Resultat: På vilken nomineringsgrupp i Trossamfundet Svenska kyrkan på nationell nivå kommer du
Arbetarepartiet - Socialdemokraterna
3,26%
16 röster
Camelotpartiet
0%
0 röster
Centerpartiet
0,20%
1 röster
Elävä seurakunta -- Levande församling
0,20%
1 röster
FRIMODIG KYRKA
6,72%
33 röster
Folkpartister i Svenska kyrkan
1,02%
5 röster
GABRIEL
0,20%
1 röster
Kristdemokrater i Svenska kyrkan
0,61%
3 röster
Kyrklig samverkan i Visby stift
0%
0 röster
Miljöpartister i Svenska kyrkan
1,02%
5 röster
Moderata Samlingspartiet
1,22%
6 röster
Partipolitiskt obundna i Svenska kyrkan
2,24%
11 röster
Personvalslistan Kyrkligt(KyS)Samarbete
0%
0 röster
SPI Seniorpartiet
0%
0 röster
Skanör Falsterbo Kyrkans Väl
0,20%
1 röster
Sverigedemokraterna
29,74%
146 röster
kyrkan Ung i Kyrkan
0%
0 röster
kyrkan Vänstern i Svenska Kyrkan
0,81%
4 röster
ÖPPEN KYRKA -- en kyrka för alla
0,61%
3 röster
Jag är en soffliggare
6,52%
32 röster
Jag är inte medlem i Trossamfundet Svenska kyrkan
22,20%
109 röster
Jag är inte 16 år gammal, så jag är inte röstberättigad
1,22%
6 röster
Jag bojkottar valet
16,29%
80 röster
Jag kommer att rösta, men inte på nationell nivå
0,20%
1 röster
?????
5,50%
27 röster
2009-09-14, 17:34
Medlem
Caesar Johansens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutger MacLean
Det tror jag blir kalas, då kommer Svenska kyrkan att marginaliseras till en liten kuf-sekt som består av folk som vägrar att inse att världen har utvecklats, kalas, det ser jag fram emot

Undras om frimodig kyrka skall köra hard-core fullt ut, och riva bort alla kyrkbänkar, evighetslånga mässande på latin, krav på dödsstraff för översättande av bibeln till svenska, husförhör för efterkontroll av pöbeln, fördömmande av kvinnor som hamnat i pekär situation, kanske införa 10:e igen så att inkomsterna ökar rejält, det vore grejjer, kätteri skall bekämpas, likså alla vederdöpare, de måste omgående fördömmas, likså skall turken och musselmannen fördömmas och fördrivas, härliga tider, strålande tider.

Den rena evangeliska läran, classic old style

Men du det var väl ganska dumt skrivet ?
Den rena evangeliska läran är ju just den lära som:
Avskffade den latinska mässan och översatte biblen till svenska (For dummies: Den rena evangeliska läran= lutheranska kristendom )
En kyrka för "alla" blir en kyrka för ingen. Som det ser ut idag minskar svenska kyrkan i medlemsantal i 10000-talet varje år. Dem som avsäger sitt medlemskap gör det knappast för att de inte tycker att "kyrkan är öppen nog". Dem som avsäger sitt medlemskap är: ateister, och kristina som inte står ut med att man inte följer biblen. Därför behöver vi ett "kyrkoparti" som vågar stå för de lutheranska väderingarna, som vågar står för kyrkans väderingar. Att tillhöra en kyrka innebär att man aktivt väljer att följa Jesus, man kan inte vara medlem i en kyrka om man inte tro på Gud. Har man ateister som medlemmar så respekterar man inte sig själv som kyrka, och man respekterar inte heller ateisternas val att inte tro på Gud.

Svenska kyrkan idag är en kyrka där vem som helst, oavsätt personlig övertygelses, kan ta nattvard, vem som helst kan bli präst (att du tro på Gud är inte så noga), vem som helst kan kort sagt göra vad som helst, det är en gränslös kyrka, som offrar sin själ för massans nycker. Detta är inte kyrkans uppgift. Får vi återigen en kyrka som inte är bunden till staten, som själv under god teologisk ledning, uppträder med självförtroende som kyrka, så kommer det kanske innebära att ännu fler gå ur, vem vet? Men jag ser hellre en kyrka där 5% av befolkningen är medlemmar, men de medlemmarna är aktiva och hängivna, än en jättekyrka som inte vet var de står på för ben. Först när kyrkan vet vad hon är, har hon möjlighet att verkligen erbjuda andlig hjälp till svenska folket, och då finns det möjlighet till tillväxt igen.
Citera
2009-09-14, 18:55
Medlem
Rutger MacLeans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caesar Johansen
Men du det var väl ganska dumt skrivet ?
Den rena evangeliska läran är ju just den lära som:
Avskffade den latinska mässan och översatte biblen till svenska (For dummies: Den rena evangeliska läran= lutheranska kristendom

Kika även på de dokument som du indirekt pekar på, dvs den skriftliga förklaring som gjorde den svenska kyrkan till en lutheransk kyrka. Dessa dokument ligger kvar som fundamentala ännu idag.

