2009-07-12, 13:49
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dildodaguerre
Jag undrar om idioten som skrivit detta tror att han berättar en solskenshistoria eller om han med avsikt försöker reta upp folk?

http://ttela.se/start/vanersborg/1.52479

Vore förbannat kul om radhuset fram till somalierna kom hade bebotts av någon arbetare som avskedats från Vargön och inte längre hade råd att bo kvar....

Mig retar han inte upp. Den nya svenska radhusfamiljen helt enkelt
Citera
2009-07-12, 14:12
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Oj. Snacka om vilken snabb klassresa den somaliska familjen gjort avseende bostad. Från Somalia via några månader i en trång lägenhet i Sverige till ett fint svenskt radhus:

Ja. Ni läste rätt. De bor i ett radhus! I ett ganska fint område dessutom. Här finns en bild från området (ej deras hus) samt områdesbeskrivning:

Vänersborgsbostäder - bild och områdesfakta

Raka vägen från Somalia till ett svenskt radhusområde! Utan att behöva betala ett öre! Behöver inte ens jobba! Ja, inte konstigt om många somalier vill komma till Sverige om sådana här rykten sprids i deras hemland...

- - -

Man undrar också hur mycket allt detta kostar? Bara elräkningen måste bli rejält saftig. För att inte tala om kostnaden för vatten för 14 personer...
Varifrån kommer informationen om radhuset? Och var i Sverige anses det vara så oerhört classy att bo i ett radhusområde?

Herregud vilket lyxliv de ska leva nu. 14 personer fördelade på 6 rum (5 sovrum?) måste ju verkligen kännas spatiöst, speciellt om den lyxstandard som verkade finnas i vardagsrummet på bilden även finns i resten av huset. Och tänk, tvättmaskin också så att de slipper gå ner till älven och skrubba kläderna som vi andra svenskar måste göra! Och vad ska de göra med alla pengar? Det måste ju finnas mängder med cash över, de är ju trots allt endast 14 personer som ska äta och leva.

Sen vet jag inte hur ni fått reda på att socialen betalar allt för denna familj och att de därför kan lägga alla sina barnbidrag på en Mercedes, för normalt sett så räknas ju barnbidragen som en inkomst och torde således inverka kraftigt på försörjningsstödet för en 10-barnsfamilj.

Citat:
Totalbeloppet för hushållets utgifter (hushållets sammanlagda norm + kostnader för posterna ovan) minskas med hushållets alla egna inkomster av lön, barnbidrag med mera.

Men det är klart, varför förstöra en bra story med fakta? Vi förutsätter helt enkelt att siffrorna stämmer och dunkar lite rygg istället för att verifiera dem. Who needs stupid facts, liksom? Vi gör som Squalo och hittar på lite egna siffror så känns det bättre igen:
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Dom har då byggt ihop två radsus med en hyra på ca 6243 kr / månad. Så det är 12486 kr... ca 12 500 kr / månad för boendet. Och då lär det har tillkommit några hundra tusen för att renovera radhusen så dom passa de krav på hög standard dessa niggers har.

Hur många här har fin nyrenoverad lyxlägenhet på 186 kvadrat för 12 500 kr / månad betalad av soc?
Squalo har förstås egentligen ingen aning om hur nyrenoverad "lyxlägenheten" är eller i vilken standard den befinner sig, och inte heller någon aning om hyran eller hur stor del som soc eventuellt står för - men hey, det är ju så här det funkar på I&I. Somalierna har säkert gömt undan 50-tummaren i garderoben också. Han tänker naturligtvis inte heller på följdfrågan "Hur många här bor 14 stycken tillsammans i samma radhuslägenhet och vad är en rimlig yta att göra det på?", men man kan väl inte begära det omöjliga: Att Squalo ska klara av att tänka två tankar samtidigt.

När det gäller barnbidragen så var det ju storstilat av -Info- att sammanställa hur mycket man får för nio eller tio barn:
Citat:
Jag gjorde lite beräkningar på hur mycket de får i enbart barnbidrag (inkl. flerbarnstillägg) och om jag räknat rätt så blir det så här mycket:

9 barn = 16014 kr
10 barn = 18114 kr

Detta alltså enbart i barnbidrag + flerbarnstillägg.

