Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
Varifrån kommer informationen om radhuset? Och var i Sverige anses det vara så oerhört classy att bo i ett radhusområde?
Att de bor i en radhuslägenhet står ju i denna artikel:
http://ttela.se/start/vanersborg/1.169326
Sedan dubbelkollade jag även familjens adress på Ratsit och använde sedan 3D-tjänsten på hitta.se för att se lite närmare på hur området såg ut. Vänersborgsbostäders hemsida ger också en bra fingervisning om hur det ser ut där (fint område tyckte jag iaf). Normalhyran för de två treor som familjen fått står också där (se Squalos inlägg). Likaså storleken för varje trea (93 kvm per trea). Denna familj fick alltså två treor och således en radhuslägenhet på 186 kvm, vilket ju är en ganska stor bostadsyta ur svenska mått mätt. I alla fall för en familj som definitionsmässigt tillhör underklassen i Sverige...
Och nog tusan är det klart finare och lyxigare att bo i ett radhus än att bo i en vanlig lägenhet. Vem har exempelvis hört talas om fattiga invandrargetton i radhus?
Citat:
Och vad ska de göra med alla pengar? Det måste ju finnas mängder med cash över, de är ju trots allt endast 14 personer som ska äta och leva.
Jag vet inte hur mycket pengar de har över i plånboken varje månad, om något alls. I första hand försöker jag titta på hur mycket de kostar stat och kommun varje år. Fast jag har tidigare i tråden förklarat att de nog får pengar efter normerna vilket innebär att de pengar de får på sitt bankkonto i stort sett täcker de utgifter de har.
Citat:
Sen vet jag inte hur ni fått reda på att socialen betalar allt för denna familj och att de därför kan lägga alla sina barnbidrag på en Mercedes.
De är alla väldigt nya i Sverige och statistiken säger att det är svårt för somalier att få arbete. Det kan finnas visst hopp om att mannen i familjen fixar jobb relativt fort om någon behöver en tolk som kan dålig svenska. Om inte så är fallet kommer han gå på utbildning (han ville till vårdyrket). Övriga i huset lär antingen gå på utbildning eller vara hemma.
Citat:
Men det är klart, varför förstöra en bra story med fakta? Vi förutsätter helt enkelt att siffrorna stämmer och dunkar lite rygg istället för att verifiera dem. Who needs stupid facts, liksom?
Ett av syftena med tråden är att, som sagt, se hur mycket de kostar samhället varje månad. En del tycker 210000 kr/månad är för mycket. Då kan det vara bra att försöka se vilka kostnader en sådan här famlij har egentligen. Då ser man lite bättre om siffrorna är rimliga eller inte.
Tråden innehåller ju mycket fakta. Är det nån siffra som inte stämmer är du välkommen att peka på exakt vad. Hittills har ingen direkt felaktighet hittats.
Citat:
Vi gör som Squalo och hittar på lite egna siffror så känns det bättre igen:
Squalo har förstås egentligen ingen aning om hur nyrenoverad "lyxlägenheten" är eller i vilken standard den befinner sig, och inte heller någon aning om hyran eller hur stor del som soc eventuellt står för - men hey, det är ju så här det funkar på I&I.
Familjen själva drar inte in några pengar alls till hyran. Så pengarna måste komma ifrån samhället. Sen från vilket bidrag det kommer ifrån är kanske inte det mest intressanta, men det troligaste är dock att soc betalar allt. Barnbidraget är visserligen saftigt, men det är klart att så många barn kostar en hel del också.
De siffror Squalo visat är vad det kostar normalt att bo där. Om kostnaden för soc är lika stor för hyran vet vi inte, men nog lär de betala en bra slant i alla fall. Dock elräkning och eventuell vattenräkning(?) kommer de inte undan i alla fall. Iaf elbolagen ger inga rabatter.