Augsburgska bekännelsen
http://www.logosmappen.net/bekskrifter/ca/

Fint citat om vad som kännetecknar en god lutheran:
"De fördöma alla kätterier, som uppkommit i denna punkt, såsom manikéerna, vilka antogo två urprinciper i tillvaron, en god och en ond; likaså valentianerna, arianerna, eunomianerna, muhammedanerna och alla andra dylika."

Tänker frimodig kyrka driva detta fullt ut?

eller kanske lite kroppsstraff?

"Om det borgerliga livet lära de, att lagliga borgerliga ordningar äro Guds verk, att det är de kristna tillåtet att bekläda överhetsämbeten, vara domare, döma mål enligt kejserlig eller annan gällande lag, ådöma kroppsstraff enligt lag, föra rättmätiga krig, göra krigstjänst, köpa och sälja enligt lag, besitta egendom, avlägga ed, då myndigheterna fordra, samt ingå äktenskap.
"

Hur har ni tänkt er att bemöta Donatisterna? Förra gången körde man med militära medel, har ni tänkt er nått likande nu igen? Får man vara med? Vederdöparna, dem då?

Så har vi nästa fundament i den lutherska kyrkan, beslut från Uppsala Möte 1593.
http://www.logosmappen.net/bekskrifter/uppsala.html

Exorcismen, kommer ni att köra igång med den igen? Det är ju en fin gammal tradition som försvann 1811 i Sverige.

Så, hur pass Hard-Core tänker frimodig kryka egentligen vara? Den luteranska kyrkans historia är inte så najs som man vill att den skall vara, det räcker inte med trevliga floskler, det är dags att veva fram hur långt bak i tiden frimodig kyrka vill placera sig.
Citera
2009-09-14, 19:19
Medlem
qapmocs avatar
Citat:
blablabla

FRIMODIG KYRKA önskar att Svenska kyrkan skall bli en frimodig kyrka som har Jesus i centrum i allt arbete och i alla beslut. Detta visar sig i: kärlek och trohet till Bibeln, omsorg och öppenhet mot alla människor, ansvarstagande för skapelsen, en iver att föra allt fler till en levande relation med Jesus Kristus.
FRIMODIG KYRKA vill att Svenska kyrkan skall styras utan inblandning ifrån de politiska partierna för att kunna fatta oberoende beslut utifrån sin bekännelse.
FRIMODIG KYRKA vill att det byggs levande församlingar där människor kan komma till tro på Jesus Kristus och växa som kristna. Församlingarna skall ta människors andliga sökande på djupaste allvar och visa dem på den kristna tron. Detta är en förutsättning för att kunna fylla de tomma kyrkorna igen.
FRIMODIG KYRKA vill att mission och evangelisation åter prioriteras. Sanningsanspråket i kristen tro får inte tas bort, samtidigt som det personliga mötet kräver att man möter andra människor med respekt. Vi tror att Jesu uppdrag i missionsbefallningen gäller också i dag och att en kyrka utan verklig mission är en tynande kyrka.
FRIMODIG KYRKA vill att gudstjänsten skall vara i centrum i allt arbete inom Svenska kyrkan. Allt församlingsbygge skall därför utgå från den gudstjänstfirande gemenskapen.
FRIMODIG KYRKA vill stärka det diakonala arbetet och öka den diakonala medvetenheten.
FRIMODIG KYRKA vill att äktenskapet skall förbli en förening mellan man och kvinna enligt Bibelns tydliga vägledning. Om riksdagen inför en könsneutral äktenskapslagstiftning bör Svenska kyrkan lämna ifrån sig vigselrätten. Vi tar avstånd ifrån alla former av hat och förakt utifrån sexualitet och vill att Svenska kyrkan frimodigt skall välkomna människor in i kyrkans liv och själavård, oavsett sexuell läggning.
FRIMODIG KYRKA vill att den enskilde skall kunna välja vilken församling hon eller han vill tillhöra.
FRIMODIG KYRKA vill att Svenska kyrkan aktivt och intensivt ska arbeta för försoning i ämbetsfrågan och att personer med olika hållning i sakfrågan behandlas lika vid t.ex. tjänstetillsättningar. Vi menar att mer arbete skall läggas på att finna konstruktiva lösningar som värnar om alla inblandade. Detta är enda möjligheten att få slut på bråket i denna fråga som djupt splittrat Svenska kyrkan under lång tid.
FRIMODIG KYRKA vill stoppa omotiverad ”stordrift” av församlingsverksam*heten. Avståndet till den enskilda människan har ökat och det lokala engagemanget har blivit lidande, genom sammanslagningar av pastorat och församlingar.
FRIMODIG KYRKA vill knyta kontakter med växande kyrkor runt om i världen, för att lära av dem.

