2012-05-01, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av intercranial
Jag ska på rekryteringstest snart men ärligt talat vet jag inte till hundra procent vad detta innebär för mig om jag nu blir antagen. Jag bor i Malmö och har sökt till GMU, hemvärnet i Karlskrona, mest för att det är nära dit och för att jag har bott i Blekinge. Vad jag har förstått måste man vara beredd på att offra 4-8 dagar om året på aktiviteter/operationer när det inte är krig. Efter lite läsande på forumet verkar det lite som att de släpper in lite vilka tjockisar som helst och det är ju såklart oroväckande. Annars låter det hur kul och givande som helst!

Vad kan jag förvänta mig av hemvärnet?

Kan jag tjänstgöra i Skåne?

Har man möjlighet att ändra till något mer seriöst än hemvärnet under rekryteringstestet?

Ska du till RM och antagningspröva? I sådant fall så har du ju bara kryssat i ett intresse för Hv i ditt rekryttest vilket inte är bindande eller absolut, det är bara en intressekoll.

Du kommer att kunna välja vad du vill hos RM sålänge du har uppnått grundkraven.
Citera
2012-05-01, 11:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sajked
Ska du till RM och antagningspröva? I sådant fall så har du ju bara kryssat i ett intresse för Hv i ditt rekryttest vilket inte är bindande eller absolut, det är bara en intressekoll.

Du kommer att kunna välja vad du vill hos RM sålänge du har uppnått grundkraven.

Tack! Svara gärna på denna fråga också om du kan, la till den i efterhand

"Om ja, skulle SkyddC eller P4 innebära att jag måste flytta till respektive ort och börja arbeta där på heltid som soldat?"
Citera
2012-05-01, 12:27
Medlem
Citat:
Tack! Svara gärna på denna fråga också om du kan, la till den i efterhand

"Om ja, skulle SkyddC eller P4 innebära att jag måste flytta till respektive ort och börja arbeta där på heltid som soldat?"

Om du genomfört GMU med godkända betyg och vill fortsätta som soldat så är det väl rätt självklart att du måste flytta ditt jobbet är.
Citera
2012-05-01, 13:28
Medlem
Citat:
Jag ska på rekryteringstest snart men ärligt talat vet jag inte till hundra procent vad detta innebär för mig om jag nu blir antagen. Jag bor i Malmö och har sökt till GMU, hemvärnet i Karlskrona, mest för att det är nära dit och för att jag har bott i Blekinge. Vad jag har förstått måste man vara beredd på att offra 4-8 dagar om året på aktiviteter/operationer när det inte är krig. Efter lite läsande på forumet verkar det lite som att de släpper in lite vilka tjockisar som helst och det är ju såklart oroväckande. Annars låter det hur kul och givande som helst!

Vill du ha högre tempo så välj Insats hos Hemvärnet. Det är 8 dagar per år som man måste vara med om man vill klara kontraktet. En medelålder på ungefär 30år.
Oftast uppdelade i två 4-dagars övningar. Vi hade just vår första SÖF i helgen.

Om samma person varje gång inte klarar av dem fysiska övningarna så är han/hon inte kvar länge. Då brukar den skickas till bevakning. Eller kanske förare.
Det är inte populärt om samma person hela tiden klagar över att han/hon har ont.

Jobbigaste i helgen var Grundläggande Stridsställningar passet. Jävla spring i djupsnön med BT utrustning och leka anfallande eller försvarande styrka. Riktigt kul faktiskt.
Och Strid i Bebyggelse är inget för den lata heller.
Citera
2012-05-01, 16:24
Medlem
REALINs avatar
Citat:

Kan jag tjänstgöra i Skåne?

Har man möjlighet att ändra till något mer seriöst än hemvärnet under rekryteringstestet?

Om ja, skulle SkyddC eller P4 innebära att jag måste flytta till respektive ort och börja arbeta där på heltid som soldat?

