2009-07-10, 05:29
Bannlyst
Egentligen anser jag personligen inte att detta är paranormalt. Men om jag lägger det i annat forum kommer tråden flyttas till papperskorgen, så jag lägger den här. I vilket fall så tror jag att fullmåne är negativt. Det är ett faktum att sömnen/drömmar är betydligt sämre vid fullmåne samt att folk med psykiska sjukdomar lättare kan få för sig saker under fullmåne samt att även fysiska besvär är vanligare. Det finns även teorier om att självmord är allt vanligare då än annars. Så vad säger ni, visst är fullmåne förknippat med negativa saker?

http://www.svd.se/nyheter/vetenskap/artikel_188907.svd

http://www.alltforforaldrar.se/forumarchive/forums/viewArticles/8/8699374

http://www.familjeliv.se/Forum-3-23/m32799933.html

http://www.vof.se/forum/viewtopic.php?f=20&t=1447

http://ludmilla.se/2009/02/09/blir-du-mangalen/

http://www.nwt.se/article50392.ece
Senast redigerad av TotteGripen 2009-07-10 kl. 05:31. Anledning: hmm
Citera
2009-07-10, 06:20
Medlem
AstralProjectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TotteGripen
Så vad säger ni, visst är fullmåne förknippat med negativa saker?

Förknippat med vetefan, men har månen någon sådan effekt på riktigt? Knappast.
Citera
2009-07-10, 06:33
Medlem
PocketRockets avatar
Tänk så här, månens inverkan på jorden är kraftig nog att styra tidvattnet. Den kan alltså få enorma mängder vatten att röra sig och skapa höjdskillnader på flera meter i floder.

Det är inget som helst konstigt eller paranormalt med det. Ren fysik.

Om nu månen har sådan inverkan på vattnet på jorden, är det då så konstigt om även vi människor skulle reagera på dess inverkan?

Jag själv har svårt att sova vid fullmåne, men ser inget som helst paranormalt i det. I min värld är det ren fysik.
Citera
2009-07-10, 07:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AstralProjector
Förknippat med vetefan, men har månen någon sådan effekt på riktigt? Knappast.
Månen har uppenbar effekt.
Citera
2009-07-10, 08:12
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PocketRocket
Tänk så här, månens inverkan på jorden är kraftig nog att styra tidvattnet. Den kan alltså få enorma mängder vatten att röra sig och skapa höjdskillnader på flera meter i floder.

Det är inget som helst konstigt eller paranormalt med det. Ren fysik.

Om nu månen har sådan inverkan på vattnet på jorden, är det då så konstigt om även vi människor skulle reagera på dess inverkan?

Jag själv har svårt att sova vid fullmåne, men ser inget som helst paranormalt i det. I min värld är det ren fysik.

Att månen påverkar en enorm och sammanhängande vattenmassa innebär väl knappast per automatik att den skulle påverka så små objekt som människor i någon som helst utsträckning?

Finns väl inga vetenskapligt påvisade samband mellan månens gravitationsfält och människor överhuvudtaget?
Citera
2009-07-10, 09:25
Medlem
-deviant-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Att månen påverkar en enorm och sammanhängande vattenmassa innebär väl knappast per automatik att den skulle påverka så små objekt som människor i någon som helst utsträckning?

Finns väl inga vetenskapligt påvisade samband mellan månens gravitationsfält och människor överhuvudtaget?

Det har ju gjorts en del forskning i ämnet.

En studie gjordes på University of Miami 1978, där en psykolog och hans forskarlag kom fram till att antalet mord osv steg respektive sjönk i antal när det var fullmåne respektive ej fullmåne.

Dock så gjordes en annan studie 1986 på University of Saskatchewan i Kanada, där forskarna inte fann något som helst samband mellan fullmåne och ökad brottsstatistik. I den forskningen hittades det dessutom rena sakfel i den tidigare studien som gjordes 1978.

I ljuset av detta så är det föga troligt att fullmånen skulle ha någon större och mer framträdande, negativ effekt på oss människor.

Sedan är det kanske mycket möjligt att det finns undantag som skiljer sig från regeln, och att vissa människor kan vara mer psykologiskt känsliga än andra och kan därför också lättare påverkas.

Citat:
[...] Det finns även teorier om att självmord är allt vanligare då än annars. Så vad säger ni, visst är fullmåne förknippat med negativa saker?

Jag för min del tror att många av dessa "besvär" som folk upplever vid fullmåne i allra första hand är psykologiskt förankrade. Att fullmånen är förknippad med något "negativt" har till största delen att göra med historiska arv från en tid då människor rent generellt var mer skrockfulla och vidskepliga av sig, samt även till viss del media-, och filmindustrins goda förmåga att spinna vidare på denna vidskeplighet.
Senast redigerad av -deviant- 2009-07-10 kl. 09:36.
Citera
2009-07-10, 10:46
Medlem
Citat:
Månen har uppenbar effekt.

Så du menar att månen har större gravitationspåverkan vid fullmåne eller? Kan då meddela att månen alltid har sammma gravitation oavsett dess faser som beror på vilken vinkel månen har mot solen.
Citera
2009-07-10, 12:24
Medlem
Varulvs avatar
Nej men månens ljus kan mycket väl störa oss människor. Jag vet flera i min omgivning som inte kan sova vid fullmåne. Visst kanske det är gammal skrock, men det är ganska många isåfall som fallit offer för just denna skrock men inte tror på något paranormalt.

Jag tror det har någon påverkan, men kanske inte just paranormal utan en ren instinktiv påverkan. Många verkar glömma bort att vi styrs till stor del av omedvetna instinkter.
Citera
2009-07-10, 12:35
Medlem
Cryxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Benny Hedning
Så du menar att månen har större gravitationspåverkan vid fullmåne eller? Kan då meddela att månen alltid har sammma gravitation oavsett dess faser som beror på vilken vinkel månen har mot solen.

Men det beror ju för fan på vilken sida Jorden står sig mot månen ditt nöt.
Citera
2009-07-10, 14:20
Medlem
PocketRockets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Det betyder väl inte per automatik att man kan utesluta det heller?

Själv är jag inte forskare i ämnet, utan enbart en simpel lekman. Fördelen med det är att jag inte behöver styrka mina påståenden med forskningsrapporter, utan kan istället luta mig mot gissningar.

Jag förstår att det här med fullmåne är omgärdat av gamla teorier och "sanningar" som blivit allmänt vedertagna. Jag inser också att det inte är ett bevis i sig att jag har svårt att sova bara för att det är fullmåne. Men av någon anledning är det vid just fullmåne jag har svårt att sova och aldrig annars.

Frågar man folk inom sjukvård och polis etc får man ofta höra att fullmåne innebär extra mycket arbete för dom. Men det är ju svårt att veta om det verkligen stämmer eller om det när något som dom själva vill ska stämma.
Citera
2009-07-10, 20:19
Bannlyst
Äh, de e bah rent BULL SHIT.
Månen e typ bara en liten stjärna som hjälper jorden att snurra runt.

Kallas den Geologiska världsbilden. Look it up, NewbFace!!111oneone
Citera
2009-07-10, 20:35
Medlem
-Ellington-s avatar
Jag jobbade några somrar på olika demensavdelningar och kan bekräfta att om det var fullmåne så blev det cirkus på enheterna.
Vet inte varför det är så men fråga de ni känner som jobbar i vården. Majoriteten kommer att vittna om samma sak.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in