Slutcitat!
http://www.frimodigkyrka.se/content/view/243/1/
Citera
2009-09-14, 19:38
Medlem
Rutger MacLeans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qapmoc
ordbajs, ordbajs, ordbajs..

Nå, hur pass hard-core tänker ni vara?

Tänker ni genomdriva det luteranska fundamentet fullt ut eller ej?
Citera
2009-09-14, 19:41
Medlem
qapmocs avatar
Citat:
Nå, hur pass hard-core tänker ni vara?

Tänker ni genomdriva det luteranska fundamentet fullt ut eller ej?
Jag är inte med i FK, men tänker rösta på dem.
Och självklart kommer de inte driva det "luteranska fundamentet" fullt ut. I så fall skulle de ju bland annat göra sig av med de kvinnliga prästerna. Det är väl inte så troligt i och med att det finns kvinnliga präster som representerar FK?
Citera
2009-09-14, 19:44
Medlem
Caesar Johansens avatar
Citat:
text

Va inte löjlig nu. Du vet mycket väl att de här inte är något som FM kommer driva. Skall du dra fram Socialdemokraternas partiprogram från 1891 också och sedan anklaga dem för att de inte driver den politik som de lovade då? Alltjämt är de socialdemokrater, inte sant? Att leva i samklang med den lutheranska läran är att acceptera sola fide, sola gratia och sola scriptura. Sedan vilka politiska dokument som antogs under 1500-talet är av mindre vikt. Det är kanske just det som är poängen, att för första gången i den svenska kristenhetens historia kunna upprätta en lutheranska kyrka utan inblandning från kung, riksdag eller annan överhet. Att få skapa en kyrka i enlighet med Luthers vision. Detta är en utmärkt anledning att rösta på FRIMODIG KYRKA. En annan god anledning att rösta på FRIMODIG KYRKA är att de förfäktar sekuläritet, d.v.s. en splittring mellan stat och kyrka (en idé som de flesta ateister verkar gilla).
Citera
2009-09-14, 19:50
Medlem
qapmocs avatar
Citat:
En annan god anledning att rösta på FRIMODIG KYRKA är att de förfäktar sekuläritet, d.v.s. en splittring mellan stat och kyrka (en idé som de flesta ateister verkar gilla).
Och det gör de mer än alla andra partier eller nomineringsgrupper.
Senast redigerad av qapmoc 2009-09-14 kl. 20:07.
Citera
2009-09-14, 20:20
Medlem
Rutger MacLeans avatar
Citat:
Va inte löjlig nu. Du vet mycket väl att de här inte är något som FM kommer driva. Skall du dra fram Socialdemokraternas partiprogram från 1891 också och sedan anklaga dem för att de inte driver den politik som de lovade då?

Stor skillnad, Sossarna har förändrat sitt partiprogram efter tidens behov, det har inte svenska kyrkan lyckats göra, de har kvar allt gammalt skit från 1500-talet, kyrkan har visat sig vara istortsett oförmögen att städa ur gammat otidsenligt jox.

Jag hade mer än gärna stöttat kyrkan, om den bara hade klarat av att hänga med i sin samtid och göra det den är bra på, dvs själslig omvårdnad, men så länge kyrkan envisas med att hävda att de dokument som är grunden för den lutheranska kyrkan fortfarande skall gälla för sanning, så vill jag absoult inte befläcka mig med att betala medlemsavgift.

Kyrkan borde verkligen börja städa innifrån. Hela gamla testamentet borde slängas i soptunnan, det är vidrig läsning, gud håller på med folkmord, massmord, hot, elakheter, vem 17 kan gilla en sån snubbe??

Nya testamentet har vissa sensmoralpoänger, men städa ur under och mirakler som är totalt nedmosade av vetenskapen.

