2003-11-27, 15:17
Medlem
.:] Über [:.s avatar
gjorde lumpen 99/00
men när man hittar följande saker så känns det som ännu längre bak i tiden
http://www.fmv.se/index.asp?K=005026&L=SE
http://www.defencegaming.org/
Citera
2003-11-27, 17:12
Medlem
assmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .:] Über [:.
gjorde lumpen 99/00
men när man hittar följande saker så känns det som ännu längre bak i tiden
http://www.fmv.se/index.asp?K=005026&L=SE
http://www.defencegaming.org/

det där defencegaming var lite intressant, men verkar dåligt uppdaterat.

finns några screenshots här:
http://www.defencegaming.org/download.htm#dl9
Citera
2003-11-28, 01:09
Medlem
Azraels avatar
Tänk dig då hur det var för 10-12 år sedan... Häst och vagn.
Citera
2003-11-28, 01:38
Medlem
assmans avatar
jo, men förmodligen var det bättre förr. det fanns mer resurser samt att både befäl och värnpliktiga kände sig nog mer sporrade iom att det iaf fanns ett hyfsat reellt hot innan muren föll. nu skulle jag tro det är sämre, med nedläggningshot, inköpsstopp, daltande hit och dit med värnpliktiga osv. jag tror lumpen för 10+ år sedan var mer givande än den är idag.
Citera
2003-11-28, 09:49
Medlem
Trazans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azrael
Tänk dig då hur det var för 10-12 år sedan... Häst och vagn.

Jag muckade för 12 år sedan och på den tiden hade vi sabel som tilldelat vapen.
Citera
2003-11-28, 10:06
Medlem
Hin Håle.s avatar
Citat:
Jag muckade för 12 år sedan och på den tiden hade vi sabel som tilldelat vapen.

Sabel har fortfarande de värnpliktiga vid K1, men jag antar att det är mer för ceremoniellt bruk. Själv hade jag samma kulsprutepistol som min far då jag gjorde värnpliken.
Citera
2003-11-28, 10:30
Medlem
Dr_Ntabas avatar
Jag muckade för 25 år sedan!! Vi hade kläder från 30-talet. Fy faan va vi frös.
Vid inspektion kollade befälen att vi inte hade privata kläder under uniformen. Vi skulle lära oss överleva med den skiten som fanns till hands. Efter muck drog jag till Sydafrika och tog värvning där. Kom snart på att svenska lumpen inte var så kass iallafall!
Citera
2003-11-28, 10:39
Medlem
Trazans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hin Håle.
Sabel har fortfarande de värnpliktiga vid K1, men jag antar att det är mer för ceremoniellt bruk. Själv hade jag samma kulsprutepistol som min far då jag gjorde värnpliken.

Nej, vi hade inte sabel. Men väl den gamla k-pisten. Det var på vippen att man var tvungen att lobba in skotten från 150 meter. Fördelen var väl att det var hyfsat enkel vapenvård.

M59 hade vi också. Den är inte bekväm på en fläck. Det var en fröjd när vi efter halva utbildningen fick m90.
Citera
2003-11-28, 10:55
Medlem
Fonuss avatar
Var i Flygvapnet 78-79. Vet nu inte om det var så mycket bättre då. Fast flyget var nog trevligare än Armen. Vi hade M/45B, den var väl ok för strid på nära håll.
Var i hemvärnet 98-00. 90 uniformen med kevlarhjälm var ju avsevärt mycket bättre och det är tryck i AK4
Citera
2003-11-29, 18:22
Medlem
Azraels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr_Ntaba
Jag muckade för 25 år sedan!! Vi hade kläder från 30-talet. Fy faan va vi frös.
Vid inspektion kollade befälen att vi inte hade privata kläder under uniformen. Vi skulle lära oss överleva med den skiten som fanns till hands. Efter muck drog jag till Sydafrika och tog värvning där. Kom snart på att svenska lumpen inte var så kass iallafall!

Se där ja! Om du härjade där nere för 20-25 år sedan så borde du ju ha en och annan rövarhistoria på lager...
Aldrig fått skit för det i Sverige?
Citera
2003-11-29, 19:50
Awaiting Email Confirmation
Krokodildons avatar
Citat:
Se där ja! Om du härjade där nere för 20-25 år sedan så borde du ju ha en och annan rövarhistoria på lager...

Instämmer till fullo! Låt höra om Caprivi Strip, Koevoet-bataljonen och allt annat lattjo-lajbans man har hört och läst om!
Citera
2003-11-30, 11:37
Medlem
Dr_Ntabas avatar
Citat:
Aldrig fått skit för det i Sverige?

Det är nästan tre år sedan vi flyttade (tillbaka) till Sverige. Första månaden var OK sen har det bara varit förjävligt. Det är först som nu som det börjar vara ok igen. Vi har kvar husen så att vi kan flytta om det blir nödvändigt och det har varit nära många gånger.
Mitt riktiga förflutna känner ingen utomstående till och så skall det förbli. Man vet ju aldrig vem man träffar på, rätt som det är stöter man t ex på någon Namibier eller Ugandier som kan börja fantisera ihop saker.
Jobbet som sådant saknar jag inte speciellt mycket, däremot kamraterna och lojaliteten oss emellan. Skador har jag fått både psykiska som fysiska, de fysiska plågar mig mest. Men jag klagar inte. Mest synd är det om min dotter.

Nog finns det historier alltid, jag ska väl ta och öppna en tråd någon gång och ”prata av mig lite”. Efter jul kanske.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in