Förutom att det som sagt räknas till inkomsterna när försörjningsstödet ska beräknas så undrar jag om det är så att brorsonen räknas in i något flerbarnstillägg, då brodern (pappan) ju faktiskt också bor där. Någon som vet?
Citera
2009-07-12, 14:16
Medlem
Kaiser Chiefs avatar
OT raderat, och jag ska gå igenom tråden för att kolla vad som egentligen är OnT.

TS frågeställning var:
Citat:
I framtiden kanske alla barnen arbetar och betalar tillbaka dessa pengar. Eller kommer de göra det? Vad tror ni? Blir det vinst eller förlust här? Är detta väl investerade pengar?
Vill någon diskutera vårdköer så gör det, men inte här!

Edit: Tillsägelser till
Juntaneinen, RockInRhino och Caras för deras insatser i nattens massiva OT-kampanj.

/Mod
Senast redigerad av Kaiser Chief 2009-07-12 kl. 14:34.
Citera
2009-07-12, 14:28
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaiser Chief
Men det är klart, varför förstöra en bra story med fakta? Vi förutsätter helt enkelt att siffrorna stämmer och dunkar lite rygg istället för att verifiera dem. Who needs stupid facts, liksom? Vi gör som Squalo och hittar på lite egna siffror så känns det bättre igen:

Squalo har förstås egentligen ingen aning om hur nyrenoverad "lyxlägenheten" är eller i vilken standard den befinner sig, och inte heller någon aning om hyran eller hur stor del som soc eventuellt står för - men hey, det är ju så här det funkar på I&I. Somalierna har säkert gömt undan 50-tummaren i garderoben också. Han tänker naturligtvis inte heller på följdfrågan "Hur många här bor 14 stycken tillsammans i samma radhuslägenhet och vad är en rimlig yta att göra det på?", men man kan väl inte begära det omöjliga: Att Squalo ska klara av att tänka två tankar samtidigt.
Alternativt så går man in på bostadsbolagets hemsida och kollar vad en sådan radhustrea i området kostar, och dubblar det eftersom dom har byggt ihop två.

http://img12.imageshack.us/img12/9199/20090712142223.jpg

Sen att du vill tro att man slagit ut ett hål i väggen mellan två radhus så dom kan gå krypa igenom till den andra halvan av lägenheten, och inte har några renoveringskostnader, så...

Citera
2009-07-12, 15:17
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Varifrån kommer informationen om radhuset? Och var i Sverige anses det vara så oerhört classy att bo i ett radhusområde?

Att de bor i en radhuslägenhet står ju i denna artikel: http://ttela.se/start/vanersborg/1.169326

Sedan dubbelkollade jag även familjens adress på Ratsit och använde sedan 3D-tjänsten på hitta.se för att se lite närmare på hur området såg ut. Vänersborgsbostäders hemsida ger också en bra fingervisning om hur det ser ut där (fint område tyckte jag iaf). Normalhyran för de två treor som familjen fått står också där (se Squalos inlägg). Likaså storleken för varje trea (93 kvm per trea). Denna familj fick alltså två treor och således en radhuslägenhet på 186 kvm, vilket ju är en ganska stor bostadsyta ur svenska mått mätt. I alla fall för en familj som definitionsmässigt tillhör underklassen i Sverige...

Och nog tusan är det klart finare och lyxigare att bo i ett radhus än att bo i en vanlig lägenhet. Vem har exempelvis hört talas om fattiga invandrargetton i radhus?

Citat:
Och vad ska de göra med alla pengar? Det måste ju finnas mängder med cash över, de är ju trots allt endast 14 personer som ska äta och leva.

Jag vet inte hur mycket pengar de har över i plånboken varje månad, om något alls. I första hand försöker jag titta på hur mycket de kostar stat och kommun varje år. Fast jag har tidigare i tråden förklarat att de nog får pengar efter normerna vilket innebär att de pengar de får på sitt bankkonto i stort sett täcker de utgifter de har.

Citat:
Sen vet jag inte hur ni fått reda på att socialen betalar allt för denna familj och att de därför kan lägga alla sina barnbidrag på en Mercedes.