Kyrkan borde göra det den är bra på istället för att ljuga för sina medlemmar.
Citera
2009-09-14, 20:30
Medlem
qapmocs avatar
Citat:
Stor skillnad, Sossarna har förändrat sitt partiprogram efter tidens behov, det har inte svenska kyrkan lyckats göra, de har kvar allt gammalt skit från 1500-talet, kyrkan har visat sig vara istortsett oförmögen att städa ur gammat otidsenligt jox.

Jag hade mer än gärna stöttat kyrkan, om den bara hade klarat av att hänga med i sin samtid och göra det den är bra på, dvs själslig omvårdnad, men så länge kyrkan envisas med att hävda att de dokument som är grunden för den lutheranska kyrkan fortfarande skall gälla för sanning, så vill jag absoult inte befläcka mig med att betala medlemsavgift.

Kyrkan borde verkligen börja städa innifrån. Hela gamla testamentet borde slängas i soptunnan, det är vidrig läsning, gud håller på med folkmord, massmord, hot, elakheter, vem 17 kan gilla en sån snubbe??

Nya testamentet har vissa sensmoralpoänger, men städa ur under och mirakler som är totalt nedmosade av vetenskapen.

Menar du allvar att kyrkan skall förkasta GT? Kyrkans uppgift är för bövelen att föra ut Bibelns budskap till människorna.
Citera
2009-09-14, 20:33
Medlem
Caesar Johansens avatar
Citat:

1) Gamla testamentet fyller en funktion då den pekar framåt mot Jesus inträde i världen. Däremot gäller inte den moral eller påbud som står i gamla testamentet för kristna. Detta kan du läsa om på wikipedia, och bör knappast vara föremål för diskussion här.

2) Detta är ingen tråd om Guds vara eller inte vara, om det som står i biblen är sant eller inte, utan hur den befintliga svenska kyrkan fungerar och bör fungera. Här har du naturligtvis rätt att han en åsikt, men då du inte tror på grunden för religionen så kommer din åsikt förbli ganska irrelevant i sammanhanget. Jag går inte in på humanisterna årsmöte och kräver att de skall acceptera Jesus som basis för sin verksamhet, det är ungefär lika absurt som att du tycker kyrkan skall slänga bort delar av bibeln.

3) Svenska kyrkan av idag är i extrem samklang med samtiden. Den habsburgska trosbekännelse är det ingen som läser, ingen som följer och ingen som respektera. Det är ett politiskt dokument och inte ett andlig, och kan med fördel bytas ut mot ett annat, förslagsvis; bibeln och de viktigaste av Luthers teser.

4) Jag tycker att vi skall gå tillbaka till LUTHER och inte den habsburgska trosbekännelsen. Som det ser ut idag så talas det knappt om Jesus under gudstjänsterna, allt som sägs är att "Gud ser och Gud hör", och att "han är snäll", detta är förvisso sant men det är snuttifiering av det djupa och radikala kristna budskapet. Vad kyrkan behöver, min kyrka som jag är medlem i, är en frihet att utvecklas oberoende av politik och det moderna samhällets krav på flexibiltet. Kyrkan förmedlar transcendala och eviga sanningar, det är inte dess uppgift att serva var och ens individuella andliga behov. Tråkigt att säga det, men det är så det ligger till. Kristindomen är inte en modern självhjälpsbok, där man lär sig hur man skall lyckas eller må bättre med 10 enkla steg. Det är en religion (från grekiska regio 'att binda') instiftad av Gud, går man inte med på det, nä då bör man inte vara medlem i kyrkan, och inte heller ställa krav på hur den bör fungera och inte fungera.
Senast redigerad av Caesar Johansen 2009-09-14 kl. 20:52.
Citera
2009-09-14, 21:11
Medlem
Rutger MacLeans avatar
Citat:
1) Gamla testamentet fyller en funktion då den pekar framåt mot Jesus inträde i världen. Däremot gäller inte den moral eller påbud som står i gamla testamentet för kristna. Detta kan du läsa om på wikipedia, och bör knappast vara föremål för diskussion här.

Medhåll, men berätta det för de företrädare i svenska kyrkan som hävdar att det är sanning som står i GT. Svenska kyrkan är inte trovärdig när den försöker spela på alla sidor på planhalvan utan att ta ställning för nått överhuvudtaget. Svenska kyrkan lär knappast avkraga nån för att den är starkt religiös och hävdar att GT är sanning, eller hur?

