2009-07-08, 19:59
Medlem
Hittade ingen tråd om detta.

Jag funderar på att läsa matte c för att bli behörig till en kurs på en högskola.
Vad är då bäst, plugga det på komvux eller ta en matte-c-kurs på högskolan jag skall gå.

Jag antar att kursen på högskolan lär mig mer än att läsa det på komvux, men blir jag då behörig på andra högskolor om jag senare skall plugga på en annan högskola?
Citera
2009-07-08, 20:12
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KrisIMorgon
Hittade ingen tråd om detta.

Jag funderar på att läsa matte c för att bli behörig till en kurs på en högskola.
Vad är då bäst, plugga det på komvux eller ta en matte-c-kurs på högskolan jag skall gå.

Jag antar att kursen på högskolan lär mig mer än att läsa det på komvux, men blir jag då behörig på andra högskolor om jag senare skall plugga på en annan högskola?

Matte C är en gymnasiekurs, vad jag vet så finns de inte på högskolor.
Citera
2009-07-08, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi
http://www.miun.se/Mittuniversitetet...logKursId=5480

"Den ger kunskaper motsvarande gymnasiets Ma C" okej, men den ger behöriget, godkänner andra högskolor denna kurs tro?
Citera
2009-07-08, 20:26
Medlem
black-swans avatar
Citat:

"Den ger kunskaper motsvarande gymnasiets Ma C" okej, men den ger behöriget, godkänner andra högskolor denna kurs tro?

Bara att ringa och fråga. Snabbt och smidigt.
Citera
2009-07-08, 20:28
Medlem
MiniGangsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giorgi

Läser man tekniskt basår läser man Matte C, så visst kan man göra det.
Citera
2009-07-08, 21:03
Medlem
Carlos88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MiniGangster
Läser man tekniskt basår läser man Matte C, så visst kan man göra det.

men behörighetsmässigt är det egentligen inte samma sak som att läsa kursen matematik C

hur fungerar de btw.. om man inte är behörig för ett program och läser tekniskt basår på en skola för behörighet. är man då behörig för programmet
på en annan skola än man läste basåret på?
Citera
2009-07-08, 21:37
Medlem
Socratess avatar
Citat:

Det är upp till respektive lärosäte att bedöma.
Om du redan nu vet vart du vill läsa i framtiden så skulle jag föreslå att du mailar dit med en bifogad länk till kursplanen för ovanstående kurs och ber om någon form av förhandsbesked.
Citera
2009-07-08, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carlos88
men behörighetsmässigt är det egentligen inte samma sak som att läsa kursen matematik C

hur fungerar de btw.. om man inte är behörig för ett program och läser tekniskt basår på en skola för behörighet. är man då behörig för programmet
Jo, det blir samma sak behörighetsmässigt så fort betygen är inskickade. Betyget läggs under "Motsvarande bedömingar" och är lika behörighetsgivande som en gymnasiekurs, i alla fall om det kommer från ett basår. Däremot så registreras inget betyg så de påverkar inte gymnasiesnittet.

Motsvarande bedömningar
Benämning Kod Ursprung
Fysik B FY1202 Ö

Så ser det ut.
Citera
2009-07-08, 22:57
Medlem
Carlos88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theyn
Jo, det blir samma sak behörighetsmässigt så fort betygen är inskickade. Betyget läggs under "Motsvarande bedömingar" och är lika behörighetsgivande som en gymnasiekurs, i alla fall om det kommer från ett basår. Däremot så registreras inget betyg så de påverkar inte gymnasiesnittet.

Motsvarande bedömningar
Benämning Kod Ursprung
Fysik B FY1202 Ö

Så ser det ut.

tänkte mer att skillnaden är att om du läser och avklarar Ma C så får du ett betyg till, G/VG/MVG och det läggs till din gymnasieexamen och påverkar dit betygsnitt. när du läser tekniskt basår får du behörighet till program och kurser som kräver minst G (ibland kanske VG) i matematik A-E, Fysik A-B resp. Kemi A och det ändrar samtidigt inte ditt gymnasiebetygsnitt.

så rent tekniskt är de inte riktigt detsamma
Citera
2009-07-09, 08:28
Medlem
Apanalol001s avatar
samtidigt så ska man klara alla tentor på tekniskt basår(kemi/fysik/matte) ifall man vill få behörigheten i Ma C, konstigt nog.
Citera
2009-07-09, 13:38
Medlem
MiniGangsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carlos88

Ja det är man, men meningen är ju att man ska läsa vidare just på chalmers. Jag anser nog att det är bättre att läsa ett tekniskt basår om man missat mycket(mer än bara matte c) och planerar på att studera på Chalmers då de lär ut på ett mycket mer "Chalmers"aktigt-vis där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in