2003-12-08, 14:52
Medlem
Le Saboteurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Westling
Åkte och köpte den idag. Fy fan va bra!

Alla bortklippta scener var ju guld! Höjde filmen rejält!
Kul med Boromirscenen (tog de tillbaka staden bara för att bli av med den igen? ). Tur att Aragorn snart kommer och sparkar ut den där dryga Stewarten av Gondor.

Enda felet var att Gollumskivan, fodralet och häftet var på italienska?! Vad ska jag göra tycker ni?

Om du inte köpt den i italien så är det väll bara att gå tillbaka och säga att du fick det på italienska. Tror inte det ska vara meningen va?
Citera
2003-12-08, 15:07
Medlem
Renegades avatar
Citat:
Åkte och köpte den idag. Fy fan va bra!

Alla bortklippta scener var ju guld! Höjde filmen rejält!
Kul med Boromirscenen (tog de tillbaka staden bara för att bli av med den igen? ). Tur att Aragorn snart kommer och sparkar ut den där dryga Stewarten av Gondor.

Enda felet var att Gollumskivan, fodralet och häftet var på italienska?! Vad ska jag göra tycker ni?

Om du *åkte* och köpte den, så kanske det är idé att *åka* tillbaka med den och kvittot, och be att få en svensk version av det hela...??
Citera
2003-12-08, 17:48
Medlem
Le Saboteur och Renegade.

Såklart jag ska byta ut den, frågan är om jag ska ringa till själva videoaffären och be om en ny?
Citera
2003-12-08, 18:15
Medlem
orkar inte sitta och se om ettan och tvåan igen samma dag bara för att de förlängt filmerna med sammanlagt ca 60 min. Därför frågar jag:

Vilka scener har klippts bort i den ursprungliga bioversionen i båda filmerna? Tänkte se ext-filmerna på bio men då handlar det om hela 8.5 timmar man får tillrbringa i och vid biostolen samma dag.
Citera
2003-12-08, 19:05
Medlem
Renegades avatar
Citat:
Le Saboteur och Renegade.

Såklart jag ska byta ut den, frågan är om jag ska ringa till själva videoaffären och be om en ny?

Visst, gör det... men du lär med STÖRSTA säkerhet få svaret, "ta med kvittot och kom in med den så byter vi.."

Så vad vore poängen med det?
Citera
2003-12-08, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Serben
orkar inte sitta och se om ettan och tvåan igen samma dag bara för att de förlängt filmerna med sammanlagt ca 60 min. Därför frågar jag:

Vilka scener har klippts bort i den ursprungliga bioversionen i båda filmerna? Tänkte se ext-filmerna på bio men då handlar det om hela 8.5 timmar man får tillrbringa i och vid biostolen samma dag.

SPOILER..... Lite ivarjefall.

I Sagan om Ringen: Härskarringen (även okunnigt och dumt nog kallat 1:an) så är det bortklippta scener ifrån början, med Bilbos födelsedag. Sen är det en del runt besöket i Skogsriket efter Moria. Sen är det väl inte så mycket mer? De flesta scener är utspridda.

I Sagan om de Två Tornen (även okunnigt och dumt nog kallat 2:an) så är det klippt ifrån Frodo och Sam's färd med Gollum. Man ser Faramir återblicka till tiden med sin bror som man ser en hel del av. En del scener ifrån Osgiliath ses också. Men även här mycket utspritt. 42 minuter bortklippta scener.
Citera
2003-12-08, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Renegade
Visst, gör det... men du lär med STÖRSTA säkerhet få svaret, "ta med kvittot och kom in med den så byter vi.."

Så vad vore poängen med det?

Frågan är väl hur de ska kunna byta? Alla boxar e ju inplastade. Dumt om alla är med italiensk gollum....
Citera
2003-12-08, 19:10
Medlem
Renegades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Serben

Tjaa.... det rör sig om ca 20-25 minuter i första filmen, och det är mest att scener är längre, och i sällsynta fall att de är helt nya scener. Men det är genomgående i hela filmen.

I två tornen rör det sig om ca 45 minuter mer klipp, både längre scener och helt nya, t ex en historisk tillbakablick från Gondor med Boromir och Faramir, som förklarar varför deras far, riksståthållaren av Gondor, har (hade) ett godare öga till Boromir. Det är väl den mest betydande förändringen. Jo, och Helm's Deep är LÄNGRE

Generellt kan man säga att det bortklippta materialet i biofilmen i huvudsak ger mer djup och bakgrund till historien, man får mer förståelse för händelserna osv... Anledningen till att det klipptes bort var för att inte filmen skulle få för lågt tempo på bio. Förlängda dvd-versionen är mer "fan-material", medans bioversionen ska funka för de flesta. Typ så.

Mao, är du ett fan, ska du se de långa versionerna, annars kvittar det...
Citera
2018-09-13, 10:44
Avslutad
Blev en jävla bump

Konstigt att det inte finns en stor tråd om sagan om ringen triologin. Men men

Håller på att se om den nu. Ser just nu på sagan om de två tornen. Man märker att effekterna inte har åldrats med värdighet i vissa scener. Som när Mary och pippin sitter på ”trädet ( kommer inte ihåg namnet bara för det )

Lite scener med gollum är inte heller allt för fina tekniskt sätt . Så är filmerna så bra som folk minns dem. Har de åldrats med värdighet?
Citera
2021-08-27, 00:35
Medlem
Crapmagics avatar
Döp om filmjäveln till slaget om hornborgen

Varför tilläts idiotjäveln Jackson hitta på 99 % av händelseförloppet i den här haveriet?

Just nu! Faramir tar Frodo som gisslan till slaget om Ossilgiat som inte ska ske föränn bok 3
och dom ska inte vara där

Nej Orcherna, halvorcherna och dunlänningarna tog sig inte upp i hornborgen

osv osv

Dom som har köpt extended edition kan känna sig blåst på saker
från boken som utelämnats
Senast redigerad av Crapmagic 2021-08-27 kl. 00:43.
Citera
2021-08-27, 00:36
Medlem
Crapmagics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Captinhero
Blev en jävla bump

Konstigt att det inte finns en stor tråd om sagan om ringen triologin. Men men

Håller på att se om den nu. Ser just nu på sagan om de två tornen. Man märker att effekterna inte har åldrats med värdighet i vissa scener. Som när Mary och pippin sitter på ”trädet ( kommer inte ihåg namnet bara för det )

Lite scener med gollum är inte heller allt för fina tekniskt sätt . Så är filmerna så bra som folk minns dem. Har de åldrats med värdighet?
Snacka om att du har pinsamt fokus, jag däremot har rätt fokus ovan
Citera
2021-08-27, 06:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Crapmagic
Snacka om att du har pinsamt fokus, jag däremot har rätt fokus ovan

Som sagt vissa effekter kanske inte åldrats så bra , påverkar ju inte direkt hur själva filmen är överlag.

Att säga att man har rätt ger inte en rätt
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in