Citat:
2) Detta är ingen tråd om Guds vara eller inte vara, om det som står i biblen är sant eller inte, utan hur den befintliga svenska kyrkan fungerar och bör fungera. Här har du naturligtvis rätt att han en åsikt, men då du inte tror på grunden för religionen så kommer din åsikt förbli ganska irrelevant i sammanhanget. Jag går inte in på humanisterna årsmöte och kräver att de skall acceptera Jesus som basis för sin verksamhet, det är ungefär lika absurt som att du tycker kyrkan skall slänga bort delar av bibeln.

Svenska kyrkan skulle vinna så oerhört mycket på att göra det den är väldigt bra på, nämnligen själavård, cermonier och tröst, med GT och för mycket annat i bagaget så blir det inte trovärdigt. Som läget ligger nu, så föreöker kyrkan både ha och äta kakan, det funkar inte. Folk ser genom det totalt.

Citat:
3) Svenska kyrkan av idag är i extrem samklang med samtiden. Den habsburgska trosbekännelse är det ingen som läser, ingen som följer och ingen som respektera. Det är ett politiskt dokument och inte ett andlig, och kan med fördel bytas ut mot ett annat, förslagsvis; bibeln och de viktigaste av Luthers teser.

Medhåll, men varför har då inte kyrkan under ca 400 år lyckats att skrota de fundamenta som utgör basen för kyrkan om det nu inte är nån som bryr sig om dem? Jag kan bara tolka det som att kyrkan tycker att de dokumenten är viktiga. Merparten av det kyrkan hållit på med är politik, mycket kraft har lagts på att styra och ställa andra människors liv.

Citat:
4) Jag tycker att vi skall gå tillbaka till LUTHER och inte den habsburgska trosbekännelsen. Som det ser ut idag så talas det knappt om Jesus under gudstjänsterna, allt som sägs är att "Gud ser och Gud hör", och att "han är snäll", detta är förvisso sant men det är snuttifiering av det djupa och radikala kristna budskapet. Vad kyrkan behöver, min kyrka som jag är medlem i, är en frihet att utvecklas oberoende av politik och det moderna samhällets krav på flexibiltet. Kyrkan förmedlar transcendala och eviga sanningar, det är inte dess uppgift att serva var och ens individuella andliga behov. Tråkigt att säga det, men det är så det ligger till. Kristindomen är inte en modern självhjälpsbok, där man lär sig hur man skall lyckas eller må bättre med 10 enkla steg. Det är en religion (från grekiska regio 'att binda') instiftad av Gud, går man inte med på det, nä då bör man inte vara medlem i kyrkan, och inte heller ställa krav på hur den bör fungera och inte fungera.

Helt medhåll, men vad är det då som gör att inte kyrkan är kapabel att ta sig dit? Skrota Augsburgska bekännelsen, skrota Uppsala möte anno 1593, hänvisa GT till vad det är, nämnligen ett sätt att förklara världen utifrån de kunskaper man hade då. Låt kyrkan ta aktiv ställning och göra det den är bra på, låt kyrkan bli av med gammalt mögligt bagage. Vad du avser med "Eviga Sanningar" begriper jag inte.

Så länge kyrkan på ett eller annat sätt hanterar/förvaltar skattepengar tänker jag ha massor med åsikter och ställa massor med krav, oavsett om jag är medlem eller inte.

Svenska kyrkan borde omgående begära av staten att en fullständig skillsmässa mellan stat och kyrkan genomförs, bort med alla lagar som reglerar relation mellan stat och kyrka, låt kyrkan själv i egen regi samla in sina medlemsavgifter, befria kyrkan från staten, eller tvärtom. Då tror jag att kyrkan mår bäst, och får i lugn och ro utveckla sin inre resa.
Citera
2009-09-14, 21:21
Medlem
Rutger MacLeans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qapmoc
Menar du allvar att kyrkan skall förkasta GT? Kyrkans uppgift är för bövelen att föra ut Bibelns budskap till människorna.

Absolut, GT är en mänsklig skapelse, det vore en välgärning att skippa GT.

Vem är det kyrkan tror att de lurar genom att föra ut GT som sanning, eller ens tillstymmelse till sanning???

Två nakna tonåringar, och en orm som pratar, och massmord, folkmord, omöjliga båtbyggen, orimliga släktsagor, lögn och förbannad dikt, förvirrad vetenskap som är helt vansinnig, Kain dödade abel, sen gick han till stan och gifte sig... var kom den stan från?? De var inte så värst många på jorden...

Jag har väldigt svårt att tro att nån som kallar sig för religiös överhuvudtaget har läst GT och NT.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in