Citat:
Ursprungligen postat av intercranial
Jag ska på rekryteringstest snart men ärligt talat vet jag inte till hundra procent vad detta innebär för mig om jag nu blir antagen. Jag bor i Malmö och har sökt till GMU, hemvärnet i Karlskrona, mest för att det är nära dit och för att jag har bott i Blekinge. Vad jag har förstått måste man vara beredd på att offra 4-8 dagar om året på aktiviteter/operationer när det inte är krig. Efter lite läsande på forumet verkar det lite som att de släpper in lite vilka tjockisar som helst och det är ju såklart oroväckande. Annars låter det hur kul och givande som helst!
Vad kan jag förvänta mig av hemvärnet?
Kan jag tjänstgöra i Skåne?
Har man möjlighet att ändra till något mer seriöst än hemvärnet under rekryteringstestet?
Om ja, skulle SkyddC eller P4 innebära att jag måste flytta till respektive ort och börja arbeta där på heltid som soldat?

1. Hemvärnet finns över hela landet, även i Skåne.
2. Ifall du söker till Hv så sök till ett insatskompani. Då är det minst 8 dagar per år uppdelat på två tillfällen. 4 dagar på våren och 4 dagar på hösten. Det tillkommer fler kortare övningar tex under en kväll eller helg flera gånger per år men dessa är frivilliga utöver kontraktet.
3. En minoritet av dom som söker sig till Hv är tjocka och då är det oftast till staben/lastbilsförare. Det är dock inget unikt med Hv. Medelåldern och fysiken blir bara bättre och bättre för varje år som går. Men som sagt sök till dig till ett insatskompani.
4. På internet visar du endast vad du är intresserad av, du söker först på antagningsprövningen.
5. På ett förband kan du tjänstgöra som GSS/K (heltid) eller GSS/T (tidvis). Du kan alltså tjänstgöra som GSS/T på tex P 4 någon vecka per år och behöver inte bo där.