2009-07-09, 18:15
Medlem
Hej,
Har en liten fundering, jag gymmade 5 gånger i veckan och tränade kampsport 3 gånger i veckan, samtidigt som jag utövade nån lättare sport mest för skojs skull (tex, badminton, innebandy, fotboll osv) med vännerna 2 gånger i veckan.

Dvs jag tränade totalt 10 gånger per vecka när jag var som mest aktiv.

Detta var för 4-5 år sen. Sen av flera olika anledningar så slutade jag upp med all träning och har inte tränat nått sen dess. Givetvis åt jag lika mycket i början och det blev pannkaka av alltihop som ni kan förstå.

Nu har jag äntligen fått tillbaks min motivation känns det som. Gainern, proteinet och kreatinet är köpt och nu gäller det bara att skrida till verk.

Nu till min fråga.
När jag gymmade förut så körde jag enligt MAX-OT modellen det funkade personligen riktigt bra för mig och jag var helt nöjd.

Men nu när jag ska börja träna om några dagar igen kommer jag verkligen kunna köra så tungt som man gör med MAX-OT eller tycker ni jag borde köra nån annan variant i några månader?

Som sagt det här är inte nån diskussion om hurvidare MAX-OT är bra eller inte utan om det går att börja med en sån hård träning efter ett sånt långt uppehåll.

Mvh
Citera
2009-07-09, 18:21
Medlem
DanteAlighieris avatar
Hur hade du tänkt att vi skulle bedöma din form?
Citera
2009-07-09, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DanteAlighieri
Hur hade du tänkt att vi skulle bedöma din form?

Jadu, vet inte vad jag ska säga, har inte tränat på 5 år, jag anser att jag är otränad just nu. Rör mig inget på mitt jobb heller
Citera
2009-07-09, 18:32
Medlem
Varför inte dra till gymmet och prova??
Citera
2009-07-09, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mtlca
Varför inte dra till gymmet och prova??

Kommer säkert gå bra att göra det, tänker mer på skaderisken.
Citera
2009-07-09, 20:12
Medlem
SonicSyndicates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pilot
Kommer säkert gå bra att göra det, tänker mer på skaderisken.
Well, om du inte tränat på 5 år är du säkert över iaf 20.
då borde du fan ha lite vett så att du kan fatta själv att inte vi kan säga hur många reps/set och vikter du kan köra på?, börja lätt o kän dig vidare om du är osäker?...
Citera
2009-07-09, 23:00
Medlem
Tror jag ställde frågan lite dåligt får omformulera mig. Man läser hela tiden hur MAX-OT inte är för nybörjare osv.

Frågan är då kan man skada musklerna om man börjar på en sån hård träning direkt även om man har rätt teknik.

Vet inte om det blev mycket klarare nu, annars återkommer jag om nån månad eller så med rapport om jag skadade mig eller inte

tack ändå gubbar
Citera
2009-07-09, 23:28
Medlem
Varit i samma situation som dig, Tranade valdigt mycket under flera ar, sedan slutade jag trana under 2 ar. Sedan nar jag skulle borja trana igen sa korde jag pa med lite for tunga vikter, Musklerna klarade av det men inte mina muskelfasten. Fick inte trana pa 4 monader och sedan var jag tvungen att rehab trana i 5 monader. Detta gallde mina arm muskler/fasten. Sa ett tips ar att borja pa relativt laga vikter och kora ngn monad lr tva och oka langsamt, for aven om du kanner att du klarar av ett visst antal kilon sa kan dina muskelfasten brista!!
Citera
2009-07-09, 23:35
Medlem
Sotizs avatar
Ta det lungt i början bara. Jag gjorde misstaget att gå full ut och kunda knappt använda armarna dagen efter men nu så flyter det på fint
Citera
2009-07-09, 23:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stringerbell
Varit i samma situation som dig, Tranade valdigt mycket under flera ar, sedan slutade jag trana under 2 ar. Sedan nar jag skulle borja trana igen sa korde jag pa med lite for tunga vikter, Musklerna klarade av det men inte mina muskelfasten. Fick inte trana pa 4 monader och sedan var jag tvungen att rehab trana i 5 monader. Detta gallde mina arm muskler/fasten. Sa ett tips ar att borja pa relativt laga vikter och kora ngn monad lr tva och oka langsamt, for aven om du kanner att du klarar av ett visst antal kilon sa kan dina muskelfasten brista!!

Tack, det var precis det jag menade!
Ska börja lite försiktigt med andra ord bara för att vänja hela kroppen vid belastningen igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in