Flashback bygger pepparkakshus!
2009-07-08, 17:53
Medlem
Min stationära dator fick sig en rejäl kyss av åskan i helgen och är nu stendöd. Min amatörmässiga gissning är att det är nätaggregatet som rykt men det kan ju även vara andra/fler komponenter.

Jag köpte datorn för 2 år sedan från komplett med 3 års garanti. Om jag fattat det rätt så gäller inte garantin när det är åskan som är orsaken?

Det jag undrar är om det är värt att vända sig till komplett och skicka datorn till Göteborg för reparation hos dem eller vända sig till den lokala PC affären ett par hundra meter bort. Det blir ju onekligen smidigare att bara åka bort dit och lämna in den men hur blir det kostnadsmässigt? Reparation av dator hos komplett tar enligt dem 1-3 veckor, hur lång tid brukar det ta hos en lite mindre datoraffär ungefär?
Citera
2009-07-08, 17:57
Medlem
Cheeseballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IamLoco
Min stationära dator fick sig en rejäl kyss av åskan i helgen och är nu stendöd. Min amatörmässiga gissning är att det är nätaggregatet som rykt men det kan ju även vara andra/fler komponenter.

Jag köpte datorn för 2 år sedan från komplett med 3 års garanti. Om jag fattat det rätt så gäller inte garantin när det är åskan som är orsaken?

Det jag undrar är om det är värt att vända sig till komplett och skicka datorn till Göteborg för reparation hos dem eller vända sig till den lokala PC affären ett par hundra meter bort. Det blir ju onekligen smidigare att bara åka bort dit och lämna in den men hur blir det kostnadsmässigt? Reparation av dator hos komplett tar enligt dem 1-3 veckor, hur lång tid brukar det ta hos en lite mindre datoraffär ungefär?
Garantin gäller inte nej, brukar gå på försäkringen dock.
Citera
2009-07-08, 17:57
Medlem
orengs avatar
Byt nätagg o hoppas på det bästa. Har du tur så är det bara det som pajat.
har moderkort cpu, minnen rykt så måste det ju oxå bytas.
Skicka in låter krångligt o dyrt.
Komponenterna kostar, men jobbet kan ju utföras med en skruvmejsel och lite händighet
Citera
2009-07-08, 18:18
Medlem
Twitters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oreng
Byt nätagg o hoppas på det bästa. Har du tur så är det bara det som pajat.
har moderkort cpu, minnen rykt så måste det ju oxå bytas.
Skicka in låter krångligt o dyrt.
Komponenterna kostar, men jobbet kan ju utföras med en skruvmejsel och lite händighet
Skulle tippa på att nätagget och moderkortet är stekt, men om man har lite tur så har inget med moderkortet hänt. Nästa gång, dra ur kabeln för bövelen! Det är det billigaste åskskyddet som någonsin kommer att finnas.
Citera
2009-07-08, 18:50
Medlem
Hur långtid det tar måste du fråga affären. Det beror på hur mycket jobb de har och hur de jobbar.

Du kan alltid passa på att uppgradera lite om det är mer än nätagget.

Twitter:
Är det inte bättre att skicka ut lille bror att offra sig / ta en stöt för datorn
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in