Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2017-09-18, 21:57
  #12205
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilocybin99
Som tittlen lyder, tänker att nån här på FB borde ju veta ett o annat om detta..

Söker som sagt en W10 ISO utan i princip allt som inte behövs, o gärna med alla inställningar o tweaks som finns för o höja prestanda. Förstår att ingen kanske sitter just på en sådan perfekt fil redo att skickas, men om någon har någon schysst sida o tipsa om som har info om det här ämnet så skulle det uppskattas.

Jag har googlat o sökt en del men hittar inte vad jag söker, det kanske inte ens finns..

Tack på förhand!

Prova - (FB) Gör din egna Windows ISO fil

Du skapar ett Os som innehåller vad du själv vill. Helt utan, Edge, IE. W.defender, One drive eller vad du inte vill ha . Jag har gjort det själv och mitt Os vart HELT utan de saker jag inte ville ha - från början - och är därmed utan all s.k Ms BLOATWARE. Slipper rensa i efterhand och får ett mer slimmat Os som är litet. Just nu, c:a 9GB.

Förutom ovan finns detta - https://www.ntlite.com/

Tillsammans med ovan kan du skapa ett Os helt enligt egen smak.
Citera
2017-09-19, 14:42
  #12206
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Vill du ha ett windows utan en massa skräp laddar du en ren version från microsoft:
https://www.microsoft.com/en-us/soft...load/windows10

Själv har jag lagt det på ett bootbart USB-minne, inte ett ISO.

Jag formulerade mig nog lite konstigt.. Men den sorts windows du länkar till är precis vad jag inte vill ha, utan ja vill ha ett utan t.ex internet explorer, bloatware, alltså allt som man aldrig använder ändå just för att få ett os med mer prestanda och som inte tar upp lika mycket plats.
Citera
2017-09-19, 14:45
  #12207
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Prova - (FB) Gör din egna Windows ISO fil

Du skapar ett Os som innehåller vad du själv vill. Helt utan, Edge, IE. W.defender, One drive eller vad du inte vill ha . Jag har gjort det själv och mitt Os vart HELT utan de saker jag inte ville ha - från början - och är därmed utan all s.k Ms BLOATWARE. Slipper rensa i efterhand och får ett mer slimmat Os som är litet. Just nu, c:a 9GB.

Förutom ovan finns detta - https://www.ntlite.com/

Tillsammans med ovan kan du skapa ett Os helt enligt egen smak.

Jag va inne o läste i den tråden faktiskt o hittade även "ntlite" men tänkte att i värsta fall får jag väl göra mitt egna, men det borde ju finnas en schysst fil som någon redan slimmat ner o fixat allt på, finns ju alltid människor som fixar sånt.. :O Jag är rädd att om jag slimmar ner själv att jag råkar ta bort nått som ja inte borde, plus att jag gärna vill bli av med alla "övervakningsprogram" som säkert ligger gömda.

Men tack för svar, får söka vidare lite o i värsta fall göra mitt egna. Vilken version av w10 slimmade du ner, home, pro eller vad dom heter? Lust o länka till torrent eller dylikt om du har en schysst självaktiverande.
Citera
2017-09-19, 14:50
  #12208
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilocybin99
Jag formulerade mig nog lite konstigt.. Men den sorts windows du länkar till är precis vad jag inte vill ha, utan ja vill ha ett utan t.ex internet explorer, bloatware, alltså allt som man aldrig använder ändå just för att få ett os med mer prestanda och som inte tar upp lika mycket plats.

Ok, uppfattade som att du hade ett windows fullt med skit som följt med märkesdator från affären och ville ha ett rent vanligt windows direkt från microsoft. Tipset tidigare i tråden funkar bra om du vill skräddarsy ditt win.
Citera
2017-09-19, 15:01
  #12209
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psilocybin99
Jag va inne o läste i den tråden faktiskt o hittade även "ntlite" men tänkte att i värsta fall får jag väl göra mitt egna, men det borde ju finnas en schysst fil som någon redan slimmat ner o fixat allt på, finns ju alltid människor som fixar sånt.. :O Jag är rädd att om jag slimmar ner själv att jag råkar ta bort nått som ja inte borde, plus att jag gärna vill bli av med alla "övervakningsprogram" som säkert ligger gömda.

Men tack för svar, får söka vidare lite o i värsta fall göra mitt egna. Vilken version av w10 slimmade du ner, home, pro eller vad dom heter? Lust o länka till torrent eller dylikt om du har en schysst självaktiverande.

Jodå det finns en färdig version också - http://forum.notebookreview.com/thre...#post-10517116.

Där finns även en beskrivning av hur man gör det själv.
Man kan göra både Pro och Home samtidigt.
Citera
2017-09-25, 13:07
  #12210
Medlem
Windows download

Om jag har en gammal Produktnyckel, kan jag då ladda ner (i detta fallet) Win 7 från Microsoft hemsida och installera den i en annan burk?
Citera
2017-09-25, 13:12
  #12211
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Frågan är väl vad detta är för produktnyckel. Det finns olika sorts produktnycklar. Men prova dig fram. Skiter det sig så får du kontaktar Microsofts aktiveringcentral.
Citera
2017-09-25, 13:12
  #12212
Medlem
Sleepyoh22s avatar
Ja
Citera
2017-10-11, 22:13
  #12213
Medlem
Jag har köpt en windows 10 home edition cd skiva som jag använt til att lägga in windows på en dator.

Kan jag använda samma skiva för att lägga in windows 10 på flera datorer?
Citera
2017-10-12, 07:48
  #12214
Medlem
Spud-boys avatar
Är det någon som vet om/vilka filer man kan ta bort från en win7-image?

Problemet jag har är att jag moddade ett win 7 för nått år sedan, som jag sedan lyckades bränna på en DVD. MEN, nu när jag försöker göra en kopia på skivan, så får jag felmeddelandet(i ImgBurn, även PowerISO) att DVD:n inte har tillräckligt med utrymme..
Citera
2017-10-15, 12:29
  #12215
Medlem
Truedetective2s avatar
Jag har krängt in en ny ssd disk i en laptop Samsung RV520 + 4gb extra ram.
Jag tänkte nu ominstallera operativsystemet i den, jag har både windows7 och 10 original men det går inte.
Det står bara Windows in unable to install to the selected location eller installera driver till disken, men det finns ju inte.
Har googlat & youtubat hela helgen, ger snart upp.
Jag köpte en WD green SSD 120gb.
Tacksam för all hjälp som erbjuds.
Citera
2017-10-15, 12:33
  #12216
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Truedetective2
Jag har krängt in en ny ssd disk i en laptop Samsung RV520 + 4gb extra ram.
Jag tänkte nu ominstallera operativsystemet i den, jag har både windows7 och 10 original men det går inte.
Det står bara Windows in unable to install to the selected location eller installera driver till disken, men det finns ju inte.
Har googlat & youtubat hela helgen, ger snart upp.
Jag köpte en WD green SSD 120gb.
Tacksam för all hjälp som erbjuds.

Kika under WD forum. Det låter som du måste läsa in drivrutinen i samband med installationen. Du finner mer information och drivrutin på deras hemsida.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback