2009-07-08, 21:18
Medlem
Hade idag en väldig intressant personlig träning med Anders "Obelix" Kihlström, ni vet han som pratar träning i radions P3 Krister.

Ett av de mer galna pass jag varit med om, och ett av de mest tuffa.

Anders filosofi i korthet. Skit i bestämt antal set eller reps, kroppen kan ändå inte räkna. Om du kör 24 eller 36 reps vet inte kroppen, det ända den bryr sig om är att du bryter ned muskeln.

Efter uppvärmningen gick det till enligt följande. Kör skiten ur muskeln på så hög vikt du orkar, räkna inte, kör tills du ser stjärnor. Kan du inte köra övningen med kvalitet, sänk vikten en aning och kör vidare tills du ser stjärnor. Så fortgick hela passet, var nere på grymt låga vikter för att pressa ut det sista.

-"ingen kropp i hela världen kan räkna, så varför haka upp sig på att köra 3x10 eller 4x8?".

Likadant resonerade han runt det här med hur man schemalägger sin träning. Varför träna en dålig dag? Hoppa den och ta igen det nästa istället.

Tänket kändes otroligt sunt och jag har aldrig tidigare varit så trött efter ett pass. Och aldrig så konfunderad över hur jag tidigare tränat, mer statiskt än logiskt. Anders driver http://www.crudo.se (ursäkta reklamen), men det skulle vara intressant att höra andra "skolade" PT´s synpunkter på Anders sätt att tänka och utföra träning.

En annan grej var att det blev grymt mycket roligare att träna, inga måsten om att köra exempelvis 8x100x3. Och det här med att bibehålla glädjen, som Anders sa, lyssna mer till kroppen och dagsformen än att stirra dig blind på ett schema som säger si eller så många dagar i veckan.

Tack för en grym lektion, en annan sak jag lärde mig var hur viktigt det är med en partner som verkligen peppar en under passet.
Citera
2009-07-08, 21:28
Medlem
Varför inte liksom Det är ju faktiskt sant det han säger att "kroppen kan ändå inte räkna" och varför ska man då påtvinga en "ordning" kroppen ändå inte förstår. Dock behöver man kan inte köra så inihelvete hårt att man ser stjärnor varje pass (nån gång lite då och då kanske).
Citera
2009-07-08, 21:33
Medlem
Midnights avatar
Tycker i allmänhet det var bra tips, det är ju helt rätt! Musklerna räknar inte.

Dock så tänker jag lite såhär, på senare tid har jag börjat träna mer med skallen, första passet på schemat kör jag med tung vikt så jag bara orkar ett fåtal reps, sen är mitt mål att varje pass därefter göra minst 1 reps till på varje set, även om musklerna inte vill så vill hjärnan det, då hämtar man den där lilla extra reservern som ofta finns men inte alltid vill komma fram.

Jag skriver alltid upp vikt, reps, set i en lite söt bok jag har och mitt mål är att vid varje pass slå det förra passet (tävlar mot mig själv och det bästa är att jag vinner alltid), när jag börjar komma upp i runt 12 reps ökar jag vikten och börjar om, klarar jag fortfarande inte öka vikten så kör jag ett extra set.

Alla är olika jag tror inte det finns nått rätt och riktigt, men det kan vara effektivt att träna med skallen också, hursomhellst både sätt går ju ut på att träna skiten ur sig, göra ett redigt pass.

Bra tråd iaf. Mycket bra tips, tror många skulle få bättre resultat av att göra så som du beskrev, många (jag själv har tidigare gjort det) snöar fast på 12 reps sen kör dom det hela tiden och jag tror de missar mycket, de fattar inte att det är dags att öka vikterna.
Senast redigerad av Midnight 2009-07-08 kl. 21:39.
Citera
2009-07-08, 22:19
Medlem
aazes avatar
men det är väl ändå skillnad på att köra 36 reps och köra nåt i intervallet 2-5 eller 8-12 reps med tunga vikter?

eller är det inte skillnad på hur man "bryter ner" muskelerna?
Senast redigerad av aaze 2009-07-08 kl. 22:25.
Citera
2009-07-08, 22:21
Medlem
aazes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke2
Dock behöver man kan inte köra så inihelvete hårt att man ser stjärnor varje pass (nån gång lite då och då kanske).