De är alla väldigt nya i Sverige och statistiken säger att det är svårt för somalier att få arbete. Det kan finnas visst hopp om att mannen i familjen fixar jobb relativt fort om någon behöver en tolk som kan dålig svenska. Om inte så är fallet kommer han gå på utbildning (han ville till vårdyrket). Övriga i huset lär antingen gå på utbildning eller vara hemma.

Citat:
Men det är klart, varför förstöra en bra story med fakta? Vi förutsätter helt enkelt att siffrorna stämmer och dunkar lite rygg istället för att verifiera dem. Who needs stupid facts, liksom?

Ett av syftena med tråden är att, som sagt, se hur mycket de kostar samhället varje månad. En del tycker 210000 kr/månad är för mycket. Då kan det vara bra att försöka se vilka kostnader en sådan här famlij har egentligen. Då ser man lite bättre om siffrorna är rimliga eller inte.

Tråden innehåller ju mycket fakta. Är det nån siffra som inte stämmer är du välkommen att peka på exakt vad. Hittills har ingen direkt felaktighet hittats.

Citat:
Vi gör som Squalo och hittar på lite egna siffror så känns det bättre igen:
Squalo har förstås egentligen ingen aning om hur nyrenoverad "lyxlägenheten" är eller i vilken standard den befinner sig, och inte heller någon aning om hyran eller hur stor del som soc eventuellt står för - men hey, det är ju så här det funkar på I&I.

Familjen själva drar inte in några pengar alls till hyran. Så pengarna måste komma ifrån samhället. Sen från vilket bidrag det kommer ifrån är kanske inte det mest intressanta, men det troligaste är dock att soc betalar allt. Barnbidraget är visserligen saftigt, men det är klart att så många barn kostar en hel del också.

De siffror Squalo visat är vad det kostar normalt att bo där. Om kostnaden för soc är lika stor för hyran vet vi inte, men nog lär de betala en bra slant i alla fall. Dock elräkning och eventuell vattenräkning(?) kommer de inte undan i alla fall. Iaf elbolagen ger inga rabatter.
Senast redigerad av -Info- 2009-07-12 kl. 16:02.
Citera
2009-07-12, 15:24
Medlem
Citat:

Inte classy, men ett typiskt svenskt radhus i en av de större tätorterna går på minst 1,5 mille och uppåt. Så det är en ganska fin skattefinansierad present att få bo i eller hur?
Citera
2009-07-12, 15:39
Medlem
SAMSONs avatar
detta är helt sanslöst,man undrar ju hur många sånna här stora parasitfamiljer det finns i sverige igentligen ?

sånt här kommer inte hålla i längden,om 40 år så kostar samma familj 100 ggr mot vad dom kostar idag.ungarna kommer ju bli som sina föräldrar d.v.s parasiter som ser att man inte behöver jobba i sverige.
man borde införa ett tak på hur många ungar man får skaffa om man har invandrat till sverige,annars blir det så här.
arbetande svensken får sen betala hela kalaset.

men samtidigt är det bra att sånt här kommer upp på tapeten för då får sverigedemokraterna fler röster.
Citera
2009-07-12, 17:19
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ett av syftena med tråden är att, som sagt, se hur mycket de kostar samhället varje månad. En del tycker 210000 kr/månad är för mycket. Då kan det vara bra att försöka se vilka kostnader en sådan här famlij har egentligen. Då ser man lite bättre om siffrorna är rimliga eller inte.

Tråden innehåller ju mycket fakta. Är det nån siffra som inte stämmer är du välkommen att peka på exakt vad. Hittills har ingen direkt felaktighet hittats.

Familjen själva drar inte in några pengar alls till hyran. Så pengarna måste komma ifrån samhället. Sen från vilket bidrag det kommer ifrån är kanske inte det mest intressanta, men det troligaste är dock att soc betalar allt. Barnbidraget är visserligen saftigt, men det är klart att så många barn kostar en hel del också.

