Citat:
Nja, det har inget direkt med blankning att göra, mer att man är bearish / baissad till objektet. Kan lika gärna vara att köpa en säljoption, köpa en inverse etf-fond eller sälja terminer/cfds, etablera en options-spread, etc.
Gå kort = ta en negativ position i underliggande
Vill hävda att du har fel här. Att ligga kort innebär antingen:
-Blanka
-Sälja termin
-Sälja optionskontrakt
Det har alltså ingenting med riktning att göra. Du kan ligga kort säljoptioner och alltså spekulera i stillastående/uppgående marknad. Att ligga "kort" innebär att ha en position som senare måste täckas in, köpas tillbaka.