2009-12-31, 10:36
Medlem
Vargen225s avatar
Mycket intressant ämne. Enl flera poliser som jag känner så ökar klart kriminalitet just under fullmåne. Följdakteligen undrar vi varför. Kan det bero på att kreti o pleti får gratis ljus och inte behöver ficklampor på sin nattliga raid och då tar tillfället i akt. Den paranormala aspekten på fenomenet kan jag dock inte se mera sannolikt, om man ska leta efter något oförklarligt, skulle kunna vara våglängden på det gul/ blå ljus som når jorden under fullmåne i större dos än annars. Det är ju tämligen bevisat att ljus i olika våglängder påverkar mäniskans sinnestillstånd. Tillexempel har ju grönt en lugnande effekt osv.
Vad jag vet finns det ganska dåligt med forskningsresultat kring detta månljusfennomen. Men min teori blir ljusets vågläng och hur det påverkar levade på jorden i mer eller mindre utsträckning beroende på mottaglighet som varierar från person till person.
Citera
2009-12-31, 11:00
Medlem
MixPixs avatar
Jag har drömt mycket intensivare och härligare drömmar och den här nattens dröm var så klar och så verklig, kommerihåg alla detaljer. Min tankeverksamhet ökar också under den här perioden och jag känner mig gladare och piggare. Tillfälligheter?
Citera
2009-12-31, 11:20
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MixPix
Jag har drömt mycket intensivare och härligare drömmar och den här nattens dröm var så klar och så verklig, kommerihåg alla detaljer. Min tankeverksamhet ökar också under den här perioden och jag känner mig gladare och piggare. Tillfälligheter?

Tillfälligheter eller placebo, take a pick
Citera
2009-12-31, 11:38
Medlem
Cajunalts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi

Och det vet du efter att läst en mening skriven av honom/henne? Tro inte att du sitter på den unversiella sanningen, det har folk alltid gjort, för att ständigt bli överbevisade ju längre utvecklingen når.

Jag tror inte heller att det ligger något paranormalt bakom fullmånen, men nog allt kan den ha en påverkan på människan, inte minst alla vittnesrapporter i den här tråden tyder på att vi blir påverkade av månen.
Citera
2009-12-31, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cajunalt
Och det vet du efter att läst en mening skriven av honom/henne? Tro inte att du sitter på den unversiella sanningen, det har folk alltid gjort, för att ständigt bli överbevisade ju längre utvecklingen når.

Jag tror inte heller att det ligger något paranormalt bakom fullmånen, men nog allt kan den ha en påverkan på människan, inte minst alla vittnesrapporter i den här tråden tyder på att vi blir påverkade av månen.

Jag håller med om båda delarna.

Det är lika naturligt som att havet blir påverkat. Om de stora världshaven blir påverkade varför skulle inte lilla människan bli det. Vi är inga stålmän.
Citera
2009-12-31, 12:14
Medlem
MixPixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
Placebo är ett intressant alternativ. Jag gillar verkligen fullmånens sken, så det kan ha betydelse. Men det väcker ett par frågor inom mig.

Många andra verkar påverkas negativt, betyder det att dom ogillar fullmånens sken?

Om det är så att de skulle gilla månskenet men ändå fara illa av fullmånen. Skulle jag må dåligt om jag tog ett piller som är placebodesignat för att göra folk friska?
Citera
2009-12-31, 13:41
Medlem
Foderbetas avatar
Jag har aldrig hållit koll på när det är fullmåne, men min fru har under flera års äktenskap lagt märke till att när det är fullmåne (fortfarande alltid mig ovetandes, jag håller inte ens koll på veckodagarna) så blir jag nedstämd, deprimerad och får obehagliga drömmar. Och för er som inte kokar saft på egna bär, gör egen surkål eller slaktar egna grisar kan jag meddela att huruvida det är nymåne eller fullmåne verkar ge ganska stor skillnad på resultatet. Jo, jag vet att det låter hysteriskt och jag skulle själv skämtat bort det om jag inte observerat det själv (snett över en axel.) Det är någonting lurt med månen... månstrålning eller något...

Edit: Jag tycker fullmånen är vacker, för att svara på frågan ovan, men jag registrerar det inte och sitter inte och tänker att "Nu är det fullmåne, ååh så vackert!" Frågar du mig dagen efter eller samma dag så har jag glömt det lika fort.
Citera
2009-12-31, 14:09
Medlem
MegaBrains avatar
Ja, det här med paranormalt alltså. Förstår man det så upphör det att vara paranormalt och blir naturligt. Om paranormalt = omöjligt så är ordet i sig en hänvisning till något som inte kan finnas. Jag tror så klart inte att bli påverkad av månen är något som är möjligt trots att det är omöjligt.

Det verkar inte vara själva månljuset eftersom det kvittar om det är mulet. Det skulle vara om det är någon strålning som penetrerar solida objekt. Det enda som hjälper är om jorden är i vägen.
Citera
2009-12-31, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tina...
Jag håller med om båda delarna.

Det är lika naturligt som att havet blir påverkat. Om de stora världshaven blir påverkade varför skulle inte lilla människan bli det. Vi är inga stålmän.
Dessutom består kroppen av mycket vatten.
Citera
2010-01-01, 01:49
Medlem
MixPixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MegaBrain
Det verkar inte vara själva månljuset eftersom det kvittar om det är mulet. Det skulle vara om det är någon strålning som penetrerar solida objekt. Det enda som hjälper är om jorden är i vägen.
Och när blev moln solida objekt menar du?
Månskenet lyser upp natten även när det är mulet. Har du aldrig tänkt på det?

Visst kan det vara en osynlig strålning av nåt slag, man har ju hört talas om olika typer av kosmisk strålning. Jag undrar om man påverkas olika mycket om man befinner sig ute eller inomhus hela dagarna?

Edit:
Citat:
Det enda som hjälper är om jorden är i vägen.
På vad baserar du det påståendet?
Senast redigerad av MixPix 2010-01-01 kl. 02:19.
Citera
2010-01-01, 04:00
Medlem
spjuits avatar
Jag älskar fullmåne. Särskilt vinterkvällar. Det är fint.
Citera
2010-01-01, 13:43
Medlem
MixPixs avatar
Rapporter från inatt:

http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article6368021.ab

http://www.gt.se/nyheter/1.1831218/stokig-start-pa-nya-aret

http://www.dn.se/nyheter/sverige/stokig-start-pa-nya-aret-1.1021243

Kidnappning av en liten flicka, mord, bränder, misshandel, rån, våldtäkter, olyckor osv.

Berodde det på fullmånen?
Jag tror absolut på det

Edit:
Samtidigt som det var ovanligt stökigt i de södra delarna så verkade det ha varit relativt lugnt i norr:

http://www.vk.se/Article.jsp?article=321571

http://st.nu/start/sundsvall/1.1689366

Jag tittade på satelit och radarbilderna från SMHI för att se om molnigheten och nederbörden i norrland kunde ha nåt samband. Det verkar nästan så för det såg ut att vara mulet med snöfall i norr och klarare i söder.

http://www.smhi.se/vadret/nederbord-molnighet/satellit-norden-rgb#

http://www.smhi.se/vadret/nederbord-molnighet/blixtar#
Senast redigerad av MixPix 2010-01-01 kl. 14:13.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in