De siffror Squalo visat är vad det kostar normalt att bo där. Om kostnaden för soc är lika stor för hyran vet vi inte, men nog lär de betala en bra slant i alla fall. Dock elräkning och eventuell vattenräkning(?) kommer de inte undan i alla fall. Iaf elbolagen ger inga rabatter.
Det är ett fenomen man ser rätt ofta på forum som Flashback, att extremt korkade människor och minderåriga lätt börjar gorma och tar till personangreppen när intellektet inte räcker till. Vissa klarar inte av att debattera, så är det bara.

Jag slog helt enkelt ihop kostnaden för två sådana bostäder som dom i detta fall har byggt ihop. Förmodligen har kommunen "specialbeställt" den här bostaden av bostadsbolaget, och dom har haft kostnader för att göra om bostaden, sk. renovering, så den är anpassad till det den ska användas till nu. Och kostnaderna tas vanligtvis ut som en hyreshöjning. Alltså blir det förmodligen dyrare, men det tog jag inte hänsyn till. Hur mycket kan vi inte veta utan att fråga.

Så här skrev tidningen:
Citat:
I måndags fick familjen tillträde till en ny lägenhet med fem sovrum, vardagsrum, stort kök, tvättstuga och två toaletter.
Det är två lägenheter som slagits i hop till en i ett enplans radhus på Marierovägen.
Nu vet jag inte om Kaiser Chief inbillar sig att det är gratis att öppna upp det här hålet mellan lägenheterna, eller att ett kök bara börjar brukas som sovrum med spis och fläkt och hela skiten kvar. En normal människa förstår naturligtvis att dom gjort om i lägenheten och plockat ut spis och sådant ur "det andra" köket. En normal människa förstår också att det inte är gratis.
Citera
2009-07-12, 18:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RockInRhino
elnät, vattennät

Inkluderas i hyran.

Citat:
vägar

Varför skall jag betala för vägar? Det står staten för.

Citat:
skolor, dagis

Jag har inga barn, och jag är 22 år gammal, så nej.

Citat:
sjukhus, polis, etc?

Jag har sjukförsäkring och liknande, jag får ut det, men sådana saker får de ut gratis också.

Varför skall vi inkludera kostnad av vägar i deras totalsumma, vad har vägar och polis med detta att göra?
Citera
2009-07-12, 18:51
Medlem
SFC1977s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micke_h
Varför finns inte dessa ersättningar även för svenska familjer? Är det nån slags rasism som myndigheterna ägnar sig åt? Kanske skulle vi stämma soc till DO?

Dom har ju större chans att vinna drömvinsten så risken finns att dom betalar tillbaks.

Är man född här och har skött sig och råkar sen få en stor stövel i arslet så är myndigheterna kvicka och trycker in den till roten och talar om hur värdelös man är. Har varit om det en gång och då fick man självklart låna för hyran. Jag säger som min pappa alltid sa "Sverige är bra för idioter". Är man en fullkomligt idiot så behöver man inte bry sig om något för PAPPA SOC tar hand om alla problem, för inte kan man låta en idiots talang gå till spillo.

Jag vill ju gärna hjälpa andra men någon gräns borde det ju finnas för socialhjälp. Aaah nu måste jag ta hand om min dåliga rygg, typiskt att det ska hända på semestern. Därav mitt dåliga humör idag.
Citera
2009-07-12, 19:06
Medlem
Aakes avatar
Citat:

Sen vet jag inte hur ni fått reda på att socialen betalar allt för denna familj och att de därför kan lägga alla sina barnbidrag på en Mercedes, för normalt sett så räknas ju barnbidragen som en inkomst och torde således inverka kraftigt på försörjningsstödet för en 10-barnsfamilj.

Om barnbidragen skall räknas av från socbidraget skiljer sig från kommun till kommun. Vissa kommuner räknar ej heller av inkomst från sommarjobbande ungdomar i socialbidragsfamiljer. Och när det gäller stahaaackars flyktingar från krigshärdarna på andra sidan jordklotet så passar politikerna och deras lakejer nog sig jävligt noga för att minska ersättningarna till dem.
Citera
2009-07-12, 19:08
Medlem
korkade skattebetalare

I snitt fick en flykting som kom till sverige vänta 7 år på att får ett jobb..
Bara o ta summan 8 miljoner på 2år o räkna ut ..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in