2009-07-11, 00:50
Bannlyst
Hej!

Har lyckats göra bort mig i Windows 7. Tryckte på att "lämna hemgrupp". Sen fungerade ingenting längre. Jag var inte behörig eller vad det gnällde om.
Det fanns ingen återställningspunkt som jag kunde använda så jag tänkte lägga in Windows XP för att nå hårddisken där genom och kopiera mina dokument och bilder till en extern hårddisk före formatering.

Men Windows XP var trasigt för mig. Några filer kopieras inte korrekt och datorn vill nu inte starta på något Windows. Får bara felmeddelande om att någon fil saknas och "tryck ctrl+alt+del för att starta om".

Nå, jag har "Ultimate Boot CD" och tänkte försöka nå mina filer genom något av alla program som ligger där på - men det är omöjligt att hitta rätt program.

Så nu frågar jag er: finns det något program på Ultimate Boot CD som påminner om typ "Norton Commander" eller "Windows Commander" som möjliggör för mig att säkerhetskopiera mina viktiga mappar innan jag formaterar om hela krabbet?

Tack på förhand!
Citera
2009-07-11, 00:56
Bannlyst
Svarar själv här; Volkov Commander tror jag det hette.
Kom in i det och det såg nästan exakt ut som gamla goda Norton Commander.

Men - den hittade inte mina fysiska hårddiskar! ???
Citera
2009-07-11, 00:57
Medlem
xcb567s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av www.ultimatebootcd.com
Volkov Commander
Or you can just type "vc" at the DOS prompt to launch this file manager.
Står lite på deras sida om det är den UBCD:n du använder

Edit:
jaga tag på en nyare linux livecd, tex slax som läser och skriver ntfs, bara mounta diskarna och kör "mc" (Midnight Commander)
Senast redigerad av xcb567 2009-07-11 kl. 00:59. Anledning: Tydligen inte snabb nog
Citera
2009-07-11, 01:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av xcb567
jaga tag på en nyare linux livecd, tex slax som läser och skriver ntfs, bara mounta diskarna och kör "mc" (Midnight Commander)

Duger Knoppix? Har den på DVD som startar utan att behöva installera sig.
Kom in i den och hittade massor av /dev -blablabla... Kände igen mina hårddiskar.

Men när jag skulle klicka och dra så stod det "you don't have permission to copy".

Fuck. Det är så jävla krångligt! Men jag är säker på att lösningen ligger nära om man är logisk. Brukar ju vara så att man sölar ihop det i hjärnan när man blir stressad och förtvivlad.

Edit: Drog igång en Windows Vista-dvd nu och skulle installera ytterligare ett Windows på C: men installationsprogrammet säger att C: inte är en NTFS-disk. Bullshit, det är den visst det!

Vad är det som händer???

PS. Jag kan inte göra mycket annat än att försöka med det jag har, för den datorn jag skriver på är bara en bärbar minidator utan CD-läsare/brännare.
Senast redigerad av SnubbeBubbe 2009-07-11 kl. 01:12.
Citera
2009-07-11, 01:10
Medlem
xcb567s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnubbeBubbe
Duger Knoppix? Har den på DVD som startar utan att behöva installera sig.
Det bör den göra, om den inte bara moutar ntfs Read-Only
Citat:
Men när jag skulle klicka och dra så stod det "you don't have permission to copy".
Troligtvis är alla diskarna mountade Read-Only.
Terminal -> "mount"
kolla om /dev/[hs]da[0-9] är ro eller rw
Citera
2009-07-11, 01:14
Bannlyst
Citat:
Det bör den göra, om den inte bara moutar ntfs Read-OnlyTroligtvis är alla diskarna mountade Read-Only.
Terminal -> "mount"
kolla om /dev/[hs]da[0-9] är ro eller rw

Får de tre översta dom rw och följande som ro...

Min C: heter i Knoppix "sda1" men den ser jag inte i listan i Terminal...

EDIT IGEN!
Det viktigaste är ju bara att jag kan SKRIVA på en av diskarna! Att C: är "only read" borde ju inte ha någon betydelse! Fan vad dum jag är!

Håller på att tömma en USB-kopplad gammal laptopdisk nu och tänker formatera den. Den borde väl gå att dra över grejer på sen? Något tips om hur jag ska formatera den så att jag ska kunna kopiera till den?
Senast redigerad av SnubbeBubbe 2009-07-11 kl. 01:18.
Citera
2009-07-11, 01:22
Medlem
xcb567s avatar
Citat:
Håller på att tömma en USB-kopplad gammal laptopdisk nu och tänker formatera den. Den borde väl gå att dra över grejer på sen? Något tips om hur jag ska formatera den så att jag ska kunna kopiera till den?
om den bara är tom och har partition och filsystem kvar, bara kopiera till den, annars radera alla filerna på den med tex "mc"
Edit:Annars,
cfdisk /dev/[hs]ad[0-9] (beroende på vad usb-disken heter) och skapa partition
mkfs.msdos -F 32 /dev/[hs]ad[0-9] Blir FAT32 filsystem, max 2Gb per fil (skriva en större fil _brukar_ inte skapa problem med att läsa filen i windows)
Senast redigerad av xcb567 2009-07-11 kl. 01:29.
Citera
2009-07-11, 01:26
Bannlyst
Citat:
om den bara är tom och har partition och filsystem kvar, bara kopiera till den, annars radera alla filerna på den med tex "mc"

Tack kompis! Jag ska pröva! Tömmer den till netbooken nu först, sen smäller jag in den i den stora burken och prövar. Om det skiter sig hör jag naturligtvis av mig igen.

TACK för din hjälp!
Citera
2009-07-11, 01:31
Medlem
xcb567s avatar
Så lite så
Citat:
TACK för din hjälp!
Och Bara det lilla gör det värt att faktiskt hjälp folk mitt i natten
Citera
2009-07-11, 02:01
Bannlyst
Citat:
Så lite så
Och Bara det lilla gör det värt att faktiskt hjälp folk mitt i natten

Tacksam är jag verkligen!

En liten fråga bara: hur formaterar man en enhet i Knoppix?
Senast redigerad av SnubbeBubbe 2009-07-11 kl. 02:35.
Citera
2009-07-11, 15:53
Medlem
xcb567s avatar
Citat:
En liten fråga bara: hur formaterar man en enhet i Knoppix?
fdisk/cfdisk partitionerar
mkfs.* skapar filsystemet (För FAT32 se tidigare inlägg)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in