Beror väl på vad man är ute efter.
Citera
2009-07-08, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aaze
men det är väl ändå skillnad på att köra 36 reps och köra nåt i intervallet 2-5 eller 8-12 reps med tunga vikter?

eller är det inte skillnad på hur man "bryter ner" muskelerna?

Många reps leder väl till längre muskler, medan färre och tyngre reps leder till kortare muskler?

Eller är det en myt?

Jag ska i alla fall testa det här imorrn på gymmet. Återkommer med resultat.
Senast redigerad av -198 2009-07-08 kl. 23:23.
Citera
2009-07-08, 23:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av -198
Många reps leder väl till längre muskler, medan färre och tyngre reps leder till kortare muskler?

Eller är det en myt?

Lol ja, det är en myt. Däremot aktiverar x arbete y muskelfibrer.
Citera
2009-07-08, 23:23
Medlem
slemmigsnigels avatar
Låter fint det här, jag kör alltid på känsla. Svårt att veta hur mycket kraft man har innan passet, sen kör man tills det tar slut.

Klarar man fler än 10 reps ökar man vikten, klarar man färre än 3 reps sänker man vikten.
Citera
2009-07-09, 05:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nicke2
Varför inte liksom Det är ju faktiskt sant det han säger att "kroppen kan ändå inte räkna" och varför ska man då påtvinga en "ordning" kroppen ändå inte förstår. Dock behöver man kan inte köra så inihelvete hårt att man ser stjärnor varje pass (nån gång lite då och då kanske).
"se stjärnor" var mest ett uttryck för att verkligen köra slut på sig i övningen

Men om man har ett statiskt schema med x antal rep på en specifik vikt och klarar att genomföra dessa utan att tappa kvalitet i övningen, då finns det ju inte en chans att man verkligen tagit ut sig maximalt i den muskeln.

Träning går ju ändå ut på att förstöra/bryta ned muskeln så mycket som möjligt.

Att gå och träna utan att ta ut sig helt känns lite bortkastad tid.Ska testa det här ett tag, håller er uppdaterade.
Citera
2009-07-09, 05:32
Medlem
Hej_tjos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -198

Eller är det en myt?

Jag ska i alla fall testa det här imorrn på gymmet. Återkommer med resultat.

Ja det är en myt, du kan inte ändra på dina muskelfästen
Citera
2009-07-09, 07:45
Medlem
Axons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av leon01
Hade idag en väldig intressant personlig träning med Anders "Obelix" Kihlström, ni vet han som pratar träning i radions P3 Krister.

Ett av de mer galna pass jag varit med om, och ett av de mest tuffa.

Anders filosofi i korthet. Skit i bestämt antal set eller reps, kroppen kan ändå inte räkna. Om du kör 24 eller 36 reps vet inte kroppen, det ända den bryr sig om är att du bryter ned muskeln.

Efter uppvärmningen gick det till enligt följande. Kör skiten ur muskeln på så hög vikt du orkar, räkna inte, kör tills du ser stjärnor. Kan du inte köra övningen med kvalitet, sänk vikten en aning och kör vidare tills du ser stjärnor. Så fortgick hela passet, var nere på grymt låga vikter för att pressa ut det sista.
Det han pratar är ingen eller framförallt inte hans filosofi utan som alla annat en lika gammal kvarleva från 80 - talet som kallas att träna till failure.

Detta är något man kan använda ibland men absolut inte varje pass då de sliter på kroppen och framförallt på centrala nervsystemet alldeles för mycket.
Citera
2009-07-09, 10:45
Medlem
Spejnars avatar
Kör själv med att lyssna på kroppen men att precis som Axon säger köra till failure varje pass är ju bara idiotiskt om man nu inte tränar en gång i veckan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in