1. Hemvärnet finns över hela landet, även i Skåne.

2. Ifall du söker till Hv så sök till ett insatskompani. Då är det minst 8 dagar per år uppdelat på två tillfällen. 4 dagar på våren och 4 dagar på hösten. Det tillkommer fler kortare övningar tex under en kväll eller helg flera gånger per år men dessa är frivilliga utöver kontraktet.

3. En minoritet av dom som söker sig till Hv är tjocka och då är det oftast till staben/lastbilsförare. Det är dock inget unikt med Hv. Medelåldern och fysiken blir bara bättre och bättre för varje år som går. Men som sagt sök till dig till ett insatskompani.

4. På internet visar du endast vad du är intresserad av, du söker först på antagningsprövningen.

5. På ett förband kan du tjänstgöra som GSS/K (heltid) eller GSS/T (tidvis). Du kan alltså tjänstgöra som GSS/T på tex P 4 någon vecka per år och behöver inte bo där.
Citera
2012-05-29, 00:25
Medlem
Angående ansökan till Hemvärnet

Vad är det för information MUST går igenom utöver belastningsregistret?
Senast redigerad av Kaymano 2012-05-29 kl. 00:55.
Citera
2012-07-25, 23:38
Medlem
MrTruckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaymano
Angående ansökan till Hemvärnet

Vad är det för information MUST går igenom utöver belastningsregistret?

I princip så är det en intervju i din hemmiljö och en koll i belastningsregistret... i övrigt ingenting... Jag själv var salongsberusad när vi hade intervju för ja hade börjat ha förfest när befälet kom... skickade ner polarna till nedervåningen när han kom och satt där och försökte skärpa mig... vilket förmodligen misslyckades men idag är man iaf en stolt hemvärnsman =P
Citera
2012-07-25, 23:51
Medlem
Christopher.s avatar
Vad finns det för tjänster för den late? Tänkte gå med i hemvärnet för att casha in lite extra pengar, ta en pilsner och snacka skit. Har bra betyg från en avancerad utbildning men skulle gärna leka lite scout, skjuta lite på dagen, sitta runt en lägereld med en bärs och stöta på dom kvinnor som finns tillgängliga på kvällen. Något som uppfyller mina kriterier?
Citera
2012-07-26, 00:05
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christopher.
Vad finns det för tjänster för den late? Tänkte gå med i hemvärnet för att casha in lite extra pengar, ta en pilsner och snacka skit. Har bra betyg från en avancerad utbildning men skulle gärna leka lite scout, skjuta lite på dagen, sitta runt en lägereld med en bärs och stöta på dom kvinnor som finns tillgängliga på kvällen. Något som uppfyller mina kriterier?

Lägerelden med en bärs kan du nog glömma. Känns mer som att du talar om någon airsoft-verksamhet. Fast där får man ju betala istället, förstås.

Förutom de åtta/nio dygnen som är obligatoriska (tjänst dygnet runt med ät- och sovpauser) så blir det vad du gör det till själv. De flesta gör väl mer än vad som är obligatoriskt, tror jag.
Citera
2012-07-26, 01:59
Medlem
swede1986s avatar
Citat:

Bilkåren tar emot killar och där finns det brudar. Min uppfattning är också att de har rätt så mycket lök.
Citera
2012-07-26, 10:50
Medlem
REALINs avatar
Citat:

Varför vill du sitta runt en eld med bärs och snacka skit? Det kan man ju göra övriga 350 dagar om året?

Ring närmaste utbildningsgrupp och prata med dom vad dom behöver för befattningar och se vad du kan bidra med.
Citera
2012-08-12, 00:22
Bannlyst
Min gissning är följande:

Av 22000 man totalt så ska 9000 försvara Sveriges färger resten är yrkesofficierare.

I samma takt som yrkesarmén mannar är på 28000 så ska det finns 11000 eller 13000 yrkessoldater resten som blir 15000 yrkesofficerare. Antar att det blir 13000 yrkessoldater nu då den andra blir för stort glapp mellan officierare och soldater.

Eller har jag fel om saken, vad tror ni? 22000 soldater i krig lyder det i uträkning i mitt fall.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in