Citat:
Ursprungligen postat av Gambler74
Tack för svaren. Eftersom det kom som en chock för mig att jag inte fick ha kvar lånen vid byte av hus, så tog jag snabbt kontakt med en annan bank och fick lån den vägen, men det känns riktigt surt att jag måste betala 150.000 kr för att inte Nordea vill låna ut pengar. Har alltid skött betalningar prickfritt och varit kund hos de i över 20 år. Eftersom det är de som säger upp lånen, så borde jag rent logiskt slippa ränteskillnadsersättningen, men det finns tydligen finstilt text på det med

Jag var i samma sits men fick alla lån flyttade efter en del diskutioner, jag vägrade även betala avgift på bytet.
Detta är enbart ett sätt för banken att passa på att tjäna pengar på att du sitter i en pressad situation. Att byta säkerhet för ett lån är ingenting som egentligen praktiskt motiverar till deras tvång till lösen av befintliga lån, det är bara en del papper som skall skrivas. De anser helt enkelt att möjligheten till förtjänst är mer värd än dig som framtida kund.
Visst är det helt enligt reglerna och jag förstår att man får betala om man byter bank eller om man som TS vill binda om. Dock har jag noll förståelse när man enbart är ute efter att byta säkerhet.
I mitt fall var det handelsbanken.