2009-07-09, 09:28
Bannlyst
Vad menas med utrycket "Jag ska gå kort i guld" betyder det att jag ska satsa på en nedgång i guldpriset? Är "gå lång" då motsatsen till att "gå kort"? Varför använder man dessa uttryck?
Citera
2009-07-09, 09:46
Medlem
david85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fläskbak
Vad menas med utrycket "Jag ska gå kort i guld" betyder det att jag ska satsa på en nedgång i guldpriset? Är "gå lång" då motsatsen till att "gå kort"? Varför använder man dessa uttryck?

Det stämmer. Kort eller short är att sälja X utan att äga den för att sedan köpa in och täcka upp köpet vid ett senare tillfälle. Normalt så lånar man in varan för att täcka, annars är det "naked short".

Gå lång är alltså att köpa och hålla i förhoppning om prisuppgång.
Citera
2009-07-09, 20:23
Medlem
Nja, det har inget direkt med blankning att göra, mer att man är bearish / baissad till objektet. Kan lika gärna vara att köpa en säljoption, köpa en inverse etf-fond eller sälja terminer/cfds, etablera en options-spread, etc.

Gå kort = ta en negativ position i underliggande
Citera
2009-07-10, 11:15
Medlem
david85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Bong
Nja, det har inget direkt med blankning att göra, mer att man är bearish / baissad till objektet. Kan lika gärna vara att köpa en säljoption, köpa en inverse etf-fond eller sälja terminer/cfds, etablera en options-spread, etc.

Det var ju själva fan, jag var säker på att det var en direkt översättning från "short sale".
Citera
2009-07-10, 11:52
Medlem
joumas avatar
Citat:

Vill hävda att du har fel här. Att ligga kort innebär antingen:
-Blanka
-Sälja termin
-Sälja optionskontrakt

Det har alltså ingenting med riktning att göra. Du kan ligga kort säljoptioner och alltså spekulera i stillastående/uppgående marknad. Att ligga "kort" innebär att ha en position som senare måste täckas in, köpas tillbaka.
Citera
2009-07-12, 10:52
Medlem
Lampfots avatar
Utrycket "gå kort" kommer från uttrycket "sell short" som betyder att man tar säljpositioner och spekulerar för nedgång, blankning. Motsatsen är "go long" där man tar köppositioner och spekulerar för uppgång.
Citera
2009-07-13, 01:01
Medlem
eriikhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jouma
Vill hävda att du har fel här. Att ligga kort innebär antingen:
-Blanka
-Sälja termin
-Sälja optionskontrakt

Det har alltså ingenting med riktning att göra. Du kan ligga kort säljoptioner och alltså spekulera i stillastående/uppgående marknad. Att ligga "kort" innebär att ha en position som senare måste täckas in, köpas tillbaka.
Att ligga kort i säljoppar är ju undantaget då, vanligtvis menar man väl att man tagit en negativ position i underliggande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in