Diplom eller BA är på flera sätt skitsamma för vad man är värd i den branschen. Den som tjänar mest av de jag känner bland 83-or (som jag) har ingen högskoleutbildning och inga diplom heller och jobbar i en närliggande/överlappande bransch. Flera gamla polare pluggar på Berghs idag och det jag vet är att det har mycket hög status och är eftertraktat. Alla jag känner som pluggar på Berghs bor eller har bott på Östermalm och har pengar med mycket föräldrar.
Är du medveten om att Berghs erbjuder en BA-utbildning i "fine arts" på AAU? Se:
http://www.berghs.se/76/sv/Bachelor_of_Fine_Arts_AAU.
Med den här skiten är det så att vissa grejer måste man lär sig men i slutändan handlar det endast om prestationer. Det du måste lära dig lär du dig oavsett var du tar din utbildning.
Man kommer in genom arbetsprover och det fungerar likadant när man söker jobb. Samma sak när man gör sin karriär; man kollar på prestationer.
Svenskar har ingen koll på utländska utbildningar. Däremot borde man kunna begära högre lön med amerikansk examen eftersom det gör en mer konkurrenskraftig. Det är en större marknad som slåss om dig.
BA borde också kunna driva upp värdet på en genom att man kan välja att ta en MA och göra akademisk karriär.
Sedan skulle jag vilja framföra min åsikt att ett diplom alltid är att föredra framför akademisk utbildning med BA-examen eftersom en sådan utbildning är mindre korrumperande och knäckande för självkänslan.
Citat:
Ursprungligen postat av orkarN
Mors,
jag är på frågestigen igen åt min reklamintresserade vän, som har en förmåga att alltid sätta sig i knipa.
Den här gången handlar det om löne-/anseendepremium av att ha en BA (bachelor, det vill säga) jämfört med en diplomexamen. De utbildningar som avses följer:
Den främsta frågan här är hur som helst - hur värderas Berghs diplomutbildning i Sverige och utomlands? Samma utvärdering är naturligtvis av intresse för de andra skolorna också. Spelar det en avgörande roll att det står BA på examensbeviset, eller duger ett diplom?