2009-07-11, 18:52
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Masinga
Hur länge går average somalier på socialbidrag? Hur länge tillåts de?
Permanent.

Den genomsnittliga somaliern har inget jobb och har inte haft.
Citera
2009-07-11, 19:00
Medlem
Montbarss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Babianen
1. Men vem bryr sig? Om inte invandrarna tagit bidragen hade det varit svenskar som tagit dem istället. Same, same - på jänkemål.

Nej så ligger det inte alls till, det finns inte en bestämd pott med pengar i varje kommun som ska användas till socialt bistånd. Är behoven av socialbidrag stora omfördelar kommunerna pengar dit alternativt höjer den kommunala skatten. Däremot hade kommunernas utgifter för socialt bistånd varit läger och pengarna hade kunnat användas till skolor, äldreomsorg, barnomsorg, kultur&fritid eller rent av sänka kommunalskatten - inte att flera svenskar fått högre socialbidrag.
Citera
2009-07-11, 19:08
Medlem
quanto_tempos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Permanent.

Den genomsnittliga somaliern har inget jobb och har inte haft.

Var tvungen att läsa in komvux på 90-talet (då jag var nära att dö under gymnasietiden) en samhällskunskapslärare där berättare att _INGEN_ Somalier hade jobb i Sverige just då. Tror året var 1994. Givetvis kan hon ha haft fel, missat några enskilda fall, men Somalier har inte jobben framför sig direkt.. Invandrare som Svenskar har problem och stör sig på detta problematiska nomadfolk. Iaf på skolorna där min tjej är lärare.
Citera
2009-07-11, 19:16
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av quanto_tempo
Var tvungen att läsa in komvux på 90-talet (då jag var nära att dö under gymnasietiden) en samhällskunskapslärare där berättare att _INGEN_ Somalier hade jobb i Sverige just då. Tror året var 1994. Givetvis kan hon ha haft fel, missat några enskilda fall, men Somalier har inte jobben framför sig direkt.. Invandrare som Svenskar har problem och stör sig på detta problematiska nomadfolk. Iaf på skolorna där min tjej är lärare.
Det har väl presenterats statistik för sysselsättning hos somalier som säger att 92% (eller om det var 91%) inte var "sysselsatta". Och till "sysselsatta" räknas inte bara dom med jobb, utan dom som går på AMS-kurser och sådan skit...

Tveksamt om dessa somaliebarn kommer jobba i framtiden, eller om dom små utspökade småflickorna tas ur skolan i åk. 9 och får börja producera barn på löpande band.
Citera
2009-07-11, 19:44
Medlem
TheZoos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo

Tveksamt om dessa somaliebarn kommer jobba i framtiden, eller om dom små utspökade småflickorna tas ur skolan i åk. 9 och får börja producera barn på löpande band.
Lite ond cirkel minst sagt, om nu nuvarande laguppställning ligger på ofantliga 210k i månaden, vilket mellan tummen o pekfingret är 25st skattebetalare, hur fan kommer det bli när pyramiden växer, och nu snackar vi om en familj/släkt.

Undrar när Albanien springer förbi Sverige i välfärd
Citera
2009-07-11, 19:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TheZoo
Lite ond cirkel minst sagt, om nu nuvarande laguppställning ligger på ofantliga 210k i månaden, vilket mellan tummen o pekfingret är 25st skattebetalare, hur fan kommer det bli när pyramiden växer, och nu snackar vi om en familj/släkt.

Välfärdssamhället kommer raseras och antigen kommunismen eller liberalismen kommer segra. Detta är visste jag dock får ett bra tag sedan och utvecklingen är omöjlig att stoppa. Sötebrödets dagar är räknade.
Citera
2009-07-11, 19:48
Medlem
Citat:

just därför är det väl dags att vakna till liv och vända på steken så att det blir 10 personer i arbete istället för 10 personer utanför arbete? fan va snabbt vi skulle passera andra länder då, inte sant?
Citera
2009-07-11, 19:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RockInRhino
just därför är det väl dags att vakna till liv och vända på steken så att det blir 10 personer i arbete istället för 10 personer utanför arbete? fan va snabbt vi skulle passera andra länder då, inte sant?

Inte om det är statliga jobb.
Citera
2009-07-11, 19:57
Medlem
TheZoos avatar
Citat:
Låter ju kanon, ska det vara skattesubventionerade arbeten då eller? Har du ngt förslag hur man skapar dessa arbeten(inte vuxendagis) Tror du det är så jävla enkelt
Citera
2009-07-11, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RödaBaronen
Inte om det är statliga jobb.

tankefel, statliga jobb är utan tvekan (i teorin) välfärdsskapande.

Citat:
Låter ju kanon, ska det vara skattesubventionerade arbeten då eller? Har du ngt förslag hur man skapar dessa arbeten(inte vuxendagis) Tror du det är så jävla enkelt

tjadu, jag skulle föredra en arbetarstyrd produktion. då skulle alla arbeta, eftersom att ingen skulle tjäna på att folk satt hemma, men det känns ju lite långt ifrån verkligheten idag. så du får nog fråga mona eller reinfeldt vad de har för lösningar. jag tror ingen av dem kommer göra något av det jag skulle gjort iaf.
Citera
2009-07-11, 19:58
Medlem
Ribbentropps avatar
Citat:

I USA o England lyckas visst många Somalier skaffa jobb och starta eget men i Sverige verkar det tyvärr hopplöst. Är det möjligen det svenska generösa bidragssystemet som är orsaken och får vi därigenom hit skräpet?
Citera
2009-07-11, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ribbentropp
I USA o England lyckas visst många Somalier skaffa jobb och starta eget men i Sverige verkar det tyvärr hopplöst. Är det möjligen det svenska generösa bidragssystemet som är orsaken och får vi därigenom hit skräpet?

det tror jag inte, men klart det skulle bli annorlunda om det inte fanns några trygghetssystem alls. jag tror det är annan impotens som gör att de sitter och ruttnar bort. helt meningslöst att folk ska sitta hemma när de kan jobba med vafan som helst. ren kostnad till ingen nytta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in