2009-07-10, 18:23
Bannlyst
Goder eftermittag bäste flashbackare.

Eftersom jag för ett drygt år sen köpte en dyr skräpdator från Acer har nu denna fallit sönder, på ett sådant sätt att 3,5mm-kontakten för externa högtalare/headset inte kan hålla i sladdens kontakt, och det bildas därför ett s.k glapp. Detta har jag under en längre tid åtgärdat genom att lägga valfritt litet objekt precis under kanten, så att kontakterna pressas emot varandra, men på senare dagar har detta fungerat sämre och sämre - datorn känner ofta inte av den instoppade sladden alls, och vänstra kanalen i stereoljud har fallit bort helt, och går endast att höra genom datorns högtalare (eller extremt omständigt externt ljudkort, som bara kan spela upp ljud från 1 program i taget, och därtill kraschar datorn om man kopplar ur det medans den är igång).

Lösning jag letar efter är något så enkelt som att säga åt datorn att skicka ut ljudsignalerna genom line-in istället för den vanliga audio output, något som jag inte verkar kunna åstadkomma via kontrollpanelen, "acer HD audio manager" eller google. Om du vet något om detta ämne, uppskattas det enormt om du delar med dig af din visom.

Tack på förhand,
JeanBaptist
Citera
2009-07-10, 18:37
Medlem
kanulas avatar
Går inte, då det är skapat så rent hårdvarumässigt. Antingen så skruvar du upp datorn och löder fast kontakten igen (vilket endast bör göras om du vet vad du sysslar med), eller så skaffar du ett annat externt usb-ljudkort. Finns ett sånt på Kjell & Company för några hundralappar.
Citera
2009-07-11, 11:33
Medlem
har funderat på samma sak då jag har exakt samma problem!

synd att det inte går.. lite jobbigt med externa grejjor särskilt när man har laptop...
Citera
2009-07-12, 16:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av gajb
har funderat på samma sak då jag har exakt samma problem!

synd att det inte går.. lite jobbigt med externa grejjor särskilt när man har laptop...

Jag kom att tänka på att när jag införskaffade mig ett billigt headset medföljde en USB kontakt, på vilken man kunde ikoppla mic och hörlurar, så jag kör helt enkelt in den och stoppar högtalarna där - mycket enklare än att löda om. Mitt tips till dig är således att skaffa ett nytt headset, och se till att det går att koppla in via usb, så slår du 2 flugor i en smäll.

Skål!
Citera
2009-07-12, 16:52
Medlem
kanulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeanBaptist
Jag kom att tänka på att när jag införskaffade mig ett billigt headset medföljde en USB kontakt, på vilken man kunde ikoppla mic och hörlurar, så jag kör helt enkelt in den och stoppar högtalarna där - mycket enklare än att löda om. Mitt tips till dig är således att skaffa ett nytt headset, och se till att det går att koppla in via usb, så slår du 2 flugor i en smäll.

Skål!
=litet usb-ljudkort. Här är ett på kjell & company: http://www.kjell.com/content/templat...0000,110000000
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in