2009-07-11, 00:16
Medlem
tarzzans avatar
Hej.
Igår installerade jag Ubuntu server genom att följa denna guide, jag tror att jag fick allt att fungera förutom mail servern.
Jag kan skicka mail till och från servern men jag kan inte logga in på SquirrelMail, vad jag än skriver in som användarnamn & lösenord så får jag fel meddelande om att jag har uppgett fel inloggning uppgifter.
Lika så gäller det när jag försöker lägga till mail kontot i exempelvis Windows mail eller thunderbird men där kan problemet ligga i att jag är lite osäker på vad jag ska ange för värden.
Som jag fattar det så använder jag mig av Postfix, Courier, Saslauthd och SquirrelMail.
Jag följde guden ganska noggrant så de programmen han installerade, installerade även jag, och jag kan ju också nämna att jag installerande webmin och det är även där som jag har kunnat kontrollera om mailen som jag skickat till servern kommit fram.
Om jag gå in på http://www.minserver.se/webmail/src/configtest.php i webbläsaren så får jag fram följande:
Mina frågor är alltså varför jag inte kan logga in på SquirrelMail, för jag ska väl kunna logga in med de lokala användarna?
Min andra fråga är vilka värden jag ska använda mig av i exempelvis Windows mail. Måste jag lägga till @server.se på användarnamnet och kan jag använda pop3? Ska jag i sådana fall ange de som står efter ”CN=” i filen ”/etc/courier/pop3d.cnf”?

Tack på förhand.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in