att höra vad andra har för uppfattningar. Jag har främst funderat på civ.ek, polkand och polishögskolan. På senare tid har ja blivit mer och mer intresserad av polkand utbildningen men känner att jag vill ha reda på mer.

Jag ska kanske säga att jag ämnar ta en master examen om det blir studier på polkand programmet. Ett arbete på något av departementen med en lön på 30-50.000 efter några år är vad jag tänkt mig. Är detta fördomar från mina sida i brist på kunskap? Är detta troligt med master från liu eller su? Det som är lite negativt är väl det svåra i att arbeta utomlands efter examen. Inte alls säkert att det blir aktuellt men man vill gärna ha möjligheten.
Citera
2009-07-11, 21:33
Medlem
Om du använder sökfunktionen så finns det ännu mer.

Det du beskriver är en dröm som du är långt ifrån ensam om. Du har omedvetet nappat på sossepropagandan och kommer som många andra att bli besviken.

Det har ingen direkt betydelse var du har tagit din examen, men den är ofta nödvändig för behörighet till sådana tjänster som du är intresserad av. Det viktiga är hur du är som person och hur du har lyckats tillgodogöra dig din utbildning. Det är ett faktum att utbudet av utbildningar de senaste tre åren "decentraliserats". Men när det endast är geografiska och ekonomiska faktorer som styr valet av lärosäte så är det inte bara studenterna som sprids på ett visst sätt. Törs säga att en vettig människa med behörighet att undervisa på högskola kanske inte gärna vill bosätta sig i en mindre stad än Uppsala, eller i en stad som ligger längre från Stockholm.

Praktik, politiskt engagemang, sidoaktiviteter, och pol mag kan hjälpa dig.

En sak som framgick i "Blåst på karriären" var att om man har råd att komma in på ett departement via praktik, dvs. obetalt arbete, så har man högst chanser av dem som inte har kontakter att få en tjänst. Tips här är stipendier.

Citat:
Tack för alla svar =) Det är alltid intressant att höra vad andra har för uppfattningar. Jag har främst funderat på civ.ek, polkand och polishögskolan. På senare tid har ja blivit mer och mer intresserad av polkand utbildningen men känner att jag vill ha reda på mer.

Jag ska kanske säga att jag ämnar ta en master examen om det blir studier på polkand programmet. Ett arbete på något av departementen med en lön på 30-50.000 efter några år är vad jag tänkt mig. Är detta fördomar från mina sida i brist på kunskap? Är detta troligt med master från liu eller su? Det som är lite negativt är väl det svåra i att arbeta utomlands efter examen. Inte alls säkert att det blir aktuellt men man vill gärna ha möjligheten.
Citera
2009-07-13, 09:56
Medlem
Säg att jag tar en master i Statsvetenskap vid liu, hur är framtidsutsikterna? Lön efter 10 år? Förstår att mycket är upp till en själv, man måste vilja framåt och ha kunskaperna för det. Men överlag så hör man mycket negativit kring den här utbildningen, är det några som går eller har gått den som kan dela med sig av sina uppfattningar?
Citera
2009-07-14, 00:16
Medlem
TheMirages avatar
Citat:
Säg att jag tar en master i Statsvetenskap vid liu, hur är framtidsutsikterna? Lön efter 10 år? Förstår att mycket är upp till en själv, man måste vilja framåt och ha kunskaperna för det. Men överlag så hör man mycket negativit kring den här utbildningen, är det några som går eller har gått den som kan dela med sig av sina uppfattningar?

Statsvetenskap är ett väldigt brett ämne i sig och det gäller att läsa andra kurser vid sidan av för att på sätt hamna dit man vill. Jag har klasskamrater som läser EU-rätt, freds- och konflikthantering osv. utöver programmet för ha en större chans att jobba inom ett önskvärt område. Lönen är olika beroende på vart du hamnar, EU är generellt sätt ganska generös och möjligheterna goda att hamna där som pappersvändare (dvs. tjänsteman). Att jobba på FN är inte heller det en omöjlighet.

Dock är det många inom programmet som är på samma bana som dig, även de vill jobba inom departement och kanslier. Problemet som många statsvetare stöter på idag är att vi numera konkurrerar med jurister om dessa jobb, vilket har varit till deras fördel.

Inom bland annat UD så sker det en hel del svågerpolitik, även om de helst dementerar påståendet. Detta är även ett problem inom Diplomatprogrammet, då kontakter oftast färgar vilka som kommer in eller inte. Kruxet ligger i att försöka få en praktikplats (praktik sker obligatoriskt T6 och studenten kan på egen hand finna relevant praktik eller tillgodose sig det uni. erbjuder) inom det departement man vill jobba på i framtiden. De brukar vara flitiga med att annonsera praktikplatser på deras hemsidor och det gäller då att visa framfötterna. Att plugga på Uppsala uni. är meriterande i detta fall.

Som någon sa tidigare så är även sidoprojekt, styrelseplatser inom relevanta studentföreningar och partipolitiska engagemang avgörande.

Jag kan lite offtopic rekommendera dig att se filmen "In the Loop", den ger till viss del en rättvis bild av den världen, i alla fall vad gäller UD (i mitt tycke).

Programmet är fantastiskt om du har ett gediget intresse för samhällsstrukturer då du i princip utbildar dig för att bli expert inom detta område. Nästan alla som går detta program har möjlighet till jobb i och med att det är så brett. Statsvetare benämns i arbetsmarknadskretsar oftast som kvalificerade handläggare (varför det är så vet jag inte). Du kan jobba som allt från handläggare på migrationsverket till utrikesminister (om jag ska ta i). Det gäller bara att göra sig så attraktiv som möjligt genom att plugga andra relevanta kurser vid sidan om och engagera sig i diverse föreningar/organisationer/partier med en anknytning till det du pluggar.

Jag hoppas du finner mitt inlägg att vara till hjälp. Önskar dig lycka till!
Citera
2009-08-05, 21:56
Medlem
Många bra svar här, tackar för det. Känns dock som det är svårt att få jobb efter studierna. Åtminstonne något som känns någorlunda kvalificerat. Pengar är en faktor men visst är trivsel viktigare. Jag har ju ett intresse för samhällsfrågor och är stark i de ämnena. Funderar dock mycket på ekonomi då arbetsmarknaden känns mer öppen, men jag kanske har helt fel. Oerhört